گروه استان‌ها - نگار صادقی: راه‌آهن اردبیل- میانه که به گفته استاندار اردبیل بزرگترین طرح فصل راه در تاریخ این استان است

با اینکه در سال 87 به دلیل کمبود اعتبارات اختصاص یافته تا مرحله تعطیلی پیش رفت همچنان از کمبود اعتبار رنج می‌برد و از سرعت قابل توجهی نیز برخوردار نیست.

سال گذشته به دنبال اعتراض نمایندگان مردم در مجلس و پی‌گیری‌های استانداری و مصوبه دولت اعتبارت این طرح ملی بیش از 2 برابر افزایش یافت و از 14 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان رسید؛ اما اعتباری که امسال برای اجرای این طرح تخصیص یافته به کمتر از مبلغ تعیین شده یعنی 29 میلیارد تومان کاهش یافته است.

صابر پورشرق معاون مجری راه‌آهن اردبیل- میانه با بیان اینکه براساس مطالعات اولیه این خط آهن باید سال 89 به بهره‌برداری می‌رسید می‌گوید: به دلیل کمبود اعتبارات، در بازدیدی که وزیر راه سال گذشته از این طرح به عمل آورد افتتاح آن به تعویق افتاد.

وی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت احتمال دارد این خط آهن در سال 92 به بهره‌برداری برسد تصریح می‌کند: طول این خط آهن 175 کیلومتر است که زیرسازی 125 کیلومتر آن در حال انجام است؛ اما اجرای 50 کیلومتر باقی مانده منوط به برگزاری مناقصه است.

معاون مجری راه‌آهن اردبیل- میانه پیشرفت کل طرح را حدود 21 درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: البته پیشرفت طرح در برخی از قسمت‌ها متفاوت است؛ ضمن اینکه قطعه 2 و 3 هنوز در مرحله برگزاری مناقصه است.

وی که از روند پیشرفت طرح ناراضی است و آن را کند می‌داند ادامه می‌دهد: برای اینکه این خط آهن افتتاح شود به اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در سال نیاز داریم؛ این در حالی است که امسال تنها 29 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

پورشرق تاخیر در بهره‌برداری خط آهن اردبیل- میانه را قطعی می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر در کل 400 میلیارد تومان برای تکمیل این خط آهن اختصاص دهند شاید طرح سال 92 به بهره‌برداری برسد.

عدم اختصاص اعتبار لازم به این طرح باعث شده است تعدادی از پیمانکاران نتوانند طلب خود را دریافت کنند. معاون مجری راه‌آهن اردبیل- میانه در این باره می‌گوید: با روند اعتباراتی که امسال اختصاص یافته است احتمالا نمی توانیم همه مطالبات پیمانکاران را بپردازیم.

به گفته وی احداث یک کیلومتر راه‌آهن نیازمند 5/1 میلیارد تومان هزینه است که این رقم در مناطق کوهستانی و دشوارگذر افزایش و در مناطق دشتستان کاهش می‌یابد.

در کنار احداث راه‌آهن اردبیل- میانه، طرح راه اردبیل به سرچم میانه به طول 117 کیلومتر از روستای قره قشلاق از 63 کیلومتری جنوب اردبیل شروع می‌شود، سپس خلخال را به سرچم میانه وصل کرده و به اتوبان زنجان -  میانه منتهی می‌شود. به این ترتیب مسافت زمینی اردبیل به تهران به 6 ساعت تقلیل می‌یابد.

خالق بشیری نماینده اردبیل با بیان اینکه مرحله اول راه اصلی حد فاصل سرچم تا قزل‌اوزون به طول 70 کیلومتر باید خردادماه امسال به بهره‌برداری می‌رسید می‌گوید: پیشرفت طرح از روند خوبی برخوردار است که با توجه به قول مسئولان مبنی بر اختصاص اعتبار لازم به راه اصلی اردبیل- سرچم میانه- 180 میلیارد تومان- به نظر می‌رسد تا پایان امسال شاهد افتتاح این بخش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قرار است شهرستان خلخال هم به این راه وصل شود ادامه می‌دهد: این شهرستان یک کیلومتر هم راه اصلی ندارد، در صورتی که این طرح اجرا شود خلخال هم از بن بستی که سال‌هاست با آن روبرو است نجات پیدا می‌کند.

بشیری طول راه خلخال را 32 کیلومتر اعلام می‌کند و در مورد احتمال کمبود اعتبار برای اجرای آن می‌گوید: از آنجایی که این طرح در ردیف طرح‌های ملی است بنابراین ردیف اعتباری دارد و مهم این است که پیمانکار آن انتخاب شود.

کد خبر 85943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز