طرح جاده‌سازی دیگری برای کوهستان البرز به تصویب رسیده است که در آن کلاردشت به طالقان متصل می‌شود.

رئیس انجمن کوهنوردان ایران با اشاره به سهل‌انگاری مسئولان در تصویب بودجه‌های فراوان برای امور ناکارآمد، جاده‌سازی در کوهستان‌ها را کاری غیرمنطقی و مهم‌ترین عامل نابودی محیط‌زیست خواند.

عباس محمدی، در گفت‌وگو با میراث خبر افزود:« طرح و نقشه این جاده را اداره کل راه مازندران تهیه و وزارت راه و امور ترابری نیز آن را تایید کرده است و احتمال تصویب آن بسیار زیاد خواهد بود.»وی درباره این مسیر افزود:« قرار است از رودبارک کلاردشت تا حصار چال طالقان را به‌عنوان مسیر اتصالی و تسهیل در تردد جاده‌سازی کنند. این درحالی است که تنها کوهنوردان از این مسیر استفاده می‌کنند و نیازی به جاده ندارند.»

محمدی با اشاره به زیان‌های حاصل از این کار بیان داشت:«این طرح هیچ توجیهی ندارد و کاملا بیهوده است زیرا 6 ماه از سال کاملا پوشیده از برف یا سیلابی است. مطلب مهم‌تر اینکه با ساخت جاده در این محدوده تنها، راه برای زمین‌خواری، ساخت و ساز و تخریب باز می‌شود.»

رئیس انجمن کوهنوردان ایران با اشاره به حساس بودن این منطقه تصریح کرد:« اگر منطقه علم‌کوه اسیر این جاده‌سازی شود، سرچشمه مهم‌ترین رودخانه منطقه یعنی سرداب رود نابود خواهد شد.

با انجام این امر فاجعه‌ دیگری در راه است زیرا این منطقه کانون معادن متعددی است که با باز شدن راه به آن نابودی جنگل، کوهستان و در کل حیات وحش علم کوه دور از ذهن نیست.»

محمدی با انتقاد از مسئولان محیط‌زیست عنوان کرد:«متأسفانه مسئولان راه و ترابری و محیط‌زیست به‌شدت ضعیف عمل می‌کنند و وظیفه خود را نمی‌دانند. آنها بودجه‌های هنگفتی را برای تخریب می‌گیرند و از اندک بودجه محافظتی دریغ می‌کنند.»

وی ادامه داد:« در دنیا چنین چیزی غیرممکن است و به‌شدت با متخلفان و مسببین تخریب‌ها برخورد می‌شود ولی در ایران هیچ نظارتی وجود ندارد و بعضی‌ها به سادگی یک جنگل به همراه کوه‌ها و رودخانه‌های اطراف آن را از بین می‌برند تا بتوانند به راحتی به خانه‌سازی و زمین‌خواری خود بپردازند.»محمدی با انتقاد از کارشناسان و ارزیابان محیط‌زیست وزارت راه و ترابری، آنها را بی‌کفایت خواند و پیمانکارانی را که این طرح‌ها را اجرا می‌کنند، عامل اصلی فرسایش طبیعت و تخریب کوه‌ها دانست.

وی معتقد است که باید کار ارزیابی زیست‌محیطی جاده‌ها و طرح‌های راهسازی را به دست سازمان‌های غیرانتفاعی بی‌طرف و کارشناسان واقعی و تحصیل‌کرده محیط‌زیست سپرد.وی جریان جاده‌سازی دماوند را آغازحساسیت برای حفاظت از کوهستان‌های کشور دانست و گفت:« درست است که جاده‌سازی‌ متوقف شده ولی تازه آغاز ماجراست.

هنوز مهر حکم جلب افراد متخلف در مسئله دماوند خشک نشده، مسئولان اداره راه مازندران به فکر تخریب علم‌کوه و جاده‌ای دیگر هستند. البته این موضوع تنها مربوط به این استان نیست و بسیاری از مناطق کوهستانی کشور مورد تعدی زمین‌خواران و راهسازان قرار گرفته است.»

وی از ایجاد گروهی برای شناسایی مناطق تخریب شده‌ در کوهستان‌های ایران و محافظت از آنها خبر داد و اذعان داشت که حساسیت روی قله دماوند به‌دلیل شاخص و نماد بودن آن بوده است.

کد خبر 87140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز