سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر خلاف سال گذشته، امسال با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان خبری از عرضه سبد کالایی به اقشار آسیب‌پذیر نبوده و وزارت بازرگانی که قبلا بارها بر نقش مؤثر این شیوه در تنظیم بازار تاکید کرده بود، با تغییر رویکرد این شیوه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را منتفی اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، امسال نیز با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان همانند سال‌های گذشته مسئولان وعده ثبات قیمت‌ها و تامین ذخایر مطمئن کالاهای اساسی و مواد پروتئینی را می‌دهند اما به فاصله چند هفته مانده به این ماه، قیمت برخی کالاهای مصرفی مردم رشد چشمگیری داشته است.

با وجود این چندی پیش معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی از ذخیره مطمئن کالاهای اساسی خبر داده و به ایرنا گفت: امسال به‌دلیل مناسب بودن سطح قیمت‌ها و نبود بحران در قیمت کالاهای اساسی در کشور، بن فوق‌العاده به مناسبت ماه مبارک رمضان توزیع نمی‌شود.

این دیدگاه محمد صادق مفتح در حالی مطرح شده است که در سال گذشته با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان وزیر بازرگانی در حاشیه جلسه هیات دولت خبر از تصویب سبد ویژه کالایی ماه مبارک رمضان برای حمایت از 5/2 میلیون خانوار شامل کارکنان دولت و برخی اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی داده بود که بعدها اعلام شد این سبد به کارگران و کارکنان نیروهای مسلح نیز تسری پیدا کرده است.

این اقدام وزارت بازرگانی در شرایطی صورت می‌گرفت که در همان زمان برخی کارشناسان اقتصادی با اشاره به برنامه‌ها و تاکید دولت بر پرداخت هدفمند یارانه‌ها، این شیوه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را ناکارآمد و اقدامی برای جلب نظر اقشار کم درآمد در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری قلمداد می‌کردند.

اما وزارت بازرگانی با موضع‌گیری نسبت به این دیدگاه‌ها پرداخت سبد کالایی مذکور را اقدامی در جهت عدالت محوری و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی جامعه قلمداد می‌کرد.

گرچه با وجود وعده‌های مسئولان بخش بازرگانی و کشاورزی مبنی بر وجود ذخایر مطمئن کالایی و تامین اقلام مشمول سبد حمایتی مذکور، برخی افراد مشمول این سبد موفق به دریافت کالاهای مذکور نشده و حتی دولت ناچار شد تا گوشت قرمز را به جای مرغ که به گفته مسئولان از ذخایر مطمئنی برخوردار بود، به اقشار هدف طرح عرضه کند. 

به گفته معاون وزیر بازرگانی، ‌سال گذشته 95درصد حقوق‌بگیرانی که براساس مصوبه هیات وزیران بن ماه رمضان به آنها تعلق می‌گرفت، اقلام توزیعی را دریافت کردند و توزیع بن ویژه تاثیر کاهشی بر قیمت کالاها در ماه مبارک رمضان سال 87داشته است، با پذیرش این دیدگاه، تداوم تاکید دولت بر حمایت از اقشار محروم و کارآمدی این شیوه توزیع کالا در تنظیم بازار، پرسش مطرح آن است که چه عاملی باعث تغییر رویکرد وزارت بازرگانی و پرداخت نشدن این سبد کالایی به اقشار کم درآمد شده است؟

مواد غذایی گران شده است اما ...

در ماه مبارک رمضان سال گذشته دولت اقدام به توزیع بن ویژه این ماه ‌شامل مواد پروتئینی، ‌عدس، لوبیا، شکر، گوشت قرمز و مرغ منجمد بین حقوق‌بگیران و کارگران کرد اما مشخص نیست در حالی که اکنون قیمت کالاهای اساسی و مواد پروتئینی نسبت به سال گذشته کاهش نیافته و در برخی موارد مانند قندوشکر و مواد پروتئینی با افزایش نیز مواجه بوده است، چه تغییری در میزان درآمد این اقشار حاصل شده که دیگر نیازی به حمایت دولت و پرداخت سبد ویژه کالایی به آنان نیست؟!

کد خبر 87076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز