همشهری آنلاین: وزیر راه و ترابری با اشاره به عزم دولت در راه‌اندازی راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد، اظهار داشت:

هشت ماه از مطالعات این طرح بزرگ گذشته است و عملیات اجرایی آن در دولت دهم آغاز و پایان خواهد یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، حمید بهبهانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح پایانه مرزی "میلک" که با حضور وزیر امور صنایع و تجارت افغانستان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان استانی برگزار شد، تصریح کرد: برای ساخت این خط ریلی 30 قطعه ای به طول یکهزار و 350 کیلومتر، دو هزار و 500 میلیون یورو اعتبار اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: راه اندازی راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس از یک سو موجب اتصال ایران به ترکمنستان، روسیه و چین و از سوی دیگر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه می شود.

وزیر راه و ترابری تاکید کرد: تکمیل، بهسازی و آسفالت کردن راههای روستایی بالای 100 خانوار منطقه سیستان در اولویت برنامه های امسال دولت است.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: راه اندازی پایانه مرزی و بین المللی "میلک" موجب توسعه و تحول حمل و نقل و ترانزیت خارجی کالا و به تبع آن توسعه کشور در این زمینه می شود.
وی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب استان به لحاظ همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان، دسترسی به آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شرایط مؤثر در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی، از جمله قابلیتهای اقتصادی شناسایی شده سیستان و بلوچستان است.

بهبهانی اضافه کرد: این قابلیت های اقتصادی همواره مورد توجه مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی به ویژه مقام معظم رهبری بوده است.

وی همچنین اعلام کرد: عوارض گمرکی در سیستان و بلوچستان 10درصد تخفیف می یابد.
پایانه مرزی میلک در مرز مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در استان سیستان و بلوچستان مجاور پل میلک و در حاشیه رودخانه هیرمند قرار گرفته است که تا شهر زاهدان 261 کیلومتر و تا بندر چابهار 975 کیلومتر فاصله دارد.

فاصله این پایانه تا نخستین شهر افغانستان، "زرنج" حدود چهار کیلومتر و تا دلارم حدود 217 کیلومتر است.

این پایانه که در محدوده شهرستان تازه تاسیس هیرمند قرار دارد با هدف توسعه حمل مسافر و ترانزیت کالا در جنوب شرق کشور و توسعه مبادلات منطقه ای ایجاد شده است.

عملیات ساخت پایانه بین المللی میلک که از دو بخش مسافربری و تجاری تشکیل شده در سال 1385 در زمینی به مساحت 5/12 هکتار شروع شده بود و برای ساخت آن 115میلیارد ریال هزینه شده است.

بخش های مختلفی از قبیل گذرنامه، سالن گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه، شعبه بانک ملی و تشریفات کالا در این پایانه وجود دارد.

در مراسم افتتاح پایانه بین المللی میلک علاوه بر دکتر حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری کشورمان و وحید الله شهرانی وزیر امور صنایع و تجارت افغانستان همچنین استاندار سیستان و بلوچستان و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک و هیرمند در 200 کیلومتری شمال زاهدان قرار دارد.

پایانه مرزی میلک در مرز مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در استان سیستان و بلوچستان مجاور پل میلک و در حاشیه رودخانه هیرمند قرار گرفته است که تا زاهدان 261 کیلومتر و تا بندر چابهار 975 کیلومتر فاصله دارد.

فاصله این پایانه تا نخستین شهر افغانستان، "زرنج" حدود چهار کیلومتر و تا دلارم حدود 217 کیلومتر است.

این پایانه به مساحت5/ 12هکتار در محدوده شهرستان تازه تاسیس هیرمند قرار دارد و از دو بخش مسافربری و تجاری تشکیل شده و 115میلیارد ریال هزینه داشته است.

بخش های مختلفی از قبیل گذرنامه، سالن گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه، شعبه بانک ملی و تشریفات کالا در این پایانه وجود دارد.

منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک و هیرمند در 200 کیلومتری شمال زاهدان قرار دارد

کد خبر 84676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز