یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

قیمت انواع مواد غذایی که طی یکی دو ماه گذشته روند نسبتا باثباتی داشت، از ابتدای مردادماه و به‌تدریج با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، دوباره رو به افزایش نهاده است.

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از قیمت مواد غذایی نشان می‌دهد که از اوایل مردادماه قیمت انواع لبنیات، مواد پروتئینی و میوه و سبزیجات رو به گرانی نهاده‌اند.

نکته جالب این است که با وجود رشد 220 درصدی واردات برنج در 3 ماهه اول سال‌جاری به بهانه تنظیم بازار، شاهد کاهش قیمت برنج در مراکز فروش نیستیم و حتی قیمت برنج وارداتی در یک ماه اخیر اندکی افزایش یافته است.

متوسط هر کیلوگرم برنج وارداتی در اوایل تیرماه 1750تومان بود که اوایل ماه جاری به 1800تومان رسیده  و برنج داخلی نیز طی این مدت اندکی گران شده است.

در بازار تهران، افزایش قیمت تخم‌مرغ قابل توجه است وقیمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته ابتدایی مردادماه به 2800تومان افزایش یافت که در تیرماه قیمت آن کمتر از 2650تومان بود.

گرانی در بازار میوه‌جات نیز به چشم می‌خورد و قیمت میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، زردآلو، گیلاس و هلو تا 14درصد افزایش پیدا کرده است. البته آلو، شلیل، شبرنگ، انگور، طالبی و هندوانه ارزان شده و در بازار سبزیجات، قیمت خیار، گوجه‌فرنگی، کدوسبز، پیاز و سبزی‌های برگی نسبت به تیرماه افزایش پیدا کرده است.

افزایش قیمت گوشت

در بازار تهران، قیمت انواع گوشت گاو و گوساله نسبت به ماه گذشته، رشد یافته است. گوشت گوسفندی که تیرماه 10هزار و 770تومان به فروش می‌رفت، طی آمار بانک مرکزی در اوایل مردادماه حدود هزار تومان گران شده و به 11هزارو 750تومان رسیده است.

قیمت گوشت گاو با 600تومان افزایش به 9300تومان رسیده است.  گوشت مرغ با افزایش بی‌سابقه 25درصدی ازکیلویی   2250 تومان در تیرماه به 2830تومان در مردادماه رسیده است.

در بین محصولات لبنی، افزایش 2درصدی قیمت ماست و رشد 3درصدی قیمت پنیر جالب توجه است. قیمت چای وارداتی نیز به‌طور میانگین نسبت به تیرماه اندکی افزایش پیدا کرده است. در مردادماه نسبت به تیرماه، قیمت قندوشکر، حبوبات و بعضی سبزیجات نیز کاهش پیدا کرده است.

مقایسه قیمت‌ها با ابتدای سال

در مردادماه نسبت به ابتدای سال‌جاری قیمت برخی محصولات لبنی از جمله ماست و کره کاهش پیدا کرده است.

قیمت تخم مرغ نیز نسبت به اوایل سال حدود 150تومان کمتر شده و از شانه‌ای 2940تومان در فروردین‌ماه به 2790تومان رسیده است. قیمت انواع برنج وارداتی و داخلی نیز به‌طور میانگین حدود 100تومان در هر کیلو کمتر شده است.

در مقابل، قیمت مواد پروتئینی در ماه‌های گذشته افزایش یافته به‌طوری که گوشت گوسفند از هرکیلو 10هزار و 500تومان ابتدای سال به 11هزار و 750تومان افزایش پیدا کرده است.

گوشت گاو هم با حدود 1600تومان افزایش قیمت از 8700تومان به 9300تومان رسیده است. گوشت مرغ هم با حدود 600تومان افزایش از 2200 تومان به 2830 تومان رسیده است.

بحث گرانی در مجلس

دیروز در صحن علنی مجلس، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در تذکری با تاکید بر اینکه گرانی مردم را به‌شدت آزار می‌دهد، از مسئولان اجرایی خواست تا توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس، که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به کواکبیان، رفع مشکل گرانی را مطالبه‌ مجلس دانست و ابراز امیدواری کرد تا دولت دهم مسئله‌ معیشت مردم و مسائل اقتصادی را جدی‌تر مورد اهتمام قرار داده و در ماه مبارک رمضان نیز نیازهای ضروری را بهتر تامین کند.

کد خبر 87436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز