ابراهیم جمیلی* یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی را آزار می‌دهد، کمبود نقدینگی است

اما بانک‌ها اقدامات لازم را برای جبران و برطرف کردن این معضل به‌طور جدی انجام نمی‌دهند و در نتیجه زیان‌های هنگفتی به واحدهای تولیدی وارد آمده و باعث می‌شود بخش تولید نیاز شدیدی به کمک دولت و تامین نقدینگی داشته باشد.ه‌دلیل عدم‌ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها، برخی واحدهای تولیدی تنها با 30‌درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که این عامل موجب افزایش واردات به کشور می‌شود. متأسفانه سیاست 2 سال پیش بانک مرکزی در سه‌قفله کردن خزانه و عدم‌ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ضربه سختی را به توان اقتصادی کشور وارد کرد.

از سوی دیگر، رکود اقتصادی جهان موجب کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی شده و این مسئله، صادرکنندگان ایرانی را دچار مشکل کرده است. اما صادرکنندگان علاوه بر این، با عدم‌پرداخت جوایز صادراتی نیز روبه‌رو هستند. میزان این جوایز کم است و پرداخت نکردن بموقع آن نیز از مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان است؛

زیرا فلسفه پرداخت جوایز صادراتی، جبران بخشی از خسارات صادرکنندگان است و این کمک بایددر زمان مقرر پرداخت شود تا در امر صادرات خللی پیش نیاید. در ارتباط با بسته حمایت از تولید که دولت به تصویب رسانده آن بخش که دستگاه‌های دولتی را ملزم به خرید کالاهای داخلی می‌کند، می‌تواند موجب رونق بازار کالاهای تولید داخل ‌شود.

البته باید تمهیدات گوناگون برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور اتخاذ شود و اتاق بازرگانی با همکاری سایر نهادهای دولتی می‌تواند راهکارهای مؤثر برای مقابله با قاچاق را تهیه کند. اما امکان اجرای کامل مصوبه دولت در ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی به‌عنوان یکی از 7 بند بسته حمایت از تولید، در شرایط فعلی وجود ندارد.

ما همه مشکل‌ها را به گردن دولت نمی‌اندازیم اما می‌خواهیم که مورد حمایت قرار گیریم و در این زمینه آماده هستیم در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری یار و یاور دستگاه‌های اجرایی باشیم.

* عضو هیأت رئیسه اتاق ایران

کد خبر 85895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز