گروه اجتماعی: همه‌ساله در اواسط مهر ماه بخش‌های مختلف نیروی انتظامی همزمان با هفته نیروی انتظامی گزارشی از عملکرد خود را ارائه می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی نیز دیروز و همزمان با آغاز هفته نیروی انتظامی گفت که متاسفانه اهداف ناجا در اصلاح رفتار ماموران پلیس طی برنامه چهارم توسعه محقق نشده اما در بخش‌های دیگر آمار بهتر از سال‌های قبل شده است.

اسماعیل احمدی مقدم در نخستین روز هفته نیروی انتظامی که با آغاز به کار نمایشگاهی از پلیس راهنمایی و رانندگی شروع شد، گفت: اقدامات بسیار موثری در برنامه چهارم توسعه توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است.

در عین حال خودم به عنوان فرمانده ناجا که در این برنامه خدمت کردم، هنوز راضی نیستم و حادثه‌ای مانند کهریزک را با وجود کوچکی قابل اغماض نمی‌بینم، چرا که آثار این حادثه بسیار زیاد بوده است.

سازمانی که ما در آن دستور بدهیم ولی در مسیر معلوم نشود که دستور ما چه می‌شود، شایستگی لازم را برای برقراری نظم در جامعه نخواهد داشت.احمدی‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه مقصودم از این اظهارات تنها موضوع کهریزک نیست، عنوان کرد:  متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند ما دنبال کوچک کردن مسائل هستیم، درصورتی که وقایعی مثل کهریزک خیلی مهم و خیلی بد بود و بار ناجا در این خصوص سنگین است. اثبات‌شده است که هرگز تجاوزی در کهریزک صورت نگرفته اما تخلف صورت گرفته است چند نفری اقدامات زشتی را انجام دادند که نباید بزرگنمایی می‌شد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه ماموران ناجا باید آستانه تحمل خود را افزایش دهند، گفت: کار اغتشاشگران افزایش ناراحتی ماموران است، این در حالی است که مامور ما نباید به دلیل ناراحت شدن به اموال عمومی صدمه بزند، چرا که این امر موجب می‌شود که همه زحمات فدای برخی خودرأیی‌ها شود.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه عزم ملی برای برطرف کردن نارسایی‌ها وجود دارد خاطر نشان کرد: من خودم باید راضی باشم اما راضی نیستم و این مثل یک کارنامه خوبی است که یک نمره بد در آن کار را خراب می‌کند. فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه اگر بگویم حادثه‌ای مثل کهریزک ذره‌ای در دریای نیروی انتظامی است، درست نیست، گفت: گاهی یک حادثه بسیار کوچک است اما تمام خدمات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مهم‌ترین چیزی که هنوز به آن نیازمندیم و فاصله زیادی با آن داریم اصلاح رفتار ماموران است. مگر می‌شود از راه غیرقانونی قانون و نظم را برقرار کرد؟وی به تلاش‌های نیروی انتظامی هم اشاره‌ای کرد و یادآور شد: در  5‌ماهه نخست سال‌جاری حدود 700 نفر در تصادفات رانندگی کمتر کشته شدند.

تلفات 5 ماهه تصادفات در کشور معادل تلفات تصادفات در سال 81 بود؛ این در حالی است که از آن زمان تاکنون تعداد خودروها 5/2 برابر شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری شمار کشته‌های تصادفات رانندگی نسبت به سال گذشته حدود 2هزار نفر کاهش یابد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به عرصه مبارزه با موادمخدر گفت: در 6‌ ماهه نخست امسال، 306 تن موادمخدر در مرزهای شرقی کشف شد که این میزان معادل حدود 500 تن موادمخدر بر پایه تریاک است.

بدین ترتیب باید گفت که روزانه حدود 2تن موادمخدر در کشور کشف می‌شود. وی در مورد عملکرد نیروی انتظامی در حوزه امنیت اجتماعی تصریح کرد: امسال شمار دستگیرشدگان اراذل و اوباش حدود 66 درصد، قتل 7 درصد، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری 12 درصد و باندهای فساد اجتماعی 10درصد کاهش داشته است.

وی در مورد گشت‌های ارشاد گفت: شرایط بسیار بهتر شده و شاید دیگر نیازی نیست به‌صورت قبل این گشت‌ها فعالیت کنند. خط‌مشی ناجا در این خصوص اصلاح و هدفمندتر شده و به سمت باندهای فساد رفته است و روش‌های نامحسوس و فرهنگی در طرح گشت ارشاد دنبال می‌شود و به مبارزه هدفمند برای مقابله با باندهای فساد پیش رفته‌ایم.

حوادثی که در یکسال گذشته در طرح‌های انضباط اجتماعی و غیره رخ داد باید به حد قانون برسد. فرمانده نیروی انتظامی در مورد فعالیت‌های معاونت‌ فناوری اطلاعات نیروی انتظامی افزود: در برنامه پنجم 110 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص خواهد یافت که این رقم 4 برابر بودجه برنامه چهارم خواهد بود. ناجا باید تلاش کند تا اصطکاک با مردم را به حداقل رسانده و ارائه خدمات خود را الکترونیک کند.

سردار احمدی مقدم با اشاره به توقیف خودروهایی که پارک دوبله می‌کنند، گفت: این دسته از خودروها باید به دلیل سد معبر به پارکینگ منتقل شده و مالکان آنها پس از پرداخت جریمه نسبت به دریافت خودروی خود اقدام کنند، نه اینکه به آنها بگوییم خودروی شما یک هفته یا یک ماه توقیف می‌شود.

اجرای طرح امنیت اجتماعی برای برخورد با خانه‌های فساد

در روز اول هفته نیروی انتظامی سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا نیز از تغییراتی در مورد طرح امنیت اجتماعی خبر داد و گفت: مبارزه با جرایم سازمان‌یافته خانه‌های فساد در سراسر کشور، فاز جدید اجرای طرح امنیت اجتماعی است.

در روند اجرای طرح سعی می‌شود پلیس به‌صورت نامحسوس در برخی از استان‌ها حضور ‌یابد و از آنجایی که همکاری مردم در اجرای طرح امنیت اجتماعی بسیار خوب بوده، از همین رو شیوه اجرایی تغییر پیدا کرده است.

کد خبر 92306

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز