دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

در دوره حکومت مظفرالدین شاه، یکی از روحانیون تهران تصمیم گرفت درباره تاریخ پایتخت تحقیق و پژوهش کند و نتیجه تحقیقاتش به منبعی موثق و قابل اعتنا برای محققان و تهران‌پژوهان نسل‌های بعد از خودش تبدیل شد. مرحوم حجت بلاغی تحصیلات آکادمیک نداشت اما موشکافانه و دقیق درباره بناهای وقفی تهران تحقیق کرد.

تکیه خانوم

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:حجت بلاغی، بر خلاف همه تهران‌پژوهان قدیم و معاصر، تحصیلات دانشگاهی نداشت، اما نقل است که در کار تحقیق و پژوهش بسیار دقیق عمل می‌کرد و هر آنچه درباره تهران‌نوشته با ذکر منابع موثق یا مبتنی بر تحقیقات میدانی بوده است. شیوه کار او این‌گونه بود که برای پیدا کردن سرنخ‌ها معمولاً به آرشیو و بایگانی سازمان‌ها مراجعه می‌کرد و گاهی برای کشف حقیقت به روایت‌های معتبر تاریخی متوسل می‌شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

داریوش شهبازی، تهران‌پژوه، درباره سبک و شیوه فعالیت مرحوم حجت بلاغی می‌گوید: «او در دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی اول در تهران می‌زیست و بخش قابل ملاحظه‌ای از عمرش را صرف شناسایی ابنیه وقفی در پایتخت کرد. مرحوم حجت بلاغی در حوزه معارف اسلامی تألیفات زیادی داشته و کتابی دوجلدی به نام «تاریخ تهران» را هم نوشته که به واسطه وسعت و تنوع اطلاعاتی که به مخاطب می‌دهد همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران بوده و در بسیاری از موارد به‌عنوان کتاب مرجع از آن نام برده‌اند.»

تاریخ تهران به روایت روحانی تهران‌پژوه

حجت بلاغی از محققانی بود که به تحقیقات میدانی اعتقاد راسخ داشت و به همین دلیل گزیده‌های تألیفات او معمولاً در پاورقی بسیاری از کتاب‌های حوزه تهران‌شناسی به چشم می‌خورد. شهبازی معرفی بناهای وقفی تهران قدیم را مهم‌ترین فعالیت بلاغی در حوزه تهران‌پژوهی می‌داند: «مرحوم حجت بلاغی روحانی بود و به خاطر ارتباطاتی که با تشکیلات اوقاف داشت، مطالب متنوعی درباره ابنیه وقفی تهران و توابع تهران‌نوشته که بسیار ارزشمند است و محققان و پژوهشگران معاصر به این اطلاعات رجوع می‌کنند. به‌طور مثال، او اطلاعات دقیقی از تکیه خانوم و موقافات آن به‌عنوان نخستین تکیه وقفی تهران ارائه داده که برای محققان یک منبع اطلاعاتی موثق و قابل اعتماد به حساب می‌آید.»

کتاب «تاریخ تهران» که مهم‌ترین اثر مرحوم حجت بلاغی درباره پایتخت به شمار می‌رود دیگر تجدید چاپ نمی‌شود، اما یکی از ناشران تهرانی به تازگی گزیده مطالب این کتاب را در قالب کتابی در قطع جیبی مننتشر کرده که شامل اطلاعاتی درباره مکان‌های وقفی تهران قدیم است.

کد خبر 851826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha