همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی یک آزمایش جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند افرادی را که بیشتر در معرض خطر واکنش‌های آلرژیک مهلک هستند را شناسایی کند.

blood testing

آزمایش جدید تشخیص واکنش‌های آلرژیک مهلک سطوح یک آنزیم را در خون اندازه‌گیری می‌کند که در واکنش‌های آلرژیک سهم داشته و می‌تواند به صورت بالقوه موجب شوک مهلک آنافیلاکسی شود.

moreمفاهیم : آلرژی غذایی چیست؟

به گزارش مهر، آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود، این واکنش معمولا با علایمی همچون جوش همراه با خارش، تورم گلو و فشار خون پایین همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروها است.

پزشکان امیدوارند که این آزمایش بتواند به تشخیص آزمایش استاندارد طلایی برای تشخیص واکنش‌های آلرژیک سراسر جهان کمک کند.
یک نفر از هر سه بریتانیایی از یک آلرژی رنج می‌برد و تعداد موارد آن به پنج درصد در سال درحال افزایش است.

این آزمایش توسط دکتر اندرو والز از دانشگاه ساوت‌همپتن ابداع شده است که با پزشکان بیمارستان عمومی ساوت‌همپتون برای مقابله با افزایش نگران کننده واکنش‌های آلرژیک به خوردنی‌هایی چون بادام زمینی اجرایی شده است.

دکتر والز اظهار داشت: واکنش‌های آلرژیک به داروها به صورت درحال رشدی درحال افزایش است و این واکنش‌ها به غذاهایی چون بادام زمینی، انواع آجیل‌ها و برخی میوه‌ها به‌ویژه در کودکان و نوجوانان نگران کننده است. اما آزمایش‌های قابل اطمینان که می‌تواند خطر واکنش‌های آلرژیک را در افراد مشخص کنند تاکنون وجود نداشته و موجب شده که بیماران در مقابل واکنش‌های جدی در آینده آسیب پذیر باشند.

سطوح این آنزیم که از آن با عنوان CPA3 یاد می‌شود در خون افرادی که در معرض واکنش‌های آلرژیک مهلک هستند به طور قابل توجهی بالا است. سطح این آنزیم می‌تواند ظرف دقایقی از واکنش‌های جدی آلرژیک افزایش یابد و شوک آنافیلاکسی ایجاد کند.
دکتر والس با استفاده از موادی که طی چندین سال در آزمایش خود فراهم کرده است یک تکنیک برای اندازه‌گیری این سطوح در خون بیماران یافته است تا مشخص شود که چه کسانی در معرض بیشترین خطرات قرار دارند.

وی اظهار داشت که ارائه این آزمایش می‌تواند به تعیین تعداد افرادی که دارای آلرژی‌های خاص هستند یا افرادی که در معرض واکنش‌های مهلک آلرژیک قرار دارند کمک کند.
این تحقیقات با حمایت موسسه ملی تحقیقات سلامت بریتانیا انجام شده است.

 

کد خبر 187915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز