همشهری آنلاین: مدیرکل اداره حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از ساماندهی سیرک‌ها و باغ‌وحش‌های کشور با تهیه دستورالعمل سختگیرانه خبر داد.

به گزارش ایرنا، "مسعود علیخانی" در نخستین همایش تخصصی حقوق حیوانات با حضور جمعی از علاقه‌مندان، فعالان محیط زیست وحیات وحش و برخی از مدیران این سازمان افزود: یکی از معضلات جدی محیط زیست، فعالیت سیرک‌ها در کشور است که اکنون برای ساماندهی تهیه دستورالعمل سختگیرانه در دستور کار قرار گرفته شده است.

وی گفت: با تدوین این قوانین سختگیرانه، تعداد بسیاری از افراد از داشتن سیرک با نمایش حیوانی منصرف خواهند شد.

لیستی از باغ وحش‌ها، باغ پرندگان و دیگر مکان‌های نگه‌داری حیوانات تهیه شده است، که در دوره های 6 تا 8 ماه بازبینی و کنترل شوند و نواقص آنها توسط کارشناسان پیگیری و مورد نظارت پیوسته قرار گیرند.

علیخانی با اشاره به این که برای حفاظت از گونه‌های جانوری، جریمه‌های شکار چندین برابر افزایش یافته است بیان کرد: بانک اطلاعات شکارچیان در خصوص ثبت مشخصات فردی، سلاح و دیگر خصوصیات آنها به نحوی که قابل پیگرد باشند طراحی شده است.

  • کمبود نیروی محیط‌بان با تکنولوژی wwf برطرف می‌شود

مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سازمان محیط زیست در نظر دارد کمبود نیروی محیط‌بان را با استفاده از تکنولوژی wwf برطرف کند و با استفاده از این تکنولوزی می‌توان منطقه مورد نظر را کنترل کرد.

  • در باغ وحش‌ها نیز کمبودهای فروانی وجود دارد

مدیرکل تنوع زیستی وحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در باغ وحش‌ها نیز کمبودهای زیادی وجود دارد اما نظارت ما بیش از گذشته است و در تلاش هستیم که باغ وحش‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک شوند به همین منظور از سوی رییس سازمان محیط زیست از استانداران خواسته شده برای باغ وحش‌های استان خود تسهیلات ویژه‌ای در نظر گیرند.

"سید مجید خرازیان مقدم" اظهار کرد: اکنون با تشکیل اتاق فکر، سه کار گروه امداد و نجات با عنوان کارگروه اطلاع‌رسانی، آموزش و کارگروه امداد و نجات تشکیل شده و به‌صورت پایلوت با اعتبارات در نظر گرفته شده و با کمک نهادهای غیردولتی در دو یا سه استان کشور راه‌اندازی خواهند شد.

وی یادآور شد: در حقیقت در نظر داریم طرحی همچون طرح پلیس 110 در حوزه محیط زیست راه‌اندازی کرده تا هر حیوانی در گوشه‌ای از خاک ایران آسیب ببیند در کم‌ترین زمان به دفاتر محیط زیست اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم انجام شود.

خرازیان مقدم افزود: در این دوره سازمان توجه ویژه‌ای به بحث حقوق حیوانات دارد. در بحث باغ‌های وحش و سیرک‌ها و ساماندهی آن‌ها اقداماتی انجام شده است اما هنوز نیاز به تلاش بیش‌تری است.

وی ادامه داد: نگاه میان‌مدت و درازمدت سازمان این است که سیرک‌های به شکل اجرایی حیوانات وحشی جمع‌آوری شوند.

  • دادگاه جرایم محیط زیستی باید تشکیل شود

"محمد درویش" مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از دغدغه‌های مهم می‌تواند تشکیل دادگاه‌های محیط زیستی باشد، همان‌طور که در این مملکت دادگاه ویژه مطبوعات وجود دارد تا به تخلفات عمدی یا سهوی نویسندگان رسیدگی کند، باید برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که به عمد در یک فاجعه محیط زیستی دست دارند نیز یک دادگاه جرایم محیط زیستی باشد.

وی خاطر نشان کرد: نظام باید به طریق اولا برای آن دسته از مدیرانی که با تصمیمات غیرکارشناسی سبب فاجعه‌های بزرگ و غیر قابل جبران در منطقه حفاظت شده دنا، خط لوله انتقال نیرو که منجر به قطع ده‌ها هزا درخت بلوط، پارک ملی ارومیه، پل شهید کلانتری و احداث 72 سد، خشک شدن دریاچه بختگان به خاطر توسعه کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز، استمرار صنایع پر مصرف آب همچون آهن، فولاد، پلاستیک‌سازی و سفال در استان‌های یزد، اصفهان و کرمان، سهل‌انگاری در ضرورت سوخت و مکانیسم کاربراتورهای خودروهای داخل که باعث تشدید آلودگی‌ها در اغلب شهرها شده است باید دادگاهی وجود داشته باشد تا به این جرایم با قاطعیت و بدون گذشت رسیدگی کند.

درویش ادامه داد: اکنون کشوردر مرحله‌ای است که 90 درصد اندوخته جانوری خود را از دست داده و این اتفاقات به دلیل تخریب بی‌بازگشت زیستگاه‌ها است.

وی گفت: رعایت حقوق حیوانات از این منظر قابل بحث است که در حقیقت جامعه‌ای که مردمان آن یاد گرفته باشند حرمت حیات را برای همه زیستمندانش محفوظ بدارند حتما از فرصت‌ها و آزادی‌های شغلی و آموزش‌های بنیادی دموکراسی حمایت خواهند کرد.

نخستین همایش تخصصی حقوق حیوانات در راستای 20 شهریور ماه سال 90 که در پی انتشارعکس دلخراشی از سه توله خرس توسط پایگاه خبری دیده‌بان حقوق حیوانات که به صورت وحشیانه شکم‌شان زنده دریده شده بود شکل گرفته است.

گروه‌های معتبر فعال در زمینه حقوق حیوانات و محیط زیست با انتشار بیانیه‌ای این روز را با نام "روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات" نام‌گذاری کردند.

در این همایش از کنشگران فعال در زمینه حمایت از حیوانات از جمله احمد عزیز (شکارچی سابق)، فریبرز حیدری (عکاس حیات وحش) با اعطا نشان خرس قهوه‌ای تقدیر شد.

کد خبر 271743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha