گروه حوادث: رونی بیگز که به خاطر سرقت قطار حامل 3میلیون پوند پول نقد، به بزرگ‌ترین گانگستر انگلیس معروف شده بود، به‌علت کهولت سن و ابتلا به بیماری ذات‌الریه از زندان آزاد می‌شود

این سارق مخوف که از 8 سال پیش در زندان نورویچ انگلیس محبوس شده، تا‌کنون چند بار سکته کرده است و پزشکان گفته‌اند که دیگر امیدی به درمان او نیست.

ماجرای سرقت بی‌سابقه‌ای که رونی بیگز پایه‌گذار آن بود، هشتم اوت 1963 رقم خورد. 15 دزد حرفه‌ای که به سرکردگی گانگستر معروف بر قطار رویال مبل سوار بودند، زمانی که قطار در حال طی‌کردن مسیر بین گلاسکو و لندن بود دست به کار شدند و با تهدید اسلحه، کنترل آن را در اختیار گرفتند.

آنها سپس 120 کیسه پول به مبلغ حدود 3 میلیون پوند به سرقت بردند که تمام عملیات این سرقت فقط 15دقیقه به طول انجامید.

در جریان این سرقت راننده قطار با ضربه‌‌ای که سارقان به سرش کوبیده بودند به کما رفت و هرگز به هوش نیامد. بعد از این دستبرد  تحقیقات پلیس اسکاتلند‌یارد برای شناسایی و دستگیری عاملان این سرقت تاریخی آغاز شد.

ماموران پلیس بعد از ماه‌ها جست‌وجو به سرنخ‌هایی از حضور رونی بیگز و همدستانش در این سرقت دست یافتند و در عملیات‌های جداگانه، تمامی اعضای این باند را دستگیر کردند. در جریان محاکمه این باند، رونی به حبس ابد محکوم و به زندان منتقل شد.

بعد از دستگیری سارقان، محل اختفای پول‌ها همچنان به‌عنوان یک راز پیش روی پلیس باقی مانده بود تا اینکه رونی بیگز از زندان فرار کرد و زمانی که به سراغ پول‌ها رفت، به دام پلیس افتاد و آنجا بود که محل پنهان کردن پول‌ها فاش شد.

بعد از انتقال سارق مخوف به زندان در حالی که تنها 15 ماه از دوران محکومیت او گذشته بود، وی توانست بار دیگر از زندان فرار کند. او بعد از فرار به اسپانیا رفت و مدت 30 سال در کشورهای اسپانیا، استرالیا و برزیل زندگی کرد. تا اینکه در سال 2001 بیگز به انگلستان بازگشت و خود را تسلیم پلیس کرد.

گانگستر معروف بار دیگر به زندان انتقال یافت اما او دیگر چنان پیر و فرتوت شده بود که حتی به سختی می‌توانست راه برود. در طول مدتی که رونی بیگز در زندان بود، بیماری ذات‌الریه‌ او چنان پیشرفت کرد که وی چند بار سکته کرد و توانایی حرف‌زدن،  غذا خوردن و راه رفتن را از دست داد.

به‌دنبال این ماجرا، مایکل، پسر 34 ساله رونی بیگز سال گذشته از وزارت دادگستری انگلیس تقاضا کرد که پدرش را  به‌علت بیماری ذات الریه از زندان آزاد کنند.

این تقاضا توسط مسئولان مورد رسیدگی قرار گرفت و سرانجام، جک استراو، وزیر دادگستری انگلیس گفت: بیگز که شنبه 80 ساله می‌شود، به‌علت وضعیت جسمانی که بعید است بهبود یابد، آزاد می‌شود.

روز گذشته سرانجام بعد از گذشت سال‌ها از ماجرای سرقت بزرگی که رونی آن را پایه‌گذاری کرده بود، وی مجوز آزادی خود را دریافت کرد تا شاید بتواند هشتادمین سالگرد تولد خود را خارج از زندان جشن بگیرد.

کد خبر 87232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز