روشنک محمدی: لرستان از جمله استان‌هایی است که آسیب‌های زیادی را از وجود اسلحه‌های غیر‌مجاز و نگهداری این سلاح‌های گرم خطرناک در منزل ساکنان استان دیده است.

اسلحه در این استان به‌دلیل همجواری با استان‌های مرزی کشور به نسبت سایر استان‌ها بیشتر یافت می‌شود و در این میان کودکان و نوجوانان که ذاتا کنجکاو بوده و معنای دقیق ترس و وسایل خطرناک را نمی‌شناسند بیشتر جانشان به خطر می‌افتد.

بازی کودکانه جان نرگس را گرفت

با هیجان گوشی را برداشت و شماره اورژانس را گرفت. «الو، تو رو خدا کمکم کنین، نرگسم تیر خورده....» مادر نرگس گفت: نزدیک‌های عصر بود، همیشه این 2 تا خواهر باهم بازی می‌کردند. امروز شده بودند دزد و پلیس! من می‌دانستم شوهرم اسلحه‌ای را خریده اما نمی‌دانستم پر است.

وقتی صدای شلیک را شنیدیم تازه شوهرم وارد خانه شده بود، فورا خودمان را به اتاق دخترها رساندیم، نرگس روی زمین افتاده و بدنش غرق در خون بود. نرگس با یک بازی کودکانه رفت و مینا، دختر دومم هم از این حادثه شوکه شده و دکترها گفته‌اند احتمال دارد حداقل دچار افسردگی شدید شود.

مثل قهرمان داستان‌ها شلیک کردم

حامد 2 ساله نیز به‌همین شکل قربانی بازی با خواهر 4 ساله‌اش شد. در خبرها آمده بود که الهه اسلحه را از زیر تخت پدرش پیدا کرد و با آن ادای یکی از قهرمان‌هایی را در آورد که توی فیلم‌ها به آدم بده شلیک می‌کنند و با این‌کار جان برادر کوچکتر خود را گرفت.

با شنیدن صدای شلیک گلوله، مادر بچه‌ها سراسیمه به سراغشان رفت و در همین لحظه بود که جسد غرق در خون پسر 2 سال  را دید که روی زمین افتاده و ماموران اورژانس و پلیس هم پس از اطلاع به سرعت به محل حادثه رفتند اما بچه بیچاره در همان لحظات اولیه بر اثر اصابت گلوله به قفسه سینه‌اش جان باخته بود و به این ترتیب تحقیقات پلیسی آغاز شد.

متخصصان چه می‌گویند؟

شکرانه میراحدی آسیب شناس ساکن استان لرستان در این‌باره می‌گوید: کودکان در زندگی طبیعی دچار ناکامی‌هایی می‌شوند که منجر به ابراز خشونت در آنها می‌شود. نشان دادن خشونت و تخلیه روانی کودک از راه‌های مناسب و مطلوب است به شرط آنکه ابزار خطرناکی در اختیار کودک برای تخلیه این احساسات وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: تعجب می‌کنم در زمانی که همه افراد حتی خرید اسباب بازی‌های خشن مثل اسلحه را برای بچه‌ها منع می‌کنند چطور خانواده‌ها به خودشان اجازه می‌دهند یک اسلحه واقعی را در خانه نگهداری کنند آن هم جایی که بچه و یا نوجوان آنها به آن دسترسی داشته باشد؟

وی معتقد است که استفاده از اسباب بازی‌های جنگی و خطرناک و یا تجربه بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز، چون تصور کشتن را تداعی می‌کنند، برای بچه‌ها نهادینه شده و باعث می‌شوند آنها حتی در بازی‌های کودکانه خود تمایل به کشتن داشته باشند.

نگهداری اسلحه در خانه، نمادی از احساس ناامنی است، ما اگر بتوانیم احساس امنیت را در جامعه نهادینه کنیم دیگر لزومی ندارد افراد برای ایجاد این احساس سلاح خریداری کنند و جان فرزندان خود را در معرض خطر قرار دهند.

لازم است به این نکته نیز اشاره شود که یکی دیگر از معضلات استان لرستان خودکشی به‌ویژه خودکشی دخترها و پسرهای جوان است. در بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از این خودکشی‌ها با سلاح‌های گرمی که یکی از اعضای خانواده در خانه نگهداری می‌کرده است صورت گرفته و این خود جای تامل و بررسی بیشتر دارد.

وی در آخر اظهار داشت: نگهداری اسلحه در منزل، محل کار و هر جای دیگری آن هم بصورت مجاز یا غیر مجاز، اثرات سوء به‌دنبال خواهد داشت پس لازم است والدین در این راستا، سستی و سهل انگاری نکنند و  نسبت به تحویل اسلحه خود به مرجع انتظامی برابر مقررات و ضوابط اقدام کنند تا شاهد اینگونه حوادث و پیامدهای ناگوار آن نباشیم.

همشهری استانها

کد خبر 86191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز