وقتی صحبت از رژیم غذایی سالمندان به میان می‌آید، این ذهنیت ایجاد می‌شود که تنها باید میوه و سبزیجات و غذاهای بخارپز مصرف کنند اما لازم است بدانید غذاهای بی‌شماری وجود دارد که سالمندان می‌توانند مصرف کنند.

آش آلو

همشهری: آنچه اهمیت دارد این است که سالمند نیز باید مانند دیگر افراد غذاهای متنوع و مغذی مصرف کند و از خوردن غذا لذت ببرد. در عین حال باید مراقبت فشار خون و چربی خون و پوکی استخوان و… نیز باشد.سالمندان در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های ناشی از غذا هستند. آنها شاید داروهایی برای مدیریت بیماری مصرف کنند و ممکن است مشکلات گوارشی دیگری داشته باشند. حتی مشکلات مربوط به دندان نیز می‌تواند بر تغذیه آنها اثر بگذارد.به همین دلیل غذاهای سریع الهضم مثل آش ها را می تانید در برنامه غذایی هفتگی سالمندان قرار دهید.در ادامه با طرز تهیه آش آلو آشنا شوید.

آش آلو

تعداد نفرات: ۳ نفر

زمان پخت: یک ساعت

مواد لازم:

برنج نیم دانه: ‌۳ قاشق غذاخوری

لپه: ‌۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد

سبزی آش: ۳ قاشق غذاخوری

آلو: ۱۲ عدد متوسط

نعناخشک: به مقدار کافی

لیموترش تازه: ۲ عدد

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی

روش تهیه

۱.لپه را ۲ تا ۳ ساعت در آب نیم گرم خیس کنید. سپس داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. برنج را هم همراه مقداری نمک در آب ریخته و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت خیس بخورد.

۲.سبزی‌های معطر را خرد کنید. پیاز را نگینی خرد و روی حرارت ملایم قرار دهید تا طلایی رنگ شود.

۳.لپه را در قابلمه تفت داده و آب به آن اضافه کنید تا بپزد. زمانی که لپه پخت، برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید آب قابلمه جوش بیاید.

۴.بعداز جوش آمدن آب، سبزی‌های معطر را به محتویات قابلمه اضافه و همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بگذارید، آش جا بیفتد.

۵. نیم ساعت آخر پخت، آلو را همراه کمی شکر به آش اضافه کنید. نیم ساعت بعد آب لیموترش تازه را به همراه نعنا داغ به آش بیفزایید و اجازه دهید تا مواد کاملا با هم خلوط شده و آش جا بیفتد.

نکته:

-در زمان پخت آش آلو اگر آش نیاز به آب بیشتری داشت، حتما از آب جوش استفاده کنید. بهتر است قبل از اضافه کردن آلو به آش آن را برای چند ساعت در آب خیس کنید و بعد در غذا بریزید.

کد خبر 854684
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha