شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

روشنک محمدی: خودکشی انواع مختلف و متفاوتی پیدا کرده است، انگار با گذشت زمان راه‌های جدیدتری نیز به شیوه‌های قبلی افزوده می‌شود. اما در این میان تمام این راه‌ها، خودسوزی روشی سنتی و بسیار خشن است که فردی با استفاده از آن خود را از ادامه حیات محروم می‌کند.

الهام 2 سال است که هر روز به سازمان بهزیستی ایلام سر می‌زند. بعد از آن ماجرا و نجات معجزه آسایش از چنگال شعله‌هایی که خود برای ترساندن شوهرش به پا کرده بود به هر چیزی شبیه شده بود بجز یک زن.

طبق آمار بهزیستی ایلام نمی‌توان به طور دقیق عنوان کرد که زن‌ها بیشتر خودسوزی می‌کنند یا مردها، اما زهرا رفیعی روانشناس بهزیستی بیشترین قربانیان ایلام را زنان بین 15 تا 30 سال اعلام می‌کند.

 بی‌بی‌کلثوم 81 ساله هم از غم دوری بچه‌هایش، تنهایی و پیری، خود را سوزاند و این گونه به زندگی خود پایان داد. علی فرزند بزرگ بی‌بی با هق‌هق می‌گفت: بارها گفته بود که می‌خواهد این کار بکند ولی باورمان نمی‌شد، کاش باور کرده بودیم ، کاش می‌دانستیم از تنهایی چقدر خسته است.

ایلام از منظر جغرافیایی یک بن بست تمام عیار است و به اعتقاد یک مقام آگاه در بهزیستی ایلام، بعد از فقر اقتصادی و بیکاری هنوز مردم تحت تاثیر فشارهای روانی دوران جنگ هستند و این خود عاملی است برای روی آوردن بسیاری از زنان به خودسوزی.

این مسئول نمی‌دانست چرا، اما گفت که در سه ماه تابستان آمار خودسوزی در ایلام بالا می‌رود. شاید در این روزها مردم خسته‌تر می‌شوند، شاید روزهای طولانی و نبود برنامه‌های جدی برای ایام تعطیل باعث ایجاد افسردگی و روی آوردن انسانها به این کار است!

هرچند به قول او، خودسوزی در اثر موارد ناموسی در این استان کم است اما خودسوزی با انگیزه اعتیاد بخصوص در یکی 2 سال اخیر افزایش یافته است.مسئول بهزیستی برایم از دختری به نام مریم گفت: همه مریم را به مهربانی می‌شناختند. عاشق برادرزاده‌اش بود، آخر با برادرش و همسر او زندگی می‌کرد و برای سارا شده بود مثل یک مادر.

نمی دانست چه بیماری‌ای داشت، اما مریم از یک بیماری غیرقابل درمان رنج می‌برد و برادرش توان درمان او را نداشت. روزی از روزها برای این دختر جوان مثل همه دخترهای هم سن و سالش خواستگار آمد. مریم به برادرش اصرار کرد که بیماری او را با مجید در میان بگذارند، اما آنها قبول نکردند.

مریم و مجید عقد کردند، مریم برای زندگی شاد آینده خودش را آماده می‌کرد تا اینکه مجید از موضوع بیماری او مطلع شد و اتفاقی که نباید بیفتد افتاد، مجید از ایلام رفت و مریم را تنها گذاشت، دنیا طوری روی سر تازه عروس خراب شد که تصمیم گرفت از برادرش انتقام بگیرد. عصر یک روز ابری خودش و سارا را توی حمام به آتش کشید و هر 2 مردند.

همتی معتقد است بر خلاف تصور عام، عوامل روانی بعد از عامل اقتصادی باعث اقدام افراد به خودسوزی می‌شود. او گفت: ایلام دارای جامعه‌ای سنتی است که به سمت مدرن شدن پیش می‌رود. عدم تطابق افراد با این شرایط از اساسی‌ترین عوامل بروز اینگونه حوادث دردناک است.

همتی براین باور بود که فرهنگسازی، پر کردن اوقات فراغت جوانان، بالابردن وضعیت معیشت و افزایش سطح درآمد مردم در این استان می‌تواند به میزان قابل توجهی معضل خودسوزی ایلامی‌ها را برطرف کند. سیما رضایی جامعه‌شناس ایلامی نیز در این باره معتقد است که در بسیاری از موارد جبر پدرها و وادار کردن دخترانشان به ازدواج با مردهایی که از نظر سنی و اخلاقی سنخیتی با دختران نوجوانشان ندارد، از عوامل اقدام دختران جوان و نوجوان به خودسوزی است.

وی اظهار داشت: در این چند سال اخیر به دلیل برخورداری بسیاری از جوانان جامعه ایلام از تحصیلات دانشگاهی آمار خودسوزی به دلایلی از قبیل افسردگی، عاشقی و... کاهش یافته است و جوانان برای این مسائل راه حل‌های دیگری را جایگزین خودسوزی کرده‌اند.با تمام این تفاسیر متاسفانه در خانواده‌هایی که این گونه اقدام‌ها رخ داده است احتمال بروز مجدد آن بسیار بالا است.

همشهری استانها

کد خبر 83814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز