سازمان غذا و داروی آمریکا چند ماه پیش یک داروی خوراکی اختصاصی را برای درمان افسردگی پس از زایمان به تایید رساند و اکنون نخستین بیمارانی که این دارو را دریافت کرده‌اند، بهبودی قابل‌توجهی نشان داده‌اند.

pill

به گزارش همشهری آنلاین به در این هنگام بود که دکتر ریچارد داروی زورانولون را برای او تجویز کرد - اولین قرص برای درمان افسردگی پس از زایمان.

سازمان غذا و داروی آمریکا داروی زورانولون را به عنوان نخستین قرص برای درمان افسرگی پس از زایمان در ماه اوت (شهریور) تائید کرد، اما ماه‌ها طول کشید تا این دارو عرضه شود. روانپزشکان می‌گویند آنها به تازگی شروع به نوشتن اولین نسخه‌های خود کرده‌اند، زیرا یافتن نامزدهای خوب برای دارو که مایل به مصرف آن هستند، زمان می‌برد. آنها امیدوارند که این دارو باعث ایجاد تحولی در درمان افسردگی پس زایمان شود، زیرا این قرص به سرعت تأثیر می‌کند و می‌توان در خانه آن را دریافت کرد.

دکتر میستی ریچاردز روانپزشک در مرکز بهداشتی دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس می‌گوید در تجویز این دارو به نخستین بیمارش که دچار افسردگی پس از زایمان بود دریافت که علائم افسردگی‌ بیمار حدود سه روز بعد از مصرف دارو برطرف شده است و بیمار از روز هشتم بهبودی چشمگیری پیدا کرده است و دچار هیچ عارضه جانبی هم نشده است.

افسردگی پس زایمان می‌تواند پیامدهای شدیدی برای مادران و نوزادان داشته باشد. این بیماری ممکن است در مادران خطر خودکشی، فشارخون بالا، دیابت یا سکته مغزی را افزایش دهد. بیماری‌های روانی، خودکشی و مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر از علل اصلی مرگ در سال اول پس از زایمان زنان هستند. از طرف دیگر، نوزادانی که از مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان متولد می‌شوند، بیشتر در معرض تأخیر رشد و مشکلات عاطفی یا رفتاری هستند و خطر مرگ قبل از یک سالگی در آنها بیشتر است.

مشکل درمان افسردگی پس از زایمان

قبل از تایید شدن داروی خوراکی جدید، تنها درمان موجود برای افسردگی پس از زایمان داروی زولرسو بود که در سال ۲۰۱۹ تائید شد و باید تزریق داخل وریدی می‌شد. اما این دارو خطر آرام‌بخشی بیش‌ازحد و از دست دادن ناگهانی هوشیاری را به همراه دارد، بنابراین فقط مراکز درمانی خاصی مجاز به تجویز آن هستند و بیماران باید برای دریافت دو روز و نصف در بیمارستان بستری شوند. تاثیربخشی داروهای ضد افسردگی استاندارد در افسردگی پس از زایمان هفته‌ها طول می‌کشد . یک مزیت دیگر زورانولون این است که می‌توان آن را به همراه داروهای ضدافسردگی پرکاربرد هم تجویز کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۷ زورانولون را در مسیر «تائید سریع» قرار داد – اقدامی که برای داروهایی انجام می‌شود که می‌توانند بیماری‌های جدی را درمان کنند و درمان مناسبی دیگری برای آنها وجود ندارد، انجام می‌شود.چند کارآزمایی بالینی نشان داده‌اند که این دارو علائم افسردگی شدید پس از زایمان - مانند اضطراب، مشکل در خوابیدن، از دست دادن لذت، انرژی کم، احساس گناه یا کناره‌گیری اجتماعی - را در طول سه روز بهبود می‌بخشد. این قرص باید به طور روزانه در عصرها همراه یک وعده غذای چرب- برای مدت دو هفته مصرف شود.

البته این دارو برای موارد افسردگی خفیف پس از زایمان تجویز نمی‌شود. کاربرد این دارو برای بیمارانی است که به علت شدت افسردگی نمی‌توانند از خودشان یا نوزادشان مراقبت کنند.

عوارض جانبی داروی جدید

علیرغم مزایای بالقوه زورنالون، روانپزشکان می‌گویند که برخی از بیماران در مصرف دارویی که تازه به بازار آمده است احتیاط می‌کنند.

زورانولون می‌تواند باعث خواب‌آلودگی، سرگیجه، اسهال، خستگی و عفونت‌های مجاری ادراری شود. تاکنون، پزشکان گفته‌اند که در مورد بیمارانی که دچار خواب‌آلودگی یا سرگیجه شده‌اند، شنیده‌اند، اما نه خیلی زیاد.

بااین‌حال، به دلیل این اثر، دارو با هشداری همراه است که حداقل تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن را رانندگی نکنید یا با ماشین‌آلات سنگین کار نکنید.

برخی از بیماران ابراز نگرانی کرده‌اند که برای تغذیه نوزادان خود در شب بسیار خسته هستند. توصیه به این بیماران این است که برای شب‌ها یک مراقب دیگر در خانه باشد.

به گفته پزشکان برای مادرانی که اگر بچه‌های نوپا دارند و کسی را در خانه ندارند که شب‌ها مراقب نوزاد یا بچه‌های دیگرانش باشد.، مصرف دارویی که می‌تواند باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی شود، بسیار چالش‌برانگیز است.

برخی از بیماران به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی در مورد شیردهی مصرف این دارو را نپذیرفته‌اند.. مقدار کمی از زورانولون می‌تواند از طریق شیر مادر از مادر به کودک منتقل شود، اما مطالعات ارزیابی نکرده‌اند که آیا این ماده ضرری برای نوزاد دارد یا نه.

برخی پزشکان توصیه می‌کند که تازه مادران هنگام مصرف زورانولون، شیر مادر خود را دور بریزند.

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

کد خبر 855060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha