گروه اجتماعی: معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی کشور با اشاره به اینکه 99 درصد جرایم اقتصادی در حوزه دولتی است، گفت: 80 درصد پرونده‌های اختلاس مربوط به بانک‌هاست.

سرهنگ علی اکبر زمانی در جمع خبرنگاران بیان داشت:50 درصد تسهیلات بنگاه‌های زودبازده طبق آمار بانک مرکزی به بیراهه رفته است. در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و وزارت کار در این خصوص با ما همکاری نمی‌کند.

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی آگاهی افزود: طرح تشکیل پلیس اقتصادی را به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا این پلیس در بدنه وزارت اقتصاد فعالیت کند.

وی تعداد پرونده‌های تکمیل شده در ارتباط با جرم اختلاس در سال 86 را 66 پرونده و ارزش ریالی این پرونده‌ها را 177 میلیارد ریال اعلام کرد.زمانی ادامه داد: در سال 87 نیز 135 پرونده در ارتباط با اختلاس تشکیل شد که 146 میلیارد ریال نیز ارزش ریالی این پرونده‌ها بوده است.

سرهنگ زمانی در ادامه افزود: در بحث تسهیلات بانکی نیز در سال 86 بالغ بر 61 پرونده تشکیل شد که ارزش ریالی آن 25 هزار و 134 میلیارد ریال بود.وی خاطرنشان کرد: در بحث زمین‌خواری نیز در سال 87، 23پرونده تشکیل شد که یک میلیون و 864 هزار و 923 متر مربع زمین در این ارتباط بررسی شده است.

وی گفت: در 3 ماهه اول امسال نیز 5 پرونده با 3 میلیارد و 970 میلیون متر مربع در ارتباط با بحث زمین‌خواری رسیدگی شد.وی اذعان داشت: متوسط ارزش ریالی پرونده‌های رسیدگی شده 292 میلیارد ریال و بیشترین ارزش ریالی پرونده‌ها نیز 5 هزار میلیارد ریال بوده است.

سرهنگ زمانی گفت: در بحث تسهیلات بنگاه‌های زودبازده فردی تعهد داده بود تا 2 هزار شغل ایجاد کند و در این ارتباط 67 میلیارد تومان تسهیلات گرفته است اما تنها کارگر روزمزد و بدون بیمه را در چند سوله که به‌صورت صوری ساخته‌ شده‌اند به کار گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال 82 نیز فردی در شهر قم در حالی که بنگاه‌داری ساده بود با مراجعت به تهران موفق به دریافت 20 میلیارد تومان وام شد و پس از آن نیز از 3 بانک دیگر نیز 30 میلیارد تومان وام گرفت، اما تا به حال این 50 میلیارد تومان را پرداخت نکرده؛ این در حالی است که ارزش املاک این فرد 80 میلیارد تومان است.

سرهنگ زمانی در ادامه گفت: این فرد به‌صورت خانوادگی 5 شرکت در دوبی تاسیس کرده و بدون اینکه کالایی وارد کشور کند از تسهیلات بانکی سوءاستفاده می‌کند در حالی که هیچ کدام از بانک‌ها از وی شکایتی نکرده است.

معاون مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی کشور اضافه کرد: یکی از مدیران بانکی که سال گذشته در ارتباط با اختلاس دستگیر شده بود به‌طور غیرقانونی 1000 میلیارد تومان تسهیلات به افراد مختلف اعطا و در این ارتباط 31 میلیارد تومان نیز رشوه دریافت کرده بود. این مدیر پس از دستگیری به 74 ضربه شلاق محکوم شد.

وی با اشاره به موانع و چالش‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مقاومت دستگاه‌های اداری و بانکی در این زمینه بالاست و همکاری لازم را با ما ندارند.

کد خبر 87357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز