دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

سید شمس‌الدین حسینی از سوی رئیس‌جمهور برای دولت دهم نیز به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی به مجلس پیشنهاد شده است.

درباره عملکرد یکساله حسینی در وزارت اقتصاد با دکتر علی قنبری، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، گفت‌‌وگو کرده‌ایم.

  • ارزیابی شما از عملکرد وزیر اقتصاد چیست؟

عملکرد یک وزیر را جدای از عملکرد دولت نمی‌دانم و عملکرد وزیر اقتصاد را باید در اوضاع اقتصادی کشور نگاه کرد. اکنون کلا اوضاع و احوال اقتصاد کشور در رکود کامل است و هیچ جریان مثبت اقتصادی به چشم نمی‌خورد. کسب و کار در کشور بسیار فلاکت‌بار است و شاخص‌های اقتصادی مثبت نبوده و رو به مثبت شدن هم نیست.

  • آیا کاهش تورم در ماه‌های اخیر، نتیجه سیاست‌های وزارت اقتصاد نیست؟

کاهش تورم نتیجه رکود جهانی است و ربطی به مدیریت دولت ندارد. علاوه بر این، درست است که تورم دارد کاهش می‌یابد اما هنوز هم با تورم 21درصدی در دنیا تقریبا سومین تورم بالا را داریم و کاهش اخیر آن نیز نه به خاطر عملکرد دولت بلکه به خاطر رکود جهانی است.

وقتی بانک‌ها هیچ اعتباری نمی‌دهند و هیچ فعالیت مهمی‌نمی‌تواند تسهیلات بانکی بگیرد، مشخص است که رکود حاکم می‌شود و طبیعتا نتیجه رکود، کاهش تورم است.

  • به هر حال، آیا این کاهش تورم، مثبت نیست؟

کاهش تورم خوشحال‌کننده اما خطرناک است چون روند اقتصادی کشور نامیمون و نامناسب است. ما هم تورم 4 و 5درصدی را مطلوب کشور می‌دانیم اما اکنون فعالیت‌های اقتصادی کشور اوضاع نگران‌کننده‌ای دارد و نرخ رشد اقتصادی از هدف برنامه چهارم توسعه پایین‌تر است.

کاهش تورم در ماه‌های اخیر در اثر رکود اقتصادی است، رکود اقتصادی موجب افزایش بیکاری شده و متأسفانه دولت برنامه مشخص و مدونی برای مقابله با این وضعیت ندارد.

از سوی دیگر، کسری بودجه خطرناک است و حدود 40هزار‌میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که مطمئنا به طرح‌های عمرانی سرایت خواهد کرد و در آینده موجب کاهش بیشتر رشد اقتصادی کشور خواهد شد. رکود در طرح‌های عمرانی هم به افزایش نرخ بیکاری و وخیم‌تر شدن اوضاع کشور منجر می‌شود.

  • ادامه فعالیت حسینی در وزارت اقتصاد را چطور می‌بینید؟

با توجه به روحیه رئیس دولت، یک وزیر اقداماتی انجام می‌دهد که مورد تایید رئیس‌دولت است. بانک مرکزی هم اصلا استقلال ندارد و تحت‌تأثیر دولت است که این مسئله عوارض و مشکلات اقتصادی خودش را دارد. من احساسم این است که با انتخاب مجدد حسینی اوضاع تغییری نمی‌کند؛ چون عملکرد دولت همین وضعیت فعلی خواهد بود.

کد خبر 88588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز