شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: هشتم شهریور نخستین روز از فرصت 3 روزه دفاع رئیس‌جمهوری از 21نفری است که برای وزارت در دولت دهم پیشنهاد داده است.

اما در این دوره و در جریان بحث بر سر اینکه کدام وزیران رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌خود جلب می‌کنند و چه تعداد نخواهند توانست ورود به حساس‌ترین اتاق یک وزارتخانه را تجربه کنند، عدد وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد که رای نخواهند آورد، نسبت به افرادی که در هفته دوم شهریور وزیر خواهند شد، به پیش‌بینی‌های صاحبان رای‌اعتماد و عدم‌اعتماد در مجلس، رفته‌رفته نزدیک‌تر می‌شود.

تا جایی که احمد توکلی با اطلاع از فضای داخلی صحن سبز مجلس، پیشنهادهای ناکام وزارت را یک سوم کل وزیران ارزیابی می‌کند.

کم‌تجربگی برخی وزرای پیشنهادی و عدم‌تناسب سابقه و شهرت کاری پیشنهادشدگان با پست‌های در نظر گرفته شده، مهم‌ترین دلایلی هستند که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای عدم‌ارائه رای‌اعتماد به آنها مطرح کرد.

توکلی معتقد است: به‌نظر می‌رسد که تعداد قابل توجهی از وزرای دولت نتوانند رای اعتماد لازم را کسب کنند. او به ایلنا گفت: به‌نظر من یک‌سوم کابینه معرفی شده رای اعتماد نخواهند آورد.

این وزرا ترکیبی از وزرای معرفی شده در تمامی حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهند بود. پیش از این و در نخستین روز ارسال اسامی پیشنهادی احمدی‌نژاد به مجلس برای وزارت در دولت دهم، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست جامعه اسلامی مهندسین بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری عدد وزیران پیشنهادی ناکام دولت دهم را 5 نفر پیش‌بینی کرده بود.

می‌خواهند القا کنند

باهنر گفت: مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به وزرای رئیس‌جمهور ساختار خودش را دارد که در همین راستا بنده و برخی از همکارانم در خانه ملت بر این اعتقادیم که نزدیک به 5 وزیر پیشنهادی از سوی آقای احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی رای اعتماد اخذ نخواهند کرد. حسین سبحانی‌نیا نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز این عدد را 4 نفر تخمین زده بود.

پس از این بود که احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و با اشاره به اظهارات نمایندگان مجلس درباره رأی اعتماد گفت: من نمی‌خواهم جسارت کنم ولی به‌نظرم برخی می‌خواهند القا کنند تعدادی از اعضای کابینه رأی نمی‌آورند. او وظیفه مجلس را نظارت دانست و افزود: وزرا باید به رئیس‌جمهور پاسخگو باشند.

کبود، زرد، سفید

اگرچه رئیس جمهوری، پیش‌بینی صاحبان رای‌های کبود و زرد و سفید را به پیشنهادهای خود برای وزارت، «القا» خواند اما نمایندگان مجلس هشتم براساس مجموعه‌ای از ادله به این پیش‌بینی‌ها رسیده‌اند که می‌توان این ادله را در میان اظهارنظرهای این نمایندگان درباره ذائقه احمدی‌نژاد، توان اجرایی گزینه‌های پیشنهادی او و شایستگی این افراد، یافت.ادله‌ای که می‌تواند مبنای رای 290 نماینده به 21 وزیر پیشنهادی در روز سه‌شنبه باشد.

اتاق امن آقای وزیر

یکی از این ادله از زبان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان شد. امیر طاهرخانی، با اشاره به اظهارات وزیر صنایع درباره حکم پرونده اتاق امن به مهر گفت: تقلب محرابیان در این زمینه برای مجلس محرز است و حکم دادگاه درباره اختراع اتاق امن محرابیان نیز باطل نشده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دادگاه پس از بررسی پرونده، علیه محرابیان حکم صادر کرده است، افزود: پس از صدور حکم، آقای محرابیان اعلام کرد که رای لغو شده است و صحت ندارد. او با اشاره به اینکه محرابیان با اختراع اتاق امن در 12 سمینار خارجی شرکت کرده است، اظهار داشت: این در حالی است که لااقل تقلب محرابیان در زمینه ثبت این اختراع به نام خود محرز شده است.

طاهرخانی که یکی از صاحبان رای اعتماد و یا عدم‌اعتماد به محرابیان و 20 وزیر دیگر است، تاکید کرد: در این زمینه اگر نمایندگان مجلس رای دهند، خودشان زیر سؤال هستند و اگر به وی رای ندهند به وظیفه‌شان در قبال مردم عمل کرده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خاطرنشان کرد: با روشن شدن عملکرد وزیر صنایع در طول سال‌های گذشته، وزیر شدن مجدد وی جای شک و شبهه دارد.

دکترای دانشجو

همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم که درباره کامران دانشجو گزینه پیشنهادی وزارت علوم سخن می‌گفت خبر داد که دانشجو در جلسه با نمایندگان به اخذ دکترا در ایران اشاره نکرد.

سعدالله نصیری به مهر گفت: آنچه آقای دانشجو در کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرده  این است که تمامی مدارج علمی خود را در انگلیس گذرانده است و بحثی درباره گذراندن دفاعیه دکترا در یکی از دانشگاه‌های ایران مطرح نبوده است. وی ادامه داد: کمیسیون باید چنین موضوعی را بررسی کند و نظر خود را در این‌باره اعلام کند.

بدون جزئیات

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درباره برنامه‌ای که مرضیه وحیددستجردی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرده، اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد جای تغییرات ساختاری و اصلاح برخی بخش‌هایی که می‌تواند به تغییر مطلوب منجر شود در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت دهم برای وزارت بهداشت خالی باشد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به مهر گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دهم کلی است و هنوز به جزئیات اشاره نشده است اما این مفاهیم کلان به‌گونه‌ای است که هر وزیری در این حوزه مشغول به کار شود باید به این مفاهیم در حوزه سلامت توجه کند.

او ادامه داد: جزئیات وقتی تبدیل به پروژه می‌شوند باید پیگیری شوند و از سوی دیگر مصوباتی که در بخش‌های قانونی وزارت بهداشت از جمله شورای آموزش پزشکی صورت گرفته است، وجهه قانونی دارد و نمی‌توان آن‌را حذف کرد.

چند برگ کاغذ

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد: جزوه ارائه شده از سوی کشاورز برنامه نیست و با چند برگ کاغذ نمی‌توان وزیر شد.

علی عباسپورتهرانی‌فرد، به مهر گفت: آنچه از سوی کشاورز ارائه شد برنامه نیست و همان مطالب تکراری وزرای قبلی درباره اقداماتی که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد، است.

این اظهارات در حالی از سوی عباسپور بیان می‌شود که سوسن کشاورز برنامه‌های خود را برای تصدی در آموزش و پرورش به شکل یک دفترچه 19 صفحه‌ای ارائه کرده است که در 7 صفحه ابتدایی آن به سوابق اجرایی خود اشاره کرده و در 9 صفحه باقیمانده فلسفه وجودی آموزش و پرورش، مسائل فراروی نظام آموزش و پرورش کشور و راهکارها را تبیین کرده است.

اقبالی ندارد

ضعف در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر معیارهای فلسفه تربیت متناسب با جامعه اسلامی ایران به‌عنوان چارچوب نظری راهنمای هدایت و ساماندهی انواع تربیت، حضور کمرنگ نظام ارزشی جامعه اسلامی در بسیاری از برنامه‌ها و دچار شدن به تقلید و یا التقاط و عدم ‌بهره‌گیری از ظرفیت‌های مفاهیم ارزشی موجود در آموزه‌های دینی در محتوای برنامه‌های درسی و روش‌های یاددهی و یادگیری، ابهام در جایگاه مناسب نهاد آموزش و پرورش در جامعه، بی‌سوادی در فرایند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرا و سلیقه‌ای عمل کردن، تفکیک بین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، عدم‌حاکمیت رویکرد یکپارچه‌نگر و هماهنگ در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از جمله معضلات و مشکلات پیش روی وزارت آموزش و پرورش در نگاه سوسن کشاورز است.

نماینده مردم تهران و شمیرانات درباره این بخش از راهکارهای کشاورز گفت: تصویب و تایید نهایی فلسفه تعلیم و تربیت که تکراری است و سخن جدیدی در آموزش و پرورش نیست و هم‌اکنون نیز دنبال می‌شود. عباسپور با اشاره به اینکه سوسن کشاورز نتوانست نظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را به برنامه خود جلب کند، افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هیچ اقبالی در میان اعضای کمیسیون ندارد.

گلدان مسی

محمود احمدی‌نژاد و 21 گزینه پیشنهادی‌اش به بهارستان می‌روند. از امروز تا 3 روز کاری، برنامه نمایندگان مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد به این ترتیب خواهد بود که ابتدا 5 نفر از نمایندگان به‌عنوان مخالف و 5 نفر به‌عنوان موافق کلیت کابینه با رعایت ترتیب یک نفر موافق و یک نفر مخالف سخنرانی خواهند کرد و در ادامه وزیران پیشنهادی نیز به‌منظور معرفی بیشتر خود برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند.

عصر روز سه‌شنبه 10 شهریور 88 پس از آنکه احمدی‌نژاد پشت تریبون مجلس آخرین حرف‌های خود را درباره کابینه با صاحبان رای‌های کبود، زرد و سفید بزند، علی لاریجانی میزان اعتماد نمایندگان به 21نام را براساس کاغذهای بیرون آمده از گلدان مسی اعلام خواهد کرد.

کد خبر 88993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز