گروه استان‌ها- نگار صادقی: راه‌آهن غرب کشور شامل مسیر همدان -‌ ملایر -‌ اراک -‌ کرمانشاه-‌ خسروی یکی از بزرگترین طرح‌های ملی است که با گذشت 10 سال از آغاز اجرای آن هنوز هم به بهره‌برداری نرسیده است

روند تخصیص اعتبارات ملی به این طرح هم حاکی از آن است که دولتمردان چندان  عزم جدی برای افتتاح این خط آهن ندارند.

جهانبخش امینی، نماینده مردم کرمانشاه طرح راه‌آهن غرب کشور را از جمله طرح‌هایی می‌داند که مدت زمان طولانی از اجرای آن گذشته است.

وی به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه پیشرفت اجرایی این خط آهن در مقایسه با سایر طرح‌های مشابه که چند سال قبل آغاز شدند بسیار کندتر است، به‌طوری که بسیاری از آن طرح‌ها به بهره برداری رسیدند اما خبری از افتتاح خط آهن غرب کشور نیست.

طول این راه‌آهن جمعا 610 کیلومتر است و از ابتدای آغاز طرح تا پایان سال 86 حدود 65 میلیارد تومان اعتبار به اجرای آن اختصاص داده شده است.

ماشاء‌الله حاجی‌علی، مجری طرح‌های ساخت و توسعه راه‌آهن استان‌های ایلام و کرمانشاه می‌گوید: براساس موافقتنامه مبادله شده برآورد اولیه برای احداث خط آهن غرب 860 میلیارد تومان بوده است؛ ضمن این که پیشرفت طرح نیز به اعتباری که دولت در اختیار وزارت راه قرار می‌دهد، بستگی دارد.

در همین حال نماینده کرمانشاه با ابراز تاسف نسبت به بی‌توجهی‌های صورت گرفته در مورد تکمیل این خط آهن می‌گوید: روند پیشرفت طرح نشان می‌دهد که علی رغم همه مصاحبه‌ها و وعده‌های مسئولان مبنی بر اختصاص اعتبار لازم به طرح، همچنان طرح ‌از پیشرفت خوبی برخوردار نیست.

از سوی دیگر حاجی‌علی با بیان اینکه طرح خط آهن غرب از سال 81 آغاز شد و قرار بود سال 91 به بهره‌برداری برسد ادامه می‌دهد: اعتبارات باید متناسب با طرح اختصاص یابد حال این امکان وجود دارد که شرایط کشور به‌گونه‌ای باشد که دولت نتواند اعتبار زیادی را به این طرح اختصاص دهد؛

بنابراین به تناسب اعتباراتی که افزایش می‌یابد سرعت عملیات اجرایی طرح نیز افزایش می‌یابد.اما نماینده مردم کرمانشاه نظر دیگری در این ارتباط دارد و با بیان اینکه بعد از 10 سال، پیشرفت خط آهن غرب کشور بین 25 تا 30 درصد است علت این امر را افزایش قطره چکانی اعتبارات می‌داند و تصریح می‌کند: سال گذشته 32 میلیارد تومان یعنی 60 درصد اعتبار در نظر گرفته شده به این طرح اختصاص یافت که واقعا جای تاسف دارد.

حاجی‌علی در مورد قطعه اراک -‌ ملایر می‌گوید: طول این خط آهن 90 کیلومتر بوده و هم‌اکنون از پیشرفت 90 درصدی برخوردار است؛ ضمن این که قطعه کرمانشاه که از اراک تا مرز خسروی به‌طول 260 کیلومتر ادامه دارد از پیشرفت 70 درصدی برخوردار است.

وی می‌گوید: با توجه به این که عملیات اجرایی راه‌آهن اراک -‌ ملایر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد امیدواریم این خط آهن تا پایان سال 88 نیز به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی هنوز عملیات اجرایی چهار قطعه راه آهن اراک - کرمانشاه آغاز نشده است؛ اما با توجه به مشخص شدن پیمانکاران 2 قطعه، این گروه عملا فعالیت خود را از هفته آینده آغاز می‌کنند.

مجری طرح‌های ساخت و توسعه راه آهن استان‌های ایلام و کرمانشاه ادامه می‌دهد: همچنین مناقصه بخش ملایر تا همدان نیز به‌طول 80 کیلومتر در سال جاری برگزار شده و عملیات اجرایی آن نیز تا پایان امسال آغاز می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه که افتتاح این خط آهن را یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رشد و توسعه همدان، ملایر، اراک و کرمانشاه، خسروی و کاهش بار ترافیکی مسیر غرب کشور می‌داند می‌گوید: با این که در چند سفر استانی به رئیس جمهور نیز این امر را تذکر داده و خواستار تسریع در روند اجرای خط آهن غرب شدیم؛ اما گویا مسئولان اهمیت چندانی به تلفات 30 هزار نفری در جاده‌های این مسیر نمی‌دهند.

وی با تاکید بر این که تا کنون شاهد تحول جدی در اجرای این خط آهن نبوده است؛ طلب پیمانکاران این طرح را بسیار سنگین اعلام می‌کند و می‌گوید: قرار بود قسمت اراک تا کرمانشاه تا سال 90 تمام شود که بعید به‌نظر می‌رسد این وعده محقق شود.

کد خبر 86381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز