همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی اظهار داشت: هنوز زندان‌های اسرائیل در برگیرنده‌ هزاران اسیر فلسطینی، دهها اسیر سوری و اردنی و برخی مفقودین لبنانی است

به گزارش ایسنا، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت نخستین سالگرد آزادسازی اسیران لبنانی که به عملیات رضوان معروف شد، اظهار داشت: ما به عنوان اعضای حزب الله لبنان بر مقاومت تکیه کردیم و خود را در برابر تمامی اعضای مقاومت که اسیر شده‌اند حال چه عضو حزب‌الله باشند و یا گروه دیگر مسئول می‌دانیم و اگر دیگران خود را مسئول نمی‌دانند، ما خود را مسئول می‌دانیم. ما با هیچ کس رقابت نمی‌کنیم و با هیچ کس دشمن نیستیم. ما از حمله‌ سال 1982 (اسرائیل به لبنان) تا به امروز تنها بر اساس مقاومت عمل کردیم و آن را یک امر واجب می‌دانیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: عملیات رضوان اسیران ما و در راس آن سمیر قنطار که از قدیمی‌ترین اسیران لبنانی بود و نیز تعداد زیادی از پیکرهای شهیدان لبنانی، فلسطینی و عربی را به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند و هنوز مساله‌ی برخی اسیران دربند زندان‌های اسراییل باقی مانده است. [متن کامل سخنان نصر‌الله در جشن آزادی اسرای لبنانی]

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان داشت: اسیرانی که هنوز آزاد نشده‌اند در راستای دفاع از ملت، کرامت و مساله‌ی باز پس گرفتن حقوق از دست رفته‌شان وارد مبارزه طولانی شدند. برخی از اعضای مقاومت نیز شهید شدند و اکنون مقاومت خود را مسئول آزاد‌سازی اسیران می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: ما مساله‌ مفقودین را که دلایلی در دست داریم که نشان می‌دهد اسراییلی‌ها آنها را دستگیر کرده و یا ربوده‌اند، دنبال می‌کنیم.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: باقی ماندن اسیران عرب به ویژه فلسطینی در زندان‌های اسراییل، اهانتی به امت عرب و اسلام است.

وی با انتقاد از موضع‌گیری جهان در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم گفت: جهان امروز جنگ اسرائیل علیه لبنان را که 33 روز طول کشید و هزاران تن کشته و زخمی شدند و یک میلیون لبنانی از خانه‌هایشان آواره شدند آن هم به بهانه‌ی وجود دو اسیر اسراییلی در نزد مقاومت، چگونه درک می‌کند؟ همین طور جهان چگونه اقدام اسرائیل را در محاصره نوار غزه آن هم به بهانه‌ این که مقاومت فلسطین، گلعاد شلیط سرباز اسرائیلی را اسیر کرده، درک می‌کند. جهان به جای این که بر اسراییل جهت پایان دادن به تحریم فشار وارد کند، بر جنبش حماس و فلسطینی‌ها جهت آزاد‌سازی گلعاد شلیط فشار وارد می‌کند و از آنها می‌خواهد که از شروط‌شان چشم پوشی کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان عنوان داشت: اسرائیل دولتی نژادپرست و ساختگی است که تمام جهان به آن احترام می‌گذارد و در قبال جنایت‌هایش در کشتار هزاران بی‌گناه به خاطر یک سرباز سکوت می‌کند؛ اما ما ملتی هستیم که جهان به ما احترام نمی‌گذارد. هزاران جوان، مرد و زن لبنانی و فلسطینی و سوری دربند زندان‌های اشغالگران هستند، اما نمی‌دانم عزت و شرف اعراب کجاست؟ جهان عرب نیازمند چنین شهیدانی است که جان خود را برای اثبات کرامت امت عرب داده‌اند. این امت نیازمند عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان و دیگر نمونه‌های مقاومت فلسطین، عراق و لبنان است.

دبیر کل حزب الله لبنان در این راستا همچنین به مساله‌ چهار دیپلمات ایرانی اشاره کرد و گفت: پرونده‌ی چهار دیپلمات ایرانی همچنان باز است نه به این خاطر که آنها ایرانی هستند بلکه به خاطر این که آنها دیپلمات‌هایی هستند که در خاک لبنان ربوده شده‌اند و دولت و ملت لبنان مسئول هستند. آنها دیپلمات‌هایی بودند که در لبنان فعالیت می‌کردند و این مساله‌ای است که ما برای روشن شدن آن به تلاش‌مان ادامه می‌دهیم. من نمی‌خواهم به گذشته باز گردم چرا که همه می‌دانند دولت‌های قبلی با این نوع پرونده‌ها چگونه عمل کردند و به اعتقاد من عملکرد آنها نامناسب بود و اکنون اگر دولتی که قرار است تشکیل شود مسوولیت رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را بر عهده بگیرد و با جدیت در این راستا وارد عمل شود، ما به عنوان اعضای حزب الله لبنان در خدمت این دولت خواهیم بود.

وی افزود: ما در این مساله و در مسایلی دیگر خودمان را جانشین دولت و کشور نمی‌دانیم. ما امروز از دولت آینده می‌خواهیم مسئولیت پذیر باشد. ما به عنوان عنصر کمک کننده به این دولت خواهیم بود که هر آنچه که بتوانیم انجام خواهیم داد. ما در برابر خانواده‌های اسیران خود مسوول هستیم.

سید حسن نصرالله از تمامی گروه‌های لبنانی خواست آرامش، مذاکره و فضای آرام را در کشور حفظ کنند تا دولت وحدت ملی تشکیل شود.

وی ادامه داد: مقاومت لبنان از چنین دولتی حمایت خواهد کرد و به آن اعتماد خواهد نمود. مقاومت ملی لبنان از هیچ کس نمی‌خواهد که سلاحش را تضمین کند، چرا که مساله‌ی سلاح در پای میز مذاکره مطرح است و در چارچوب استراتژی دفاعی ملی بررسی می‌شود و مساله‌ی سلاح مقاومت خارج از هر گونه بررسی ما در دیدارهایمان با رهبران سیاسی است.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: معارضان لبنان تحت عنوان "مشارکت عملی" به خاطر تشکیل دولت وارد مذاکره شدند، چرا که معارضان گروه‌هایی هستند که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد و آنها را نادیده گرفت و همکاری میان طرفداران و معارضان موجب پیشرفت کشور می‌شود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: لبنان با طرح و نقشه‌هایی خطرناک نظیر اقامت دادن دائمی آوارگان فلسطینی در کشور، عادی سازی روابط با اسراییل و نیز با دیگر طرح‌ها نظیر تلاش‌های اسراییل برای یهودی سازی فلسطین و تبدیل مساله‌ی فلسطین به یک کشور یهود روبروست و تمامی این مسائل چالش‌های مهم منطقه است و لبنان جزوی از منطقه است و از این تحولات تاثیر می‌پذیرد.

سیدحسن نصرالله بر لزوم توجه به این مساله که لبنان باید خارج از اختلافات خطرناک کنونی منطقه باشد، تاکید کرد و گفت: ما در راستای رویارویی با خطرات و خارج ساختن کشورمان از اختلافات داخلی نیازمند همکاری با یکدیگر هستیم.

سید حسن نصرالله همچنین نسبت به آمادگی‌اش برای تحویل مساله‌ اسیران دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی به دولت آتی لبنان اعلام آمادگی کرد و گفت: حزب الله لبنان هیچ گونه تضمینی برای سلاح مقاومت و یا دادگاه ویژه‌ی ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان درخواست نکرده است.

کد خبر 85740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز