چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف روزانه آسپیرین خطر مرگ و میر را در بیماران مبتلا به سرطان روده کاهش می‌دهد.

مدت‌هاست مشخص شده است مصرف آسپیرین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی که البته به گفته محققان باید با پژوهش‌های بیشتر تایید شود، نشان داد که مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ را در افرادی که قبلا این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، کاهش می‌دهد.

این بررسی که نتایج آن در جورنال انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است،در فاصله سال‌های 1980 تا 2008 بر روی 1279 مرد و زن که به سرطان پخش‌نشده روده بزرگ مبتلا بودند.

 یکی از دو گروه مورد بررسی دست کم  دوبار در هفته 325 میلی‌گرم آسپیرین مصرف می‌کردند.

 بیمارانی که از قبل مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده بودند و آسپیرین مصرف می‌کردند، 29 درصد کمتر به علت سرطان روده بزرگ فوت کردند و در مجموع نیز احتمال مرگ و میر آنها 21 درصد کمتر بود.

به گفته این پژوهشگران آسپیرین ممکن است تا حدی به مهار تولید آنزیم COX-2 بوسیله این دارو مربوط باشد. آنزیم COX-2 در تکثیر مهارگسیخته سلولی در تومورها از جمله سرطان روده بزرگ نقش دارد.

 در میان بیمارانی که آزمایش نشان داده بود که تومور دارای این آنزیم است، مصرف آسپیرین میزان مرگ ناشی از سرطان را 61 درصد کاهش داده بود. در این بیماران میزان کاش کلی مرگ و میر هم 38 درصد بود.

 آندرو چان، پژوهشگر بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد دانشکده پزشکی هاروارد در این باره می‌گوید:‌ "این نتایج بیانگر آن است که آسپیرین ممکن است بر رفتار زیستی تومورهای استقرار یافته روده بزرگ اثر بگذارد و به علاوه از عود آنها جلوگیری کند."

کد خبر 87726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز