کتاب«صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه» خاطرات شهید خدمت، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فقید کشورمان درباره یک بحران بین المللی است که ابعاد مختلفی از بحران سوریه را بیان می کند.

شهید خدمت

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: کتاب«صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه» خاطرات شهید خدمت، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه فقید کشورمان درباره یک بحران بین المللی است که ابعاد مختلفی از بحران سوریه را بیان می کند. این کتاب با تدوین محمدمحسن مصحفی منتشر شده اما برای آماده سازی زمینه های شکل گیری آن، حجت الاسلام سعید فخرزاده و علی اصغر محمدی با دکتر امیرعبداللهیان گفت و گوهای متعددی انجام داده اند که حاصل آن دستمایه تدوین کتاب حاضر با ویراستاری حمید قزوینی شده است. صبح شام در سه بخش، یک مقدمه و یک پیشگفتار، به همراه تصاویری در صفحات پایانی منتشر شده است. مقدمه به قلم امیرعبداللهیان است که در آن، علاوه بر شرح مختصری از روابط دیپلماتیک و سوابق دوستی دو کشور ایران و سوریه، به انگیزه نگارش خاطراتش از «جنگ تروریستی» و بحران منطقه ای و بین المللی در سوریه اشاره کرده و نوشه است: «ابتکار تدوین این خاطرات به توصیه قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم، سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی باز می گردد.»

روایت شهید امیرعبداللهیان از بحران سوریه در صبح شام

پیشگفتار تدوین گر اثر هم بر اهمیت و لزوم پرداختن به خاطرات دکتر امیرعبداللهیان اشاره دارد و تأکید می کند، این خاطرات «نخستین روایت کاملا ایرانی از از یک بحران بین المللی» است که «به دلیل نقش محوری ایران جایگاه برجسته در میان روایت دیپلمات ها و مقامات دیگر کشورها از وقایع سوریه خواهد داشت.» بخش نخست کتاب با روایتی از چگونگی پذیرش مسئولیت راوی در فروردین یک هزار و سیصد و نود آغاز می شود. در این زمان وی از مأموریت سه ساله در منامه، پایخت بحرین بازگشته و در کسوت مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه منصوب می شود و اندک زمانی نمی گذرد که در قامت معاون وزیر خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقایی عهده دار مسئولیت می گردد و همین حوزه مسئولیت است که او را با موضوع مورد بحث کتاب به طور مستقیم درگیر می سازد و به عنوان یکی از مطلع ترین افراد در این حوزه می شناساند و این همه می تواند تأکیدی باشد بر وثاقت این روایت رسمی و دیپلماتیک. در بخش دوم کتاب، بیست و شش یادداشت و دست نوشته امیرعبداللهیان آمده است. این دست نوشته ها و یادداشت ها نشان از تلاش های دیپلماتیک ایران درباره وضعیت منطقه و بخصوص مسئله سوریه دارد. بخش سوم و پایانی کتاب هم سخن دل امیرعبداللهیان از پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی است.

کد خبر 853747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha