همشهری آنلاین: پزشکان انگلیسی تاکید کردند که تمام افراد بالای 45 سال باید دوز روزانه آسپیرین را مصرف کنند تا خود را در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان مصون سازند.

aspirin


شواهد آزمایشگاهی و مطالعاتی تایید می‌کند که مزایای استفاده از آسپیرین برای افراد میانسال سالم و سالمندان خیلی بیشتر از عوارض جانبی آن است.
به گزارش ایسنا، پزشکان با ارائه گزارشی در مجله پزشکی لانست متذکر شدند: به ویژه‌ افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی هستند، می‌توانند به عنوان یک داروی پیشگیری کننده از این مسکن استفاده کنند.
همچنین این کارشناسان خطاب به انجمن سلطنتی دارو در انگلیس یک ماه پس از مطالعات دانشگاه آکسفورد خاطرنشان کردند که مصرف روزانه 75 میلی گرم آسپیرین برای مدت پنج سال مداوم خطر ابتلا به سرطان روده را تا یک چهارم کاهش می‌دهد و تا یک سوم هم خطر مرگ ناشی از این سرطان را کاهش می‌دهد.
75 میلی گرم در واقع یک چهارم دوز استاندارد این داروی OTC (بدون نیاز به نسخه پزشک) است.

مطالعات گذشته نشان داده بود مصرف زیاد آسپرین هرچند می‌تواند از سرطان روده جلوگیری کند، اما مصرف زیاد آن برای بسیاری از افراد مشکل ساز بوده و موجب بروز مواردی مانند خونریزی معده در آن‌ها می‌شود.
بر این اساس محققان با بررسی 4 مطالعه بزرگ از 14 هزار نفر که نیمی از آن‌ها دوز پایینی از آسپرین را برای تشخیص کاهش خطر بیماری‌های قلبی مصرف کردند، دریافتند: دوز پایین آسپرین به تنهایی می‌تواند از توسعه سرطان روده جلوگیری کند.

 

کد خبر 121969

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز