دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

تصویر موتور سواری را که مشاهده می‌کنید به هیچ وجه فتوشاپی و ساخته رایانه نیست.

امیر حاتمی از خواننده‌های روزنامه، لحظه عبور کاپرفیلدی این موتورسوار را  از میان نرده‌ها ثبت کرده است. این نوع تصاویر ثابت می‌کنند که نرده‌های پیاده‌‌رو‌ها عامل بازدارنده‌‌ای برای وارد شدن موتورسواران به این محدوده از شهر نیست و برخی از آنها به راحتی از این مانع عبور می‌کنند.

به گفته شهروندان چنانچه این نرده‌ها نزدیک‌تر به هم تعبیه شوند می‌توانند امنیت و آرامش پیاده‌رو‌ها را تامین کنند تا در آینده کمتر شاهد جولان موتورسواران باشیم. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ترافیک پیاده‌رو‌ها یا همان خط ویژه موتورسواران، ارتباط محسوسی با میزان ترافیک خیابان دارد.

به این معنی که به محض سنگین شدن ترافیک خیابان‌ها تعدادی از موتورسواران مانند مور و ملخ وارد پیاده‌رو شده و از لابه‌لای رهگذران به حرکات زیگزاگ می‌پردازند.

حال آنکه بخشی از انرژی و هزینه‌های در نظر گرفته شده برای شهر، همیشه معطوف به ایجاد جذابیت پیاده‌رو‌ها می‌شود تا شاید از میزان مسافرت‌های کوتاه داخل شهری شهروندان با خودرو‌ی شخصی کاسته شود.  

سنگفرشی از جنس پیاده‌روی

گاهی وقت‌ها دیدن یک دوچرخه زیبا باعث می‌شود شخص با خرید آن دست‌کم هفته‌ای چند ساعت دوچر‌خه‌سواری کند. دیدن پیاده‌رو‌های تازه‌ساز حاشیه خیابان‌های شهر به ویژه از سر پل پارک‌وی تا ابتدای بلوار آفریقا و در بزرگراه چمران از پل پارک وی تا هتل اوین نیز باعث می‌شود هر شهروندی هوس پیاده‌روی کند.

تدارک دیدن فضای سبز و سنگفرش‌های زیبای این محدوده از شهر افراد زیادی را در همین روز‌های نخست به سمت خود کشانده است. با اینکه آلودگی صوتی ناشی از عبور خودرو‌ها در این محدوده وجود دارد اما بازهم در شبانه روز می‌توان افرادی را دید که با آرامش در حال قدم زدن هستند.

به طور حتم این پیاده‌رو‌های بازسازی شده برای رهگذرانی که راهی نمایشگاه بین‌المللی هستند نیز مسیر خاصی است که از این پس آنها را از پیاد‌‌ه‌روی در خیابان باز می‌دارد.

پس ندادن باقی پول

هرچه ارزش پول رایج کمتر می‌شود به همان اندازه هم اسکناس‌های درشت‌‌تر وارد بازار شده و در مقابل از ارزش پول خرد کاسته می‌شود.

برای مثال اخیرا سکه‌های 50 تومانی یا حتی اسکناس‌های 100 و 200 تومانی هم به عنوان پول خرد شناخته می‌شوند که نه تنها مسافربر‌ها بلکه سوپر‌ها و دیگر فروشگاه‌ها هم از مشتری می خواهند باقیمانده پولشان را که در همین حدود است حلال کنند.

برای مثال در صورتی که جنسی هزار و 900 تومان قیمت داشته باشد، گاهی فروشنده به مشتری می گوید که پول خرد ندارد و اگر مشتری خیلی اصرار داشته باشد که باقی پولش را دریافت کند نهایتا یک آدامس یا شکلات کوچک دریافت می‌کند.

هرچند در ظاهر بخشش یک اسکناس 100تومانی به مسافربر یا مغازه‌دار موضوع مهمی به‌نظر نمی‌رسد اما در صورتی که در طول روز این نکته تکرار شود، منبع درآمد جداگانه ای خواهد بود که اغلب به نفع فروشنده و مسافربر‌ها و به ضرر مشتری و مسافر خواهد بود.

مگسان دور میوه

میوه‌های شیرین و بدون پوست مانند انواع توت‌ از جمله میوه‌هایی هستند که در فصل تابستان به فروش می‌رسند. این در حالی است که میوه‌فروشی‌ها این میوه‌ها را بدون پوشش روی سینی‌های بزرگ می‌گذارند و انواع حشرات- از جمله مگس که منبع انتقال آلودگی است- روی این میوه‌های شیرین جمع می‌شوند.

از آنجایی که این میوه‌ها بدون پوست هستند به طور مستقیم آلوده می‌شوند و شست‌وشوی آنها با آب کمکی زیادی به رفع این آلودگی نمی‌کند. این در حالی است که می‌توان روی این میوه‌ها پوششی قرار داد که مانع تماس مستقیم حشرات با آنها شود.

همچنین بسته‌بندی این میوه‌ها در ظروف یکبار مصرف با پوشش سلفونی هم به آلوده نشدن آنها کمک می‌کند. البته این میوه‌ها در مقایسه با نوع باز قیمت گران‌تری دارند که به بسته‌بندی آنها مربوط می شود اما در مقابل آلودگی آنها کمتر است.

کد خبر 87517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز