چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی‌که تنها سه روز به آغاز ماه رمضان مانده، قیمت‌ها در بازار حبوبات و غلات به شدت در نوسان است

و همین امر باعث شده تا فعالان بازار از احتمال افزایش قیمت حبوبات در ماه رمضان خبر دهند. به گزارش ایلنا، در حال حاضر قیمت‌های انواع حبوبات همراه سایر اقلام مواد غذایی طی چند ماه گذشته با رشد مواجه بوده به گونه‌ای که در آستانه ماه رمضان و در آخرین روزهای ماه شعبان مسوولان برای قیمت‌گذاری حبوبات و اعمال تدابیری برای کنترل قیمت‌های این محصول هیچگونه اقدامی انجام نداده‌اند.

به گفته حمید.ح، یک فعال بازار قیمت‌های انواع حبوبات از ابتدای سال گذشته با رشد مواجه شده بودند و به‌رغم تمامی شعارها و کارهایی که در جهت کنترل آن صورت گرفت این روند تا کنون ادامه داشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به محدودیت زمانی تا ماه رمضان مسولان نتوانند برای کننرل قیمت حبوبات فعالیت مثبتی داشته باشند لذا احتمال افزایش قیمت حبوبات در ماه رمضان کاملا محسوس است.

شنیده‌ها حاکی است که هنوز نیز مسوولان اتحادیه و وزارت بازرگانی برای تعیین قیمت حبوبات اقدامی صورت نداده‌اند.

به عقیده عده‌ای از تحلیلگران فشار مضاعف افزایش قیمت کالاهای اساسی همچون مرغ و گوشت قرمز و لبنیات و نان باعث شده است تا مسوولان دچار عدم تمرکز شده و نسبت به قیمت‌گذاری حبوبات بی‌تفاوت شده‌اند.

به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی اوضاع ملتهب سیاسی 2 ماه گذشته پس از انتخابات بر دامنه بی‌ثباتی بازار حبوبات افزوده است.

این کار شناس که نخواست نامش فاش شود، اظهار اداشت: تغییر دولت و شروع به کار دولت جدید نیزز به صورت سنتی شرایط معلقی را بر بازار حاکم کرده است و بر دامنه بی‌ثباتی‌ها افزوده است.

در حال حاضر در بازار حبوبات بی‌ثباتی حاکم است و بسیاری از فروشندگان و مشتریان نیز از اوضاع به وجود آمده نگران هستند.

اما یکی از اعضای اتحادیه با تکذیب هرگونه افزایش و بی‌ثباتی بازار حبوبات گفت: فروشندگان با ایجاد جو روانی درتلاش هستند که بازار را به سمت دلخواه خود برای فروش محصولاتی که از قبل گران خریده‌اند بکشانند.

وی می گوید: نرخ گذاری انواع حبوبات هنوز انجام نگرفته است ولی قیمت‌ها در بازار از روند تقریبا ثابتی برخوردار هستند. با این وجود اما آنچه که در بازارهای حبوبات سطح شهر مشاهده می‌شود، افزایش قیمت حبوبات را تایید می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که ماه رمضان سال جاری یکی از سخت‌ترین ماه‌های رمضان در طی 30 سال گذشته به لحاظ اقتصادی و تامین اقلام غذایی باشد

کد خبر 88187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز