داده‌های یک کارآزمایی جدید نشان می‌دهد که قرصی خوراکی که برای درمان افسردگی پس از زایمان تولید شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای در درمان تازه مادرانی داشته است که دچار این عارضه هستند.

depression

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این بررسی که نتایج آن در ژورنال روان‌پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان داد که این دارو به نام زورانولون (zuranolone) ساخت شرکت Sage Therapeutics و شرکت همکارش بیوژن (Biogen) بهبودی قابل‌توجهی ازلحاظ علائم افسردگی در افراد ایجاد کرده و به‌طور کلی به‌خوبی تحمل شده است.

این کارآزمایی بالینی مرحله نهایی دوسو-کور (late-stage double-blind trial) بر روی حدود ۲۰۰ بیمار دچار افسردگی شدید پس از زایمان انجام شد که برای ۱۴ روز به آن‌ها یا ۵۰ میلی‌گرم زورانولون یا دارونما داده شده بود.

پژوهشگران با توجه به نتایج به دست آمده گزارش کردند که درمان با زورانولون در مقایسه با دارونما باعث بهبودی قابل‌توجه ازلحاظ آماری در علائم بیماران در روز پانزدهم شده است.

شایع‌ترین عارضه جانبی گزارش‌شده این دارو خواب‌آلودگی و گیجی بود. اما به گفته پژوهشگران عارضه جانبی جدید مانند از دست رفتن هشیاری، علائم ترک یا افزایش افکار یا رفتار خودکشی در بیماران مشاهده نشد.

زورانولون برای مصرف به عنوان یک قرص با مصرف یک بار در روز برای ۱۴ روز طراحی شده است. این دارو هنوز بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید نشده است، اما انتظار می‌رود این سازمان در تا ماه اوت (مرداد ماه) در این باره تصمیم بگیرد.

اگر این دارو تأیید شود، می‌تواند گزینه جدید برای درمان یک زن از هر هشت زنی را در اختیار بگذارد که علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند. این علائم شامل اندوه، اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌اشتهایی و حتی آسیب زدن به خود است.

در حال حاضر فقط یک دارو به نام زولرسو (Zulresso) ساخت شرکت Sage بازار وجود دارد که به‌طور خاص برای درمان افسردگی پس از زایمان طراحی شده است. این دارو که در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد به‌طور داخل‌وریدی در طول ۶۰ ساعت در درمانگاه یا بیمارستان برای بیماران تجویز می‌شود.

اگر این داروی جدید روزانه سریع‌الاثر ۱۴ روزه تاییدشود، می‌تواند درمان بیماران دچار افسردگی پس از زایمان را آسانتر کند و پذیرش درمان را افزایش دهد.

افسردگی پس زایمان یک اختلال خلقی است که در مادران را پس از تولد نوزادشان گرفتار می‌کند. معمولاً این عارضه کوتاه‌مدت است. علائم آن شامل اندوه شدید، کم‌انرژی بودن، اضطراب، دوره‌های گریه کردن، تحریک‌پذیری و تغییرات در الگوهای خواب و خوراک است.

علت واحدی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد، اما مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، تغییرات جسمی و مشکلات عاطفی ممکن است در آن نقش ایفا کنند.

افت شدید هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن زنان ممکن است در ایجاد افسردگی پس زایمان نقش داشته باشد. همچنین سایر هورمون‌های تولیدشده بوسیله غده تیروئید هم ممکن است به شدت کاهش پیدا کنند و این کاهش هم در احساس خستگی، کندی و افسردگی نقش دارد. بار وظائف مربوط به نگهداری نوزاد هم ممکن است فشار عاطفی ایجاد کند که در ایجاد این افسردگی نقش داشته باشد.

کد خبر 776431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha