گروه سیاسی - مجید مهرابی: با وجود اینکه از مدت‌ها پیش مجلس تلاش می‌کرد در یک قالب اخلاقی و نه در چارچوب قانونی، دولت را برای معرفی اعضای کابینه به تعامل و رایزنی با مجلس وادارد

به‌نظر می‌رسد این تعامل هنوز صورت نگرفته است؛ به‌گونه‌ای که احمد توکلی با انتشار مطلبی در سایت خود از این رویه ابراز نگرانی کرد و نوشت برای وزارت به سراغ امیران هر حوزه باید رفت. جالب‌تر آنکه نوشته‌های منتشر شده توکلی قرار بوده که به‌عنوان نطق پیش از دستور قرائت شود.

احتمال پذیرش کم است

نطق احمد توکلی روز گذشته در مجلس به تعویق افتاد. این نطق قرار بود در جلسه علنی روز چهارشنبه ایراد شود که به‌علت مراسم تحلیف به جلسه دیروز موکول شده بود و باز هم به تعویق افتاد. توکلی ترجیح داد نطقش را پیش از قرائت در مجلس در پایگاه اطلاع‌رسانی الف منتشر کند.

وی در این نطق با اشاره به اینکه حداکثر تا 10 روز دیگر، رئیس‌جمهور قانونی منتخب مردم، جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، باید وزرا را به مجلس معرفی کند به ذکر خاطره‌ای از پنجم تیرماه 1384  پرداخت و گفت: 2 روز پس از پیروزی آقای احمدی‌نژاد در سال 1384، در حالی‌که مؤکدا داوطلبی خود را برای ورود به کابینه رد کرده بودم، 3 چهره برجسته اصولگرا را به آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد کردم.

وقتی آثار مثبت این کار را برشمردم ایشان قبول کردند، اما احتمال پذیرش نمی‌دادند. پس از جلب رضایت آنان، آقای احمدی‌نژاد نیز استقبال کردند ولی بعدا پیغام آمد که: «من در کابینه ژنرال نمی‌خواهم». بنده هم پاسخ دادم: «دولت جای ژنرال‌هایی است که یک ژنرال ارشد آنها را هماهنگ می‌سازد».

جدا از تجربه‌های تاریخی بشری، اکنون و پس از 4سال، ارزیابی‌ها صحت این حرف را روشن ساخته است. سربازان و افسران، همه در جای خود، ذیقیمت‌اند، ولی برای وزارت به سراغ امیرانِ هر حوزه کاری باید رفت.

هرکس در جایگاه ریاست‌جمهوری، به همکاری و همفکری شخصیت‌های مجرب، اهل فکر و آزادمنش محتاج است.   توکلی خاطر نشان کرد: بدیهی است که در اینجا سخن از علم و تجربه مرتبط به حوزه مسئولیت است و گرنه، با معرفی یک مهندس عمران برای تصدی وزارت نفت یا یک روحانی بی‌تجربه برای تصدی وزارت اطلاعات یا یک اقتصاددان غیرسیاسی برای تصدی وزارت خارجه یا با معرفی کارگردانی که حتی در صنف خویش هم پذیرش ندارد، برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد و مشابه آن، دولت دهم محکوم به ناکارآمدی خواهد بود.

مجلس چگونه می‌تواند کارهای بزرگ را به مردان کوچک یا مردان بزرگ ولی نامتناسب بسپارد؟

جمع‌آوری امضا

پیش از این گفته می‌شد کمیته‌ای در مجلس تشکیل شده که مامور رایزنی با دولت برای معرفی اعضای کابینه شده است اما گویا این کمیته در عمل نتوانسته نظر دولت را برای معرفی کابینه‌ای که با اقبال مجلس مواجه است جلب کند.

چنانچه دیروز علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد که دولت تا‌کنون درخصوص معرفی وزرا با نمایندگان مجلس صحبت نکرده است.

با وجود این  روز گذشته خبری در راهروهای مجلس شنیده شد مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان مجلس ازجمله محمدرضا باهنر برای بیانیه یا منشوری اخلاقی در حال جمع‌آوری امضا هستند که دولت را دعوت به تعامل و مشورت بیشتر با مجلس می‌کند.

کد خبر 87432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز