شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع مودیان و کارمندان برگزیده مالیاتی کشور از وصول 110 درصدی مالیاتها در سال گذشته خبر داد

به گزارش روابط عمومی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدشمس الدین‌حسینی در مراسم تجلیل از برگزیدگان مالیاتی از عزم جدی دولت در ایجاد تحول در نظام مالیاتی کشور خبر داد و اظهار داشت: دولت در صدد است در طول یک برنامه میان مدت، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را به 16 درصد برساند.

وی گفت: اجرای قانون نظام مالیات بر ارزش افزوده حرکت دشواری بود که با اعتماد مجلس به دولت و نظام مالیاتی تحقق یافت و در همین راستا تکالیف سنگینی نیز در خصوص وصول مالیات بر ارزش افزوده بر دوش شما قرار گرفته است.

حسینی با اشاره به اهمیت بی نظیر مالیات به عنوان ابزاری برای اجرای سیاستهای اقتصادی گفت: شاید بتوان مالیات را مهمترین و اصلی ترین ابزار به لحاظ تاریخی، علمی و اجرایی به شمار می آورد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مالیات یکی از مهمترین ابزارها در تخصیص و هدایت منابع است و هیچ ابزار دیگری به اندازه مالیات در جابه جایی منابع از یک بخش به بخش دیگر موثر نیست.

وی همچنین مالیات را بهترین ابزار اقتصادی برای اصلاح الگوی مصرف دانست و افزود: امروزه مالیات برترین ابزار اقتصادی در حمایت و حفظ محیط زیست به شمار می رود به نحوی که مالیات بر محصولات و کالاهای آلاینده محیط زیست بهترین سیاست برای حفاظت از محیط زیست به شمار می رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مالیات را سالم ترین و تمیز ترین منبع برای اداره کشور خواند و گفت: در علم اقتصاد هیچ سوختی و هیچ منبعی تمیزتر از مالیات برای اداره کشور و تامین منابع عمومی وجود ندارد.

حسینی، سلطه بخش مالی بر نظام پولی را از بزرگترین معضلات قدیمی و ریشه دار در اقتصاد ایران نامید و افزود: اگر قرار باشد روزی از سلطه بخش مالی بر نظام پولی کشور رهایی یابیم این رهایی تنها به واسطه رشد و توسعه نقش مالیات میسر خواهد بود.

حسینی سپس به ظرفیت های موجود در نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه غلبه منابع نفتی بر نظام اقتصادی کشور طی سالهای گذشته منجر به نادیده گرفتن نقش مالیات به عنوان یک ابزار اثرگذار شده است اما دولت نهم به ویژه شخص دکتر احمدی نژاد با نگاهی عمیق و دقیق اصلاح نظام مالیاتی را با جدیت پیگیری می کند.

وی افزود: تحول در نظام مالیاتی را نه به عنوان یک نقیصه بلکه باید به عنوان یک ظرفیت مورد توجه قرار داد.

وی نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را کمتر از 8 درصد اعلام کرد و افزود: حداقل این نسبت نباید کمتر از 20 درصد باشد از همین رو دولت درصدد است در طول یک برنامه میان مدت نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی را با 100 درصد افزایش به 16 درصد برساند وی دستیابی به این رقم را مقدمه استقلال بودجه جاری دولت از درآمدهای ارزی نفت دانست و افزود: با عزمی که در دولت در نظام مالیاتی کشور شکل گرفته است دستیابی به این هدف امکان پذیر است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر کمتر از 50 درصد از هزینه های جاری دولت از درآمدهای مالیاتی تامین می شود گفت ممکن است این مسئله به عنوان یک نقص مطرح شود اما نگاه ما به این موضوع مبتنی بر وجود ظرفیتی دست نخورده در نظام مالیاتی است که باید از آن استفاده شود.

حسینی سپس به تحول در نظام مالیاتی اشاره کرد و در این زمینه گفت: تحول در نظام مالیاتی مستلزم ایجاد تحول در سه حوزه سیاست مالیاتی، سازمان مالیاتی و سیره یا فرهنگ مالیاتی است.

وی افزود: با وجود هماهنگی های موجود بین دولت و مجلس امکان اصلاح قوانین و بازبینی سیاست ها فراهم است.

وی گفت: در زمینه هایی که دولت از اختیارات قانونی لازم برخوردار بوده است از جمله بخش مسکن دولت اقدامات متناسب را به عمل آورده اما در برخی زمینه ها از جمله اصلاح و یا افزایش پایه های مالیاتی و بازبینی نرخ ها به همکاری مجلس نیازمندیم وی از آماده بودن پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیاتها خبرداد و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص لایحه ای را تنظیم کرده است که به زودی به مجلس تقدیم خواهد شد

کد خبر 85744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز