گروه سیاسی: با وجود اینکه نیروی انتظامی بیانیه‌ای درباره برخورد با خاطیان بازداشتگاه کهریزک منتشر کرد و فرمانده این نیرو نیز توضیحاتی درباره اتفاقات رخداده در بازداشتگاه کهریزک داد

عده‌ای از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیته حقیقت‌یاب، این توضیحات را قانع‌کننده ندانسته و فرمانده ناجا را مسئول این وقایع معرفی کردند.

حمید رضا کاتوزیان نماینده‌ مردم تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه منتشر شده از سوی فرمانده‌ ناجا، ابعاد این ماجرا را وسیع‌تر دانست و افزود:‌ در بازداشتگاه کهریزک اتفاقاتی رخ داده که منجر به از بین رفتن تعدادی از جوانان این کشور شده است. در این موضوع قانون روشن و شفاف است و صرف‌نظر از بحث سیاسی باید مورد بررسی قرار گیرد.

قانع نشدیم

وی درباره‌ پاسخ‌هایی که مسئولان در مورد وقایع کهریزک به نمایندگان مجلس داده‌اند، گفت: پاسخ‌ها برای ما قانع‌کننده نبوده است، ضمن اینکه دکترروح‌الامینی که فرزندش فوت کرده صراحتا گفته است قصاص کسانی که منجر به فوت فرزندش شده‌اند را می‌خواهد. در کهریزک جنایت صورت گرفته یا اقدامی شده که منجر به مرگ شده است.

در بیانیه‌ای که نیروی انتظامی منتشر کرد به عزل و تنبیه مامورانی اشاره شده بود که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده بودند. کاتوزیان درباره این بند از بیانیه نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: در قانون کشور مشخص شده که چگونه باید با جانی برخورد شود، لذا اینکه بخواهند تنها 2 نفر از افسران را بگیرند و بازداشت کنند، نه فرزندان خانواده‌ها زنده می‌شوند و نه توهینی که به نظام جمهوری اسلامی شده، به این وسیله پاک می‌شود.

بازداشتگاه کهریزک معروف به شورآباد است و براساس بیانیه منتشر شده توسط نیروی انتظامی این بازداشتگاه برای نگهداری موقت و تادیب اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و با شرایط زیستی سختگیرانه ایجاد و توسط ناجا اداره می‌شد.

خاطیان به مردم معرفی شوند

دیروز البته علی مطهری، دیگر نماینده مردم تهران نیز، بیانیه اخیر احمدی‌مقدم درباره‌ خاطیان بازداشتگاه کهریزک را ناکافی دانست و گفت:« افراد خاطی باید با اسم و رسم، نام خانوادگی و حتی عکس از صداوسیما و روزنامه‌ها معرفی و محاکمه شوند.»

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد:«باید مجازات این خاطیان تعیین شود و بعد هم ترتیبی اتخاذ شود که مردم مطمئن شوند مجازات این افراد انجام می‌شود نه اینکه در حوادثی مثل حادثه زهرا کاظمی و زهرا بنی‌یعقوب معلوم نشود که آیا افراد خاطی مجازات شدند یا نشدند؟ بنابراین این مسئله باید کاملا شفاف باشد.»

این نماینده‌ اصولگرای مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص وضعیت خانمی با نام «ترانه موسوی»، گفت:«اطلاعاتم در این زمینه کافی نیست، اما شنیدم که پلیس امنیت اعلام کرده که خانمی به همین نام، عکس و چهره هم‌اکنون در هلند زندگی می‌کند، اما باید مسئله‌ این خانم هم کاملا روشن شود که چنین حادثه‌ای برای همین خانم اتفاق افتاده یا شخص دیگری بوده است.»

خبرنگار دیگری از مطهری درباره علت عدم‌اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت کسانی که دستگیر می‌شوند پرسید که وی پاسخ داد:« در جاهایی که شبهه وجود دارد، باید کاملا توضیح دهند و حداقل وظیفه این است در جاهایی که سؤال و یا شایعه‌ای مطرح می‌شود آن را کاملا شفاف توضیح دهند.»

مطهری در ارزیابی از نحوه‌ فعالیت کمیته‌ ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، اظهارداشت: «این کمیته ضعیف عمل کرده و باید جدی‌تر کار خود را ادامه دهد و به صرف دادن گزارش محرمانه به مقامات کشور اکتفا نکند.»

کد خبر 87438

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز