همشهری آنلاین: ‌‌معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل از گسترش مناسبات ایران و مالزی از 2 میلیارد دلار به 22 میلیارد دلار خبر داد و گفت: هیئتی بلند پایه از کشور مالزی این ماه به ایران سفر می‌کند.

حسین نقره‌کار شیرازی در گفت و گو با شانا، از سفر هیئت ایرانی به مالزی و مذاکرات میان دو کشور خبر داد و گفت: این دور از مذاکرات به منظور مرور همکاری ها و تسریع در اجرای پروژه ها انجام شد.

وی اظهار داشت: بروز برخی مشکلات در صحنه بین المللی منجر به کند شدن فعالیت های مشترک میان دو طرف شده است که در این مذاکرات، مشکلات یاد شده بررسی و راه کار اجرایی آن اندیشیده شد.

تسریع در احداث پالایشگاه در مالزی

معاون وزیر نفت در امور بین الملل،‌ یکی از زمینه های همکاری ایران و مالزی را احداث پالایشگاه ذکر کرد: تسریع در اجرای احداث پالایشگاه در کشور مالزی نیز از دیگر محورهای مذاکره دو طرف به شمار می آید.

وی به جدی بودن ایران در مذاکره با کشورهای غربی و شرقی اشاره و تصریح کرد:‌ وزارت نفت بر تسریع در اجرای پروژه ها تاکید دارد و اگر مذاکره با هر کشوری به از دست دادن زمان و تاخیر در بهره برداری پروژه ها منجر شود،‌ مذاکره با کشوری دیگر در دستور کار قرار می گیرد.

نقره کار با تاکید بر این که برای اجرای پروژه های صنعت نفت منتظر هیچ شرکتی نمی مانیم، گفت: اجرای پروژه های صنعت نفت باید در اولین زمان ممکن انجام شود.

بر پایه این گزارش،‌ ساخت دو پالایشگاه در منطقه جنوب و شمال کشور مالزی هم اکنون در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش قرار دارد؛ پالایشگاه مالزی در استان کداح (در شمال این کشور) با مخلوطی از نفت خام سنگین و فوق سنگین ایران با ظرفیت تولید روازنه 250 هزار بشکه فرآورده احداث خواهد شد. خوراک این پالایشگاه به میزان 100 هزار بشکه نفت خام فوق سنگین و 150 هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی از ایران تامین می شود.

سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه مالزی، 8/4 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود که 30 درصد از این میزان سرمایه از سوی شرکا و 70 درصد دیگر از طریق اخذ وام تامین شود. همچنین شرکت مشترک ایران و مالزی با نام تجاری SKS-PARS برای احداث این پالایشگاه در کشور مالزی تاسیس شده است.

همچنین، مالزی برای احداث پالایشگاه دیگری در جنوب این کشور از ایران درخواست همکاری کرده است.

از سوی دیگر، پالایشگاهی در کشور اندونزی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز، پالایشگاهی در ویتنام و یک پالایشگاه نیز در کشور سوریه با مشارکت کشورهای اندونزی، مالزی و ایران ساخته می شود.

کد خبر 87220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز