صنعت مبلمان همچون دیگر صنایع تولیدی کشور گرفتار مشکل واردات و سوء مدیریت دولتی است.

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری، صنعت مبلمان هم به‌دلیل تعرفه‌های بالای مواداولیه و واردات محصول نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند و با وجود تلاش شرکت‌های بزرگ در زمینه طراحی‌های جدید و استفاده از مواداولیه با کیفیت، این شرکت‌ها راه درازی تا رسیدن به محصول‌های کشورهایی مانند ترکیه و کره دارند.

البته نمی‌توان بی‌تفاوتی کارگاه‌های کوچک را نسبت به تولید محصول با کیفیت که می‌توان رقابت با محصول‌های خارجی را داشته باشد نادیده گرفت زیرا جدا از تاثیر واردات بی‌رویه، تولید محصولات بی‌کیفیت و بی‌توجهی به سلیقه بازار، مشتریان داخلی را از صنعت مبلمان ایرانی جدا کرده و همین مسئله منجر به افزایش واردات شده است.

با این روند چندی پیش رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان تهران با بیان اینکه مباحث مربوط به شهرک صنعتی مبلمان و دکوراسیون از سوی این انجمن پیگیری شده تا ضعف عمده مکانیزاسیون صنعت مبلمان کشور با احداث شهرک صنعتی در چند ماه آینده مرتفع شود، گردش مالی سالانه صنعت مبلمان در ایران را بیش از 100‌هزار میلیارد ریال دانست.

علی انصاری با اشاره به اینکه مبلمان در حال حاضر در دنیا جزو سبد کالای خانوار است، گفت: حدود 100‌هزار واحد صنعتی در حوزه مبلمان صنعتی کشور فعال هستند. به بیان دیگر، صنعت مبلمان حدود 10 درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد.

وی در تبیین مشکلات پیش روی صنعت مبلمان کشور گفت: با توجه به آسیب‌شناسی‌‌های صورت گرفته در صنعت مبلمان، فقدان ساختار علمی در صنعت مبلمان و به‌طور کلی در صنایع مشابه، موجب شده است صنایع ما در حال سنتی باقی بماند. انصاری با بیان اینکه نگاه ما به صنعت باید یک نگاه توسعه‌ای باشد، تصریح کرد: شرط توسعه هر صنعتی، استفاده از انسان‌های توسعه یافته است و باید در زمینه طراحی و تولید، خود را مجهز به روش‌های نوین و علمی کنیم.

انصاری در زمینه دلایل عدم‌موفقیت صادرات مبلمان ایران اظهار داشت: نبود انسجام، وحدت و همفکری با اصناف مرتبط از جمله دلایل عدم‌موفقیت این صنعت است. رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان مبلمان، لازمه تجارت را صادرات و واردات دانست و گفت: چنانچه واردات داریم باید بتوانیم صادرات هم داشته باشیم. ما در این صنعت نیازمند تنوع محصولات هستیم. گرچه در صورتی که در اندیشه تجارت جهانی هستیم، نباید از بابت واردات نگرانی داشته باشیم.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبلمان منزل و اداری نیز پیرامون وضعیت فعلی صادر‌کنندگان این صنعت گفت: اکنون این صنعت وضعیت خوبی از نظر بازار نداشته و دچار رکود شده است.
رامین سمیع‌زاده، همچنین با بیان اینکه ما در این عرصه با مشکل‌های جدی روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: در واردات مواداولیه چون قیمت‌ها بالاست بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت متحمل ضرر و زیان شده و همچنین به اشتغال ضربه جدی وارد شده است.

سمیع‌زاده افزود: در دولت‌های قبلی به‌دلیل بهبود شرایط واردات ماشین‌آلات از کشورهای خارجی با رشد خوبی روبه‌رو شدیم اما متأسفانه بالا بودن تعرفه‌های واردات مواداولیه و مشکل‌های موجود در تامین مواداولیه در سال‌های اخیر لطمه‌های جدی به این صنعت وارد کرده است.

یک عضو اتحادیه صادرکنندگان مبلمان نیز با بیان اینکه تولیدهای ایرانی تنها 30 تا 35 بازار را در اختیار دارد، گفت: مبلمان خانگی در رقابت با انبوه تولیدهای خارجی بسیار آسیب‌پذیر است و وضعیت نامناسب‌تری در بازار دارد. وی بازار شهرستان‌ها را در زمینه محصول‌های ایرانی بهتر توصیف کرد و افزود: اگر طراحی اهمیت بیشتری میان تولیدکننده‌ها پیدا کند به‌طور حتم این صنعت پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

در حال حاضر بیش از 220‌‌واحد تولید صنعتی مبلمان با اشتغال حدود 10‌هزار نفر در کشور مشغول به کار هستند که افزایش تعرفه واردات مبلمان می‌تواند به رونق تولیدکنندگان داخلی و افزایش اشتغال‌زایی آنها بیانجامد.

کد خبر 86531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز