مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قارچ‌ها برای تولید مثل ذرات کوچکی را به هوا پرتاب می‌کنند که هاگ نامیده می‌شود

اکنون دانشمندان با بررسی هوا به نقش هاگ‌ها در آلرژی و بیماری‌ها پی برده‌اند. بسیاری با وجود قارچ در منازل مسکونی بر اثر رطوبت آشنائی دارند. این که قارچ‌ها عامل تولید بیماری نیز هستند، امری آشناست. اما هیچ کس تاکنون فکر نمی‌کرد به هنگام پیاده روی در جنگل نیز ممکن است قارچ‌ها برایش خطرناک باشند.

نتیجه شگفتی‌آور یک تحقیق

محققین انستیتو ماکس پلانک در رشته‌ شیمی به همراه محققین دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس واقع در جنوب آلمان، با کمک آنالیز ژنتیک موفق به کشف هاگ ۱۰۰ نوع قارچ در هوا شده‌اند. آنها در هر متر مکعب هوا بین ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار هاگ مشاهده کرده‌اند.
این نخستین آزمایش در نوع خود بوده است. دانشمندان برای این آزمایش یک سال تمام ذرات فیلتر شده‌ معلق در هوا را مورد آزمایش قرار داده‌اند. دکتر ژانین فروهلیش، پژوهشگر دانشگاه ماینتس می‌گوید که "ما در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نوع قارچ را شناسائی کرده‌ایم".

به گزارش دویچه‌وله، گمانه‌زنی‌ها از وجود بیش از یک میلیون و پانصد هزار نوع قارچ در طبیعت نشان دارد که هنوز شناخته شده نیستند. هاگ‌های یافت شده‌ معلق در هوا بیشتر متعلق به قارچ‌‌های استوانه‌ای هستند که قارچ‌های خوارکی نیز جزو این رده محسوب می‌شوند. قارچ‌های زنگاری که بیماری‌زا هستند نیز جزو دیگر یافته‌های محققین در هوای مورد آزمایش است.

هردو گروه، از قارچ‌هائی هستند که برای تولید مثل هاگ‌های خود را در هوا معلق می‌کنند. بسیاری از این هاگ‌ها آلرژی‌زا و بیماری‌زا هستند.

اسرار نهان در قارچ‌ها

در درون قارچ‌ها اسرار بسیاری نهفته است. محققین دریافته‌اند که با بررسی هاگ‌ها می‌توان به تغییرات جوی پی‌برد. پرفسور اولریش پوشل از انستیتو ماکس پلانک و مسئول این پروژه تحقیقاتی می‌گوید:« بطور مثال با آنالیز ژنتیک هاگ‌ها می‌توان به تغییرات جوی و تغییرات در سیستم اکولوژیک در طول سال‌های گذشته پی‌برد».

یکی دیگر از موارد جانبی این تحقیقات، نقش قارچ‌ها در بارش است. هاگ‌های معلق در هوا می‌توانند نقش تعیین ‌کننده‌ای در به وجود‌آمدن بلور یخ یا قطرات آب در ارتفاعات بالا ایفا کنند. به بیان دیگر هاگ‌ها در به وجود آمدن ابر، مه و بارندگی نیز سهیم هستند.

کد خبر 85482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز