گروه اقتصادی: در حالی که برخی از صاحب‌نظران اجرای طرح گسترش بنگاه‌های زودبازده را عاملی برای افزایش نرخ تورم عنوان می‌کنند، دولت همچنان سیاست اول اشتغال‌زایی خود را توسعه این بنگاه‌ها قرار داده است.

با دکتر سیدمحمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • یارانه سود تسهیلات بنگاه‌های زودبازده برای امسال هزار میلیارد تومان بود، این رقم برای سال آینده چقدر تعیین شده است؟

با تصویب هیأت دولت، یارانه سود تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده برای سال آینده نیز هزار میلیارد تومان تعیین شده البته در مناطق مختلف و طرح‌ها و بخش‌های اقتصادی این رقم متفاوت خواهد بود.

از آنجایی که یارانه فوق پس از به بهره‌برداری رسیدن طرح‌ها پرداخت می‌شود، میزان پرداخت به بهره‌برداری از طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بستگی دارد. یارانه‌ بنگاه‌هایی که امسال کار خود را آغاز کرده‌اند نیز باید سال آینده پرداخت شود.

  • آیا پرداخت این میزان یارانه از سوی دولت، تأثیری بر نقدینگی و تورم خواهد داشت؟

تسهیلاتی که به بنگاه‌های کوچک کارآفرین و زودبازده اعطا می‌شود شاید در دوران ساخت اثر تورمی داشته باشد اما به هیچ عنوان این اثر، بلندمدت نخواهد بود. در زمانی که یک بنگاه‌ اقتصادی به تولید می‌رسد با توجه به افزایش تولید در کشور، حتماً اثر ضدتورمی خواهد داشت.

  • با وجود انتقادات نسبت به مشکلات تورمی بنگاه‌های زودبازده، آیا توسعه این بنگاه‌ها همچنان ادامه خواهد یافت؟

طرح ایجاد و توسعه بنگاه‌های زودبازده تا رسیدن به اهداف موردنظر ادامه خواهد یافت. از آنجایی که اجرای این طرح علاوه بر افزایش فرصت‌های شغلی در کشور، موجب تحقق میزان ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده در این بنگاه‌ها طی 2 سال است، از این‌رو اجرای آنها ادامه خواهد یافت.

به عبارت دیگر، هر بنگاه اقتصادی حتی اگر در مدت 6 ماه یا یک سال به بهره‌برداری برسد، تا زمانی که محصول آن وارد بازار نشود نمی‌تواند تمام فرصت‌های شغلی را ایجاد کند.

  • مدتی روند اعطای تسهیلات به این بنگاه‌ها با مشکل مواجه شده بود، برای رفع این معضل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

چندی پیش طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مواردی درخصوص راهکارهای رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و مشکلات اعطای تسهیلات به طرح‌های کوچک و زودبازده عنوان شد که رئیس‌جمهوری هم دستور پیگیری موارد را صادر کردند.

بر اساس قراری که از ابتدای سال با بانک مرکزی داشتیم، امسال باید 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات شامل 15 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های متوسط و بزرگ و نیمه‌کاره و 15 هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک و زودبازده اختصاص یابد.

از آنجایی که روند پرداخت این تسهیلات مطلوب نبود، پس از درخواست از رئیس‌جمهور، ایشان دستور پیگیری دادند.

  • چند درصد از صاحبان بنگاه‌های زودبازده، تسهیلات را در مسیر اشتغال‌زایی صرف کرده‌اند؟

83 درصد بنگاه‌ها تسهیلات مذکور را در مسیر اصلی تولید صرف کرده‌اند. 10 تا 12 درصد صاحبان این بنگاه‌ها در حال فعال شدن و 3 تا 4 درصد از کل منابع اعطاشده، مشاهده نشده و 62 درصد بنگاه‌ها توانسته‌اند تعهدات خود به بانک‌های عامل را بازپرداخت کنند.

کد خبر 44036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز