چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل نتوانست سه‌شنبه بر سر اتخاذ موضع در قبال حکم جنجال‌انگیز علیه رهبر مخالفان میانماری به توافقی دست یابد.

اشپیگل آنلاین از نیویورک گزارش داد، در حالی که کشورهای غربی خواهان محکومیت این اقدام نظامیان میانمار بودند، برخی دیگر از کشورها مانع از رسیدن به اجماع شدند.

به گفته جان ساورز، سفیر انگلیس و رییس دوره‌ای این نهاد 15 عضوی سازمان ملل، این اجلاس که به درخواست فرانسه تشکیل شده بود، بدون نتیجه پایان یافت و به روز چهارشنبه موکول شد. بسیاری از دولت‌ها خواستار مشورت با پایتخت‌های‌شان شدند.

به گفته دیپلمات‌ها این کشورها چین، ویتنام، روسیه و لیبی بودند.

چین که در شورای امنیت از حق وتو برخوردار است، در گذشته همواره مخالف اتخاذ تدابیر تحریمی علیه حاکمان میانمار بوده است. پس از نشست شورای امنیت هم چین تاکید کرد جهان باید به استقلال قوه قضاییه در میانمار احترام بگذارد.

به گفته سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل این کشور در پیش‌نویسی خواستار آن شده بود که حبس خانگی آنگ سوچی، برنده صلح نوبل محکوم و آزادی فوری وی درخواست شود.

سوچی روز سه‌شنبه به تحمل 18 ماه حبس خانگی محکوم شد. بدین ترتیب او همچنان از صحنه سیاسی میانمار دور نگه داشته می‌شود و نخواهد توانست در انتخابات سال آینده حضور یابد. او متهم است که با ملاقات با یک شهروند آمریکایی در منزلش مقررات حبس خانگی خود را نقض کرده است. جان یتاو، تبعه آمریکایی مذکور هم به هفت سال کار اجباری محکوم شده است.

اعتراضات بین‌المللی به دادگاه
این حکم با انتقادات سنگینی مواجه شد. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا این حکم را که حاکمان نظامی صادر کرده‌اند، ناعادلانه دانست و آن را نقض حقوق بشر خواند. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم از دولت نظامی خواست فورا گفت‌وگوها به منظور آشتی ملی را آغاز کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از "مانع‌تراشی بر سر راه اصلاحات سیاسی و دموکراتیک" سخن گفت. فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه این کشور هم این اقدام را "پسرفت حقوق بشر" در میانمار خواند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم از حاکمان نظامی میانمار خواست به حبس خانگی پایان داده و بیش از 2000 زندانی سیاسی در این کشور را آزاد کند.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا تمدید حبس خانگی سوچی را "غیرقانونی و از هر جهت غیرقابل پذیرش" خواند.

همچنین ریاست سوئدی اتحادیه اروپا روند برگزاری دادگاه را "غیرقابل توجیه" خواند. "تدابیر محدودکننده" علیه رژیم نظامی میانمار تشدید می‌شود.

گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس هم از شورای امنیت خواست منع جهانی فروش تسلیحات به این رژیم نظامی وضع کند. نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه هم به خاطر "حکم وحشیانه و غیرقانونی" خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم میانمار شد.

کد خبر 87657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز