متن کامل تفاهمنامه ایران برای بیابان‌زدایی در عراق برای نخستین بار منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری محیط‌زیست ایران، این متن نشان‌دهنده مجموعه گسترده‌ای از تعهدات ایران برای پایداری زیست‌محیطی در عراق با هدف کاهش احتمال ورود ریزگرد به کشور است.

براساس این گزارش، برای اجرایی شدن تفاهمنامه مقرر بود یک هیأت بلندپایه عراقی در هفته جاری به تهران سفر کند که این سفر به تعویق افتاد و احتمالاً در اواخر هفته آینده انجام خواهد شد.

یکی از نکات جالب درباره متن این تفاهمنامه، استفاده مکرر از عبارت توفان شن (معادل Sand strom) به جای عبارت ریزگرد (معادل Haze) است، در حالی که این دو عبارت هیچ ربطی به هم ندارند و اساساً توفان شن در محدوده‌های محلی داخل یا جنب بیابان و در ارتفاع خیلی پایین (حتی کمتر از چند متر ) رخ می‌دهد و هیچ ارتباطی با پدیده ریزگرد ندارد.
متن این تفاهمنامه را در ادامه می‌خوانید:
سازمان محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران و وزارت محیط‌زیست جمهوری عراق به‌منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه در جهت گسترش پایدار، تلاش دارند با تبادل تجارب و انتقال تکنولوژی‌های زیست‌محیطی به این هدف برسند.

در این زمینه در پی دعوت رسمی وزیرمحترم محیط‌زیست عراق، سرکار خانم نرمینه عثمان حسن، خانم دکتر فاطمه واعظ جوادی از تاریخ 4لغایت 6 جولای 2009 از جمهوری عراق بازدید کردند. در پایان دو طرف درخصوص پیگیری اجرای تفاهمنامه دو جانبه‌ای که در تاریخ 26ژانویه 2008 امضا شد توافق حاصل نمودند.

بند 1- دوطرف با مشارکت سازمان‌های مربوطه خود، 2کمیته فنی ترتیب دادند؛ کمیته اول اقدام به پیگیری ارزیابی تفاهمنامه کرده و کمیته دوم نیز اقدامات مورد نیاز درخصوص توفان‌های شن را پیگیری خواهد کرد. اهداف کاری این دو کمیته عبارتست از:

1- بررسی و تشخیص منابع توفان شن در منطقه.
2- کاربرد فناوری‌های صحیح و اجرای روش‌های ارزیابی مورد نیاز به‌منظور کنترل و کاهش توفان‌های شن مثل عملیات بیولوژیکی و مکانیکی (مالچ )
3- اجرا و افزایش سیستم‌های پایش، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و هشدار توفان شن.
4- تمامی اقدامات مورد نیاز در جهت پیگیری ارزیابی تفاهم شامل همکاری‌های آموزش فنی.

بند 2-  یک ماه بعد از امضای این برنامه کاری، جمهوری اسلامی ایران میزبان نخستین نشست کمیته فنی خواهد بود. جمهوری عراق نمایندگان اعزامی و زمان مناسب مورد نظر خود را به اطلاع طرف ایرانی خواهد رساند.نمایندگان اعزامی از سوی کشور عراق به‌منظور تبادل تجارب و انتقال فناوری‌ها دربازدیدهای تعیین شده شرکت خواهند کرد.

بند 3 - علاوه بر همکاری دوجانبه، 2 کشور یک همکاری در سطح منطقه‌ای را آغاز کرده و از کشورهای منطقه، بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد و انجمن‌های بین‌المللی برای حمایت و شرکت در این اقدام دعوت به‌عمل خواهند آورد.

بند 4- در زمینه اقدامات منطقه‌ای یک نشست سه جانبه با شرکت جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری سوریه بلافاصله از ماه مبارک رمضان  آغاز خواهد شد.

بند 5- پس از برگزاری نشست سه جانبه فوق الذکر، یک نشست منطقه‌ای در سطح وزارتخانه نیز با شرکت کشورهای منطقه و آژانس‌های سازمان ملل متحد در بغداد برگزار خواهد شد.

بند 6-  سفرای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در نیویورک، ژنو و نایروبی به‌منظور جذب حمایت برای اقدامات منطقه‌ای درخصوص کنترل و کاهش توفان‌های شن و اثرات مخرب آن  با سفرای کشورهای منطقه، سازمان‌ها و برنامه‌های مرتبط در سازمان ملل و کشورهای علاقه‌مند رایزنی خواهند کرد.

این برنامه اقدامی پس از امضای دوطرف قدرت اجرایی پیدا خواهد کرد.این برنامه اقدامی در تاریخ پنجم جولای 2009 مورد توافق و امضا قرار گرفته و به 3  زبان عربی، فارسی و انگلیسی و در 6 نسخه اصلی تهیه شد که هر نسخه از اعتبار یکسان برخوردار است.درصورت وجود هرگونه اختلاف درترجمه وتفسیر تفاهمنامه، متن انگلیسی در اولویت قرار خواهد گرفت.

کد خبر 87691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز