گروه استان‌ها- نگار صادقی: با کاهش 22 درصدی اعتبار طرح‌های عمرانی؛ اعتبار خط آهن تهران- همدان- سنندج از 40 میلیارد تومان در سال 88 به 28 میلیارد تومان کاهش یافت.

این در حالی است که پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران این طرح نیز به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.

کلنگ اجرای طرح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج در سال 87 به زمین خورد و اجرای آن به
 دو  بخش تهران- همدان و همدان – سنندج تقسیم شد. خط آهن تهران- همدان به طول 270 کیلومتر در 4 قطعه و همدان- سنندج به طول 151 کیلومتر و در 3 قطعه اجرا می‌شود. این طرح باید سال 91 به بهره‌برداری برسد.

پیمانکاران قطعه تهران- همدان بهمن‌ماه انتخاب شدند؛ این در حالی است که کار قطعه همدان - سنندج زودتر آغاز شده بود.  اما به گفته یکی از مسئولان وزارت راه از نظر اصولی باید ابتدا راه آهن تهران- همدان تکمیل شود؛ و هم‌اکنون پیشرفت این قطعه حدود 6 درصد و همدان سنندج تقریبا 20 درصد است.

6 پیمانکار داخلی هم‌اکنون فعالیت‌های مربوط به زیرسازی طرح را انجام می‌دهند اما طی ماه‌های اخیر از سرعت اولیه کار کاسته شده است و نماینده سنندج کمبود اعتبار را مهمترین علت کند بودن اجرای طرح می‌داند.

طلب پیمانکاران این طرح از دولت در سال گذشته به 6 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید که هم اکنون به‌صورت قطره‌چکانی این طلب از سوی دولت پرداخت می‌شود.

امین شعبانی، نماینده سنندج در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: سال 85 از محل ردیف بودجه‌های پیش‌بینی نشده 5 میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافت و در سال 86 براساس مصوبه نمایندگان یک ردیف مستقل برای راه‌آهن تهران- همدان- سنندج با بودجه‌ای 9 میلیارد تومانی در نظر گرفته شد.

به گفته وی سال 87 اعتبار 20 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که تنها 12 میلیارد تومان آن اختصاص یافت.

تزریق قطره‌چکانی اعتبار باعث شد تا پیشرفت طرح در قطعه همدان- سنندج به 20 درصد برسد. نماینده سنندج در این ارتباط می‌گوید: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سفر اخیرشان به کردستان مبنی بر اختصاص بودجه برای اجرای این طرح باید تا 3 سال دیگر سوت قطار در کردستان به صدا در آید؛ اما با اختصاص بودجه 20 میلیارد تومانی قطعا این مهم عملی نمی‌شود.

اگرچه سفر مقام معظم رهبری به کردستان باعث شد تا اعتبار طرح راه آهن تهران- همدان- سنندج به 40 میلیارد تومان افزایش یابد، اما به دنبال مصوبه دولت، از اردیبهشت‌ماه تمامی اعتبارات طرح‌های عمرانی در حال اجرای سال 88، 22 درصد کاهش یافت، البته این دستور مشمول طرح‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسند، نمی‌شود.

یکی از مسئولان وزارت راه با تایید این خبر، مهمترین علت اتخاذ این تصمیم را کم بودن پول دولت می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اعتبار 40 میلیارد تومانی این خط آهن به 28 میلیارد تومان کاهش یافته است؛ البته معلوم نیست این رقم هم در اختیار پیمانکاران قرار بگیرد.

به گفته وی با این که پیمانکارانی که برای راه‌اندازی این خط آهن انتخاب شده اند توانمند هستند؛ اما زمانی که پولی در کار نباشد آنها نیز علاقه‌ای برای ادامه کار نخواهند داشت.

نماینده سنندج که معتقد است با کاهش بودجه عمرانی این طرح قطعا روند پیشرفت آن مشکل خواهد بود، می‌گوید: اگر دولت 300 میلیارد تومان برای اجرای این خط آهن اختصاص دهد، شاهد افتتاح آن تا سه سال دیگر خواهیم بود.

حجازی، نماینده همدان هم احداث راه آهن در این شهر را یکی از مطالبات جدی همدانی‌ها در طول سال‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد پیشرفت طرح در سال جاری سرعت بیشتری به خود  بگیرد، اما تامین منابع مالی مهمترین مسئله‌ای است که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم.

وی با اشاره به تاکید وزیر راه به اجرای این طرح تاکید می‌کند: فکر می‌کنم همان گونه که نگاه دولت به اجرای این طرح ویژه است، تامین منابعش هم باید ویژه باشد تا طولانی شدنش شیرینی آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

در حالی که پیمانکاران داخلی به دلیل کاهش اعتبار طرح‌های عمرانی، زیرسازی راه آهن تهران- همدان - سنندج را به صورت کجدار و مریز انجام می‌دهند، وزیر راه علاقه فراوانی به استفاده از شرکت‌های چینی در روسازی طرح دارد.

شعبانی در این ارتباط می‌گوید: وزیر راه در جلسه‌ای که در کمیسیون عمران در خصوص راه‌آهن همدان- سنندج برگزار شده بود اعلام کرد که برای تسریع در روند اجرای طرح با شرکت‌های چینی صحبت شده است.

نماینده سنندج که چندان موافق استفاده از شرکت‌های چینی در اجرای طرح‌های عمرانی نیست، می‌گوید: چینی‌ها بیشتر به دنبال منافع شخصی خود هستند، با این که این امر را به وزیر نیز گوشزد کردم اما گویا وی تاکید دارد که چینی‌ها حتما حضور داشته باشند.

نماینده همدان اما می‌گوید: بهتر است بحث‌های کارشناسی را به عهده وزارت راه بگذاریم . مهم این است که پیمانکاران خارجی براساس استانداردهای بین‌المللی طرح را تحویل بدهند؛ ضمن این که دولت نیز ضمانت لازم را قطعا از چینی‌ها دریافت می‌کند.

کد خبر 85520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز