دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

مهدی ربوشه: علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال چند روز پیش رسما از واگذاری اختیارات کامل به کمیته انضباطی برای رسیدگی به تخلفات بازیکنان و مربیان خبر داد.

با این حال برخی رسانه‌ها روز گذشته از محرومیت سنگین حنیف عمران‌زاده خبر داده‌اند. گویا مسئولان ستاد منشور اخلاقی  طوری در خصوص بازیکنانی چون علیرضا واحدی نیکبخت و حنیف عمران‌زاده اقدام کرده‌اند که جایی برای ورود کمیته انضباطی به منظور تعدیل احکام وجود ندارد. نکته مهم‌تر اینکه دامنه درگیری‌های لفظی به درون فدراسیون فوتبال کشیده شده است. روز گذشته یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اقدامات سازمان لیگ را سخت به چالش کشید.

کفاشیان: از منشور اخلاقی حمایت می‌کنیم

علی کفاشیان گفت: «آنچه در فوتبال اتفاق می‌افتد پرچمدارش سازمان لیگ و باشگاه‌های فوتبال هستند. هم‌اکنون نزدیک به 2 هزار مسابقه در یک سال در کل لیگ‌های کشور برگزار می‌شود اما تمام مردم فعالیت‌های ما را تنها در لیگ برتر می‌بینند و توجه به مسائل اخلاقی در این لیگ از اهمیت بیشتری برخوردار است.» وی ادامه داد: «کریم باقری که البته به عنوان برترین بازیکن اخلاق شناخته شد روزی از همین لیگ‌های دسته پایین شروع کرد و تا به امروز با اخلاق کارش را ادامه داد و فدراسیون از او و تمام بازیکنان بااخلاق فوتبال حمایت خواهد کرد.» وی با بیان اینکه تقدیر از بازیکنان برتر اخلاق کار بسیار شایسته‌ای بود، خاطرنشان کرد: «این کار که نمونه‌اش در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم انجام می‌شود امروز شروع شد و در سال‌های آینده هم ادامه خواهد یافت و از رسانه‌ها می‌خواهم که از این قبیل حرکات حمایت کنند.»

کفاشیان تاکید کرد: «چرا امروز رسانه‌های ما تنها از تعداد معدودی از بازیکنان خاص نام می‌برند و این‌گونه حرکات  بازیکنان بااخلاق را مورد تقدیر قرار نمی‌دهند.»کفاشیان با بیان اینکه از منشور اخلاقی کاملا حمایت می‌کنیم، اذعان داشت: «این منشور اخلاقی فقط مخصوص لیگ برتر نیست بلکه ما این منشور را در لیگ‌های دیگر فوتبال کشور نیز حاکم خواهیم کرد و به این روند ادامه خواهیم داد و از رسانه‌ها می‌خواهم این حرکت خوب را حتما به تصویر بکشند.»

انتقاد عضو هیات مدیره فدراسیون از سازمان لیگ

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی که خود عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هست با انتقاد شدید نسبت به عملکرد سازمان لیگ و ضعف قوانین نقل و انتقالات تصریح کرد: «با قانون یارگیری کوپنی تنها به تضعیف باشگاه‌ها و بازیکنان لیگ‌برتر کمک می‌کنیم.»ناصر شفق افزود: «متاسفانه مسئولان سازمان لیگ در وعده‌شان به باشگاه‌ها مبنی بر اینکه اگر باشگاه‌های لیگ برتر بخواهند قوانین نقل و انتقالات را تغییر خواهیم داد، عمل نکردند و با وجود درخواست 17 باشگاه لیگ برتر مبنی بر اصلاح این قوانین حاضر نشدند به وعده‌شان عمل کنند.»

وی اذعان داشت: «سازمان لیگ پیش از این به باشگاه‌های لیگ برتر وعده داده بود در صورت درخواست باشگاه‌ها، احتساب دو سهمیه برای بازیکنان خارجی لیگ تغییر خواهد کرد ولی تا امروز این قانون هیچ تغییری نکرده به طوری که ما به واسطه جذب بازیکنان خارجی امروز ناگزیر هستیم دو بازیکن خود را از فهرست بازیکنان اصلی خارج کنیم.» عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اضافه کرد: «جالب اینجاست که اکثریت اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ برتر موافق تغییرات بودند و به انجام تغییرات قوانین نقل و انتقالات رای مثبت دادند ولی مسئولان سازمان لیگ حاضر به اجرای تصمیم هیات رئیسه نشدند تا ثابت شود هیات رئیسه که باید سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز لیگ برتر باشد زیرنظر سازمان لیگ فعالیت می‌کند.»

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تصریح کرد: «قوانین سازمان لیگ باید باعث پیشرفت و قدرتمندتر شدن تیم‌های باشگاهی و پربارتر شدن لیگ ما شود تا برای مقابله با تیم‌های آسیایی دچار مشکل نشویم در حالی‌که قوانین دست‌وپاگیری نظیر منع استفاده از دروازه‌بان خارجی یا احتساب دو سهمیه برای جذب بازیکنان خارجی و ... روز به روز باعث تضعیف و تحلیل رفتن تیم‌های باشگاهی می‌شود.» شفق در پایان با ارائه پیشنهادی در فاصله 4روزه تا شروع لیگ برتر برای حل مشکل بازیکنان خارجی اظهار داشت: «راهکار بنده این است که سازمان لیگ 72 ساعت به باشگاه‌ها فرصت بدهد تا در صورت نیاز بتوانند نسبت به جذب بازیکنان خارجی اقدام کنند و از این طریق تا حدودی خسارت باشگاه‌ها را در بعد فنی و کیفی جبران نمایند.»

 انتقاد آیت‌اللهی از شفق و آشتیانی

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «مدیرعامل باشگاه استقلال تهران با توجه به فرصت‌هایی که تاکنون به دست آورده، باید از حامیان اول منشور اخلاقی باشد.» هادی آیت‌اللهی در مورد منشور اخلاقی و اعتراض‌هایی که به این منشور می‌شود، اظهار داشت: «منشور اخلاقی مصوبه هیات رئیسه فدراسیون است و از سازمان لیگ نیز اجرای آن خواسته شده و به اجرای آن پایبندیم.» وی افزود: «به هرحال پاکسازی اخلاقی در فوتبال باید از نقطه‌ای شروع می‌شد. اگر اعتقاد داریم مسائل اخلاقی مهم است، کسی نباید با اجرای منشور اخلاقی مخالفت داشته باشد.

این موضوع می‌تواند فوتبال ما را از بداخلاقی‌های اجتماعی و ناهنجاری‌هایی که دارد، دور کند.» عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد اعتراض‌ مدیرعامل استقلال به منشور مبنی بر اینکه به حریم خصوصی بازیکنان وارد شده، در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: «واعظ آشتیانی از جمله کسانی است که با توجه به موقعیت‌های اجتماعی و فرصت‌هایی که به ایشان داده شده باید اولین حامی این تصمیم باشد. او باید منشور اخلاقی را دقیق مطالعه کند.

سازمان لیگ کسی را محروم نمی‌کند. چارچوب‌هایی در نظر گرفته شده که اگر کسی در آن چارچوب‌ها نباشد سازمان لیگ می‌تواند صلاحیت‌ها را رد کند و به مابقی قضایا هم مراجع قضایی رسیدگی می‌کند.»

آیت‌اللهی در مورد اینکه ناصر شفق که عضو هیات رئیسه فدراسیون است به دلیل محرومیت نیکبخت از منشور اخلاقی ناراضی است، گفت: «بعید می‌دانم ایشان مخالف باشد.

در آخرین جلسه‌ای که داشتیم از منشور حمایت کرد. ما هیچ وقت هدف را فدای نظر یک فرد نمی‌کنیم و نظر یک نفر هم نمی‌تواند بر منافع جمع برتری داشته باشد.» عضو هیات رئیسه سازمان لیگ تصریح کرد: «مطمئن باشید در مورد منشور اخلاقی یک قدم هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. کسانی هم که اعتراض دارند باید خود را با شرایط وفق دهند.

منشور اخلاقی قبل از اینکه اجرایی شود به تایید همه باشگاه‌ها رسیده است و سازمان لیگ پیش از اجرایی شدن آن نظر همه باشگاه‌ها را جویا شده.»  وی یادآور شد: «الان اگر باشگاهی بخواهد زیر حرف خود بزند برای خودش مشکل درست می‌کند. اگر این منشور عملیاتی شود به نفع ورزش است.»

کد خبر 86905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز