همشهری آنلاین: شورای امنیت گزارش قاضی گلدستون درباره جنایات رژیم صیهونسیتی درغزه را بررسی کرد.

در گزارش گلدستون آمده است اسرائیل در حمله نظامی به غزه در دسامبر 2008 میلادی، 1400 فلسطینی را شهید و 5000 تن را زخمی کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، در نشست ویژه شورای امنیت، نمایندگان 44 کشور از جمله ایران دیدگاه‌های خود را درباره گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره جنایات اسرائیل در غزه ارائه کردند.

در این نشست که یک روز پیش از آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو و به در خواست لیبی و حمایت کشورهای عربی و اسلامی برگزار شد؛ هیات نمایندگی تشکیلات خودگردان و 15 عضو شورای امنیت هم حضور داشتند و نمایندگان کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران دیدگاه های خود را درباره گزارش گلدستون بیان کردند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در این نشست با محکوم کردن جنایات اسرائیل در غزه، فشار شورای امنیت را برای توقف جنایات این رژیم در غزه شد.

خزاعی با تاکید بر اینکه ابعاد جنایاتی که در گزارش گلدستون به آن پرداخته شده است و نیز توصیه‌های مندرج در آن باید جدی گرفته شود، گفت: جامعه بین‌المللی باید با واقعیت های مندرج در گزارش برخورد کند و اجازه ندهد که رفتار دوگانه و ملاحظات سیاسی نامربوط پیگرد کیفری این جنایتکاران شود.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد افزود: نادیده گرفتن یا در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، آشکارا این پیام غلط را به مرتکبین این جنایات القا می‌کند که آنها می‌توانند هر جنایتی را فارغ از هر گونه تعقیب کیفری انجام دهند و همچنین این پیام غلط به قربانیان جنایات جنگی داده می‌شود که نباید از نهادهای بین‌المللی انتظار اجرای عدالت را داشته باشند و اینکه عدم پیگرد قضایی جنایتکاران می‌تواند ناقضان حقوق قربانیان را بدون مجازات بگذارد.

خزاعی افزود: این یک آزمایش دیگری برای اعتبار شورای امنیت است، اعتباری که به علت ناکارایی و تاخیر در اقدام موثر در بحران غزه خدشه دار شد و اکنون نیز متاسفانه برخی از اعضای دائم شورای امنیت مطرح می‌کنند که اگر نهادهای ذیربط بین‌المللی در اجرای    توصیه‌های گزارش گلدستون اقدام کنند، روند صلح در خاورمیانه به خطر می‌افتد.

نماینده ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد : رژیم صهیونیستی در یک نمایش تاکتیکی و برای انحراف توجهات به گزارش گلدستون و فرار از عواقب قانونی و کیفری این رژیم، اخیرا به روند یهودیسازی قدس شریف اولین قبله مسلمانان و سومین مکان مذهبی جهان اسلام شدت بخشیده است و بیهوده تلاش می‌کند که ماهیت اسلامی – عربی قدس شریف را تغییر دهد.

وی تاکید کرد: این همان سیاستی است که آریل شارون در سال 2000 پیگیری می کرد و با نقض حریم مسجدالاقصی موجبات نخستین انتفاضه فلسطینان را فراهم کرد.

نماینده ایران ادامه داد، اکنون بیش از هر زمانی لازم است که اقدامات هماهنگ در حمایت از حفظ هویت و حریم امکان مقدس قدس شریف به عمل آید.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به تلاش های بیهوده ای که برای به اصطلاح طرح صلح منطقه پیگیری می شود ، گفت : سوال اصلی همچنان باقی است که چگونه صلحی می تواند برقرار شود در حالی که برادران و خواهران فلسطینی ما همه روزه همچنان تحت شدیدترین اقدامات خشن رژیم صهیونیستی قرار دارد و این رژیم به طور مستمر حقوق مشروع و انکارناپذیر مردم فلسطین را نقض می کند.

خزاعی اضافه کرد: شاید برای کسانی که به بهانه پیشبرد روند صلح چشم خود را به روی جنایات اسرائیل بسته اند رژیم صهیونیستی را برای رفع محاصره غیر انسانی یک میلیون و نیم انسان در غزه و خاتمه دادن به شهرکسازی در فلسطین و حملات مستمر شرک نشین های اسرائیلی به نمازگزاران مسجد الاقصی و تلاش هایی که برای تغییر هویت اماکن مقدس فلسطین صورت می گیرد تحت فشار قرار دهند.

وی بار دیگر با تاکید براینکه ریشه همه این نقض هایی که صورت می گیرد در اشغال و اشغالگری نهفته است، گفت: هرگونه بهانه یا تقصیر را به گردن دیگران انداختن بدون آنکه به اشغالگری خاتمه داده شود یک طرح انحرافی و عبث خواهد بود بنابراین ما از مقاومت برادران خود در فلسطین، سوریه و لبنان برای آزادی فسطین، بلندی های جولان و مناطق اشغالی لبنان از چنگال رژیم صهیونیستی حمایت می کنیم. 

کد خبر 92845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز