گروه ورزشی: امیر واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل باشگاه استقلال در تازه‌ترین واکنش‌های خود نسبت به مدیران فدراسیون فوتبال و به‌خصوص علی کفاشیان در حالی سعی کرده است موضع متعادلی اتخاذ کند...

 که البته رئیس فدراسیون فوتبال را در چند بخش از گفت و گوی خود به نداشتن اختیارات مدیریتی متهم کرده است. انتقادات او بیشتر متوجه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است تا کفاشیان.

وی در واکنش به موضوع ضرورت ایجاد تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال گفت: «می‌خواهم فارغ از اینکه کفاشیان چه عملکردی داشته و بدون اینکه دوران مدیریت کفاشیان را از ابتدا تاکنون مورد ارزیابی قرار دهم، به این سئوال پاسخ بدهم. ما از چه رئیسی گزارش عملکرد می‌خواهیم؟ نباید از رئیسی که به لحاظ اساس‌نامه فدراسیون اختیار نداشته، گزارش عملکرد بخواهیم.

معتقدم کارگروهی که برای تدوین اساس‌نامه شکل گرفت، طبق بررسی‌های دقیق پیش نرفت. این کارگروه حتی مطالعه دقیقی روی اساس‌نامه الگویی فیفا نداشت. آنها صرفا رفع تکلیف کردند.» وی ادامه داد: «فیفا اساس‌نامه‌ای را به عنوان اساس‌نامه الگو به 208 کشور عضو ارائه کرد اما اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران از اساس‌نامه فیفا الگو نگرفت و تنها از روی آن اساس‌نامه کپی‌برداری کرد.»

آشتیانی در توضیح ادعای خود تاکید کرد:  «من اساس‌نامه را با دقت خوانده‌ام. در این اساس‌نامه، رئیس فدراسیون هیچ اختیاری از خود ندارد. رئیس فدراسیون باید برای تصمیم‌هایش از هیات رئیسه مجوز بگیرد. برای انتخاب روسای کمیته‌ها طبق ماده 40 بند 1-8 و انتخاب دبیر کل بند 1-6 باید آنها را به هیات رئیسه پیشنهاد دهد و اگر بخواهد رئیس کمیته‌ای را بردارد باید اجازه این کار را از هیات رئیسه بگیرد. معتقدم گزارش عملکرد دو ساله فدراسیون فوتبال را نباید از کفاشیان سئوال کرد. بلکه باید هیات رئیسه پاسخگوی کارهای انجام شده در فدراسیون فوتبال باشد.»

وی سپس به طرح این سئوالات پرداخت که آیا با این اساس‌نامه این فرد می‌تواند کارایی بهتری از کفاشیان داشته باشد؟ وقتی رئیس فدراسیون هیچ اختیاری ندارد، آیا اسم این مدیر را می‌توان رئیس گذاشت؟ مگر می‌شود دست و پای یک نفر را بست و آن فرد را به استخر انداخت و انتظار داشت که شنا کند.»

آشتیانی گفت: «متاسفانه اساس‌نامه کنونی ایستاست. این اساس‌نامه نه می‌تواند پویا باشد و نه می‌تواند شرایط را برای پیشرفت فوتبال هموار کند. ما ایرادهای بسیاری نسبت به این اساس‌نامه داریم. بنده به این دلیل که رئیس فدراسیون بوده‌ام و با قوانین و مقررات اداره فدراسیون‌ها آشنایی دارم، می‌دانم که وقتی رئیس فدراسیون هست حضور و فعالیت نواب رئیس بی‌معنی است.»

مدیر عامل باشگاه استقلال در مقام انتقاد شدید از برخی اعضای هیات رئیسه برآمد و گفت: «چگونه است که امروز عده‌ای از زیرمجموعه فدراسیون کارهایی را انجام می‌دهند که ایجاد تنش می‌کند ولی رئیس باید پاسخگوی کارهای آنها باشد. آیا این ظلم به رئیس فدراسیون نیست؟ رئیس هر کس می‌خواهد، باشد. قصد دفاع از شخص خاصی را ندارم، اما می‌گویم از اساس‌نامه‌ای که طبق حداقل الگوی پیشنهادی فیفا تنظیم شده بیش از این انتظار نمی‌رود. امروز کسانی که به فدراسیون انتقاد دارند باید نقدشان را متوجه هیات رئیسه کنند و باید در تمامی زمینه‌ها هیات رئیسه پاسخگو باشد.»

وی در واکنش به این موضوع که حرف‌های شما قطعا واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «متاسفم که برخی از اعضای مجمع هنوز جایگاه خودشان را نمی‌شناسند و هنوز نمی‌دانند که چه اختیاراتی دارند. مجمع بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در فدراسیون است و اگر اعضای مجمع جایگاه خودشان را شناخته بودند، تصمیمات بهتری هم برای فوتبال می‌گرفتند. اما به دلیل همین عدم آگاهی شاهدیم که در این دو سال مجمع فدراسیون فوتبال بدون هیچ سروصدا و واکنشی برگزار شده و به پایان رسیده است.»

اما آشتیانی سازمان لیگ را نیز از انتقادهای خود بی‌نصیب نگذاشت. وی تصریح کرد: «اگر قرار باشد مدیران و عوامل اجرایی که فکر و رفتارشان تغییری نکرده همچنان برسر کار باشند، باز تغییری ایجاد نخواهد شد. نمی‌توان پذیرفت افرادی که نگاه و تجربه‌شان در حوزه آماتوری است، بمانند تا کار حرفه‌ای را پیش ببرند. آیا فکر نمی‌کنید درجا زدن فوتبال ما به خاطر نگاه چنین افرادی است؟»

آشتیانی همچنین یک بار دیگر از روش سازمان لیگ در برخورد با متخلفان منشور اخلاقی انتقاد کرد. وی گفت: «در فدراسیون فوتبال، بخشی به اسم سازمان لیگ تشکیل شده که این سازمان مسئله‌ای را به نام منشور اخلاقی مطرح می‌کند. این یک اصل پذیرفته شده است که در تمامی دنیا فوتبال شرافتمندانه و جوانمردانه توصیه شده و شاهدیم که در تیم‌های حرفه‌ای اگر بازیکنی کوچکترین خطایی مرتکب شود، با او برخورد انضباطی می‌شود.

من خودم موافق رعایت منشور اخلاقی هستم اما اینکه سازمان لیگی که مجموعه‌اش از نظر اساس‌نامه به طور جدی مبهم است، خودسرانه حکمی صادر کند، درست نیست. جالب اینکه در نهایت بی‌تدبیری و صرفا به دلیل جایگاهی که برای خود تعریف کرده‌اند، خودسرانه کارت بازیکن یا مربی را صادر نمی‌کنند. اینجاست که می‌گویم رئیس فدراسیون هیچ‌کاره است. در کجای فوتبال حرفه‌ای با یکدندگی، بازیکن یا مربی‌ای را بدون اینکه حکمی قضایی صادر شود، محروم می‌کنند و هیات رئیسه هم سکوت می‌کند؟ هرچند دلیل سکوت هیات رئیسه را می‌دانم و اینجا رکن قضایی فدراسیون فوتبال که کمیته‌ انضباطی است، نادیده گرفته می‌شود. کجای این فوتبال حرفه‌ای است؟

کجای این کار اخلاقی و کجای این کار قانونی است؟ اگر این حرف‌ها را می‌زنم نه به جهت اینکه برخی تصور کنند، بنده با آنها مشکل دارم، بلکه می‌خواهم بدون تعارف حرف‌هایم را از سر دلسوزی زده باشم.» مدیرعامل باشگاه استقلال تصریح کرد: «من تعجب می‌کنم که چرا اعضای مجمع، تشکیل جلسه نمی‌دهند و هیات رئیسه را مؤاخذه نمی‌کنند و در عین حال هیات رئیسه نظارت‌گر حملات همه‌جانبه علیه رئیس فدراسیون هستند، در صورتی که آنها باید پاسخگوی معضلات پیش آمده فوتبال باشند.

متاسفانه رئیس فدراسیون باید برای کوچک‌ترین کار از هیات رئیسه اجازه بگیرد.» وی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید کارها با مشورت بهتر پیش می‌رود تا با تصمیمات یک‌طرفه از سوی رئیس فدراسیون، تاکید کرد: «تاکید فیفا این است که تمامی عزل و نصب‌ها باید در اختیار رئیس فدراسیون فوتبال باشد. اما در اساس‌نامه‌ فدراسیون فوتبال ایران آمده که این کار جزو وظایف هیات رئیسه است. ما نباید به خاطر اینکه یک فرد سابقه‌ مشورت‌پذیری نداشته است، کلیه‌ مقررات را تحت‌الشعاع قرار دهیم. اگر این مشکلات برطرف نشود، فدراسیون فوتبال با مشکلات فعلی همچنان دست و پنجه نرم می‌کند و هیچکس هم پاسخگو نخواهد بود.»

مواضع آشتیانی را قبول دارم

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اظهارات مدیرعامل باشگاه استقلال تصریح کرد: «من حرف‌های واعظی‌آشتیانی را قبول دارم. مواضع او در خصوص نقایص اساس‌نامه فدراسیون فوتبال کاملا منطقی است.» وی ادامه داد: «قبول دارم که در اساس‌نامه جدید اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال نسبت به دوره‌های قبل کمتر شده است. البته این‌طور نیست که رئیس فدراسیون هیچ‌کاره باشد.

معتقدم کارها در فدراسیون فوتبال با مشورت پیش می‌رود. اما بد نیست که تغییراتی در اساس‌نامه جدید ایجاد شود. تغییراتی که به رئیس فدراسیون فوتبال اختیارات بیشتری بدهد.» علی کفاشیان تاکید کرد: «قطعا حرف‌های آشتیانی را در این خصوص قبول دارم. البته هیچ وقت به دنبال این نبوده‌ام که یک‌طرفه تصمیمات را اتخاذ کنم. اما بد نیست به خاطر ایجاد نظم و حرکت در مسیری مشخص مجمع تشکیل شود و در آن اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال افزایش پیدا کند.»

کفاشیان تصریح کرد: «معتقدم باید در خصوص تغییر اساس‌نامه اقداماتی صورت بگیرد. آقای آشتیانی عضو مجمع فدراسیون فوتبال است و بدون تردید نقطه نظرات خود را با صراحت و صداقت مطرح کرده است. من هم با او هم‌عقیده هستم و ما می‌توانیم پیشنهاد وی را در اولین مجمعی که تشکیل می‌شود عملی کنیم و نسبت به تغییر اساس‌نامه و افزایش حوزه اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال گام‌های مثبتی برداریم.»

کد خبر 90208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز