همشهری آنلاین: پیش نویس طرح تاسیس اتاق صنایع و معادن در سال ۱۳۳۶ تقدیم مجلس شد، ولی مجلس با آن مخالفت کرد. اما آبان سال ۱۳۴۱، اساسنامه اتاق صنایع و معادن در ۲۲ ماده به تصویب مجلس رسید.

otagh

هدف از تشکیل اتاق صنایع و معادن تهران، کمک به توسعه و پیشرفت امور صنایع و تشویق بهره برداری از معادن و بهبود محصولات صنعتی و معدنی داخلی و ترویج و شناساندن آنها در داخل و خارج کشور و هماهنگ کردن نظریات صاحبان صنایع و معادن و ایجاد همکاری آنان با یکدیگر و تسهیل و تنظیم ارتباط بین صاحبان صنایع و معادن بود.

تعداد نمایندگان اتاق 30 نفر و برای مدت 3 سال تعیین شده بود. تعداد کثیری از بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن عضویت هر دو اتاق را داشتند.

در سال 1343 اصلاحاتی در قانون اتاق صنایع و معادن بعمل آمد و بعضی از مواد آن نسبت به سال 1341 کاملتر شد.

اسفند سال 1348 و بر اساس ماده واحده مصوب مجلس شورای ملی، اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن در یکدیگر ادغام شدند و در نتیجه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به وجود آمد و آیین نامه اجرایی آن در سال 1349 به تصویب رسید.

مطابق این آیین نامه، اهم اهداف و وظایف اتاق بازرگانی و صنایع و معادن عبارتست از:

  • ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن
  • همکاری با دستگاه های دولتی و سازمان های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری ها در مورد تهیه لوایح و سایر مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد از طریق اظهار نظر مشورتی و انجام مطالعات لازم برای پیشرفت و توسعه امور بازرگانی و صنعتی و معدنی کشور
  • کوشش در رفع اختلافات و دعاوی بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و احیاناً مصرف‌کنندگان و همچنین، قبول حکمیت و کارشناسی

در سال 1357 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فرمان امام خمینی (ره) هیاتی اداره امور اتاق را در دست گرفتند و در اولین انتخابات، سیدعلینقی خاموشی به عنوان ریاست اتاق ایران و ریاست اتاق تهران برگزیده شد.

سپس به وزیران بازرگانی و صنایع و معادن اختیار داده شد که نصف منهای یک نفر از اعضای هیات نمایندگان را انتخاب کنند و نصف به علاوه یک نفر از طرف بخش خصوصی انتخاب شوند.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 84933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز