سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به خصوص نوع بدوت کافئین آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.

به گزارش رویترز دکتر مارک پریرا و همکارانش در دانشگاه مینه‌سوتا در مینیاپولیس آمریکا  با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به 28812 زن که بین سالهای 1986 و 1997  در ایالت آیوا در " تحقیق بهداشت زنان" شرکت کرده بودند و در هنگام شروع تحقیق به دیابت نوع دوم (دیابت بزرگسالان) یا بیماری قلبی مبتلا نبودند توانستند اثر حفاظتی قهوه را در مقابل دیابت نشان دهند.

زنانی که شش فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشیدند 22 درصد  کمتر  در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند تا زنانی که قهوه نمی‌نوشیدند. این کاهش خطر ابتلا در مورد زنانی که به همین میزان  قهوه بدون کافئین  به 33 درصد می‌رسید.

در حال حاضر روشن نیست که چه موادی در قهوه مسئول این اثر حفاظتی است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهند که منیزیوم و فیتات در قهوه به فراوانی موجودند در این اثر نقشی ندارند. مصرف کافئین نیز به خودی خود چه از طریق قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها بر خطر ابتلا به دیابت اثری ندارد.

دانشمندان می‌گویند گرچه ورزش و رزیم غذایی نقش اصلی را در پیشگیری از  دیابت نوع دوم دارد اما با توجه به پرمصرف بودن قهوه و شیوع بالای دیابت در سالمندان این یافته‌ها می‌توانند از لحاظ بهداشت عمومی نقش مهمی داشته باشند.

کد خبر 883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز