گروه اقتصادی: همایش بررسی نقش بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده در توسعه اقتصاد کشور که توسط وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد، با انتقادات مجدد وزیر کار از سیاست‌های بانک مرکزی و تمجید از اشتغال‌زایی بنگاه‌های زودبازده همراه بود.

سید محمد جهرمی، وزیر کار و  امور اجتماعی، در این همایش بار دیگر لب به انتقاد از شبکه بانکی کشور در کاهش اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده گشود و گفت: در 5 ماه امسال نسبت به سال گذشته، میزان اعطای تسهیلات بانک‌ها به طرح‌های زودبازده کاهش چشمگیری یافته و از بانک مرکزی انتظار می‌رود سریع‌تر مشکلات وام‌دهی بانک‌ها را حل کند، وگرنه سیاست‌های اشتغال‌زایی دچار مشکل می‌شود.

انتقادات جهرمی از شبکه بانکی اتفاق تازه‌ای نیست و وی بارها از سیاست یک سال اخیر بانک مرکزی انتقاد کرده است.

بانک مرکزی از اواسط سال گذشته با هدف مهار رشد نقدینگی و تورم، از بانک‌ها خواست که در اعطای تسهیلات به طرح‌ها و نحوه مصرف آنها نظارت بیشتر و دقیق‌تری اجرا کنند.

این مسئله موجب کندی اعطای تسهیلات شد اما اثر مثبت آن، کاهش آهنگ شتابان رشد نقدینگی و تورم بود.

در همایش دیروز، مصطفی پور محمدی ،رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز دیدگاه مثبت خود به طرح توسعه بنگاه‌های زودبازده را اعلام کرد.

هشدار نسبت به کاهش نیافتن بیکاری

جهرمی دیروز در حاشیه همایش بنگاه‌های کوچک و زودبازده با بیان اینکه اگر سالانه کمتر از یک میلیون و 200 هزار فرصت شغلی ایجاد شود، نرخ بیکاری‌ 4 درصد اضافه می‌شود، اظهار داشت: اگر هنر دولت امسال این باشد که نرخ بیکاری را در سطح سال گذشته نگه دارد، کار بزرگی کرده است.

جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نزدیک شدن به پایان برنامه چهارم نرخ 4/8 درصدی بیکاری محقق می‌شود، افزود: با روند کنونی و سیاست انقباضی بانک‌ها بعید است که نرخ بیکاری تا پایان سال 1388 به رقم برنامه یعنی 4/8 درصد برسد.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک و زود‌بازده تاکنون 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: انتظار ما پرداخت 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌ها تا پایان سال است که از این طریق بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد می‌شود.

وی درباره بررسی‌های بانک مرکزی از بنگاه‌های زودبازده نیز اظهار داشت: از 8 هزار و 900 بنگاه‌ زودبازده که توسط بانک مرکزی بررسی شد در مجموع 4/1 درصد آنها انحراف داشته‌اند که 5/3 درصد آنها شامل بنگاه‌هایی می‌شد که وجود خارجی ندارند و 6/0 درصد نیز شامل بنگاه‌هایی شد که تسهیلات دریافتی آنها دچار انحراف شده است.

کد خبر 61606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز