یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین -ترجمه رشید عسگری: رتبه بندی اعتباری* یکی از ابزار سرمایه‌گذاران برای سنجش وضعیت سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه و بهادار موسسات، شرکت‌ها و کشورهاست.

finance-credit-rating

باید توجه کرد که رتبه‌بندی‌های اقتصادی تنها یک مقایسه نسبی است و به هیچ وجه به عنوان ابزار تصمیم گیری قطعی در سرمایه‌گذاری‌ها استفاده نمی‌شود.

این رتبه بندی نشان دهنده توانایی صادر کنندگان اوراق قرضه برای پرداخت دیون خود به صورت کامل و در وقت تعیین شده، است.

اکثر موسسات رتبه‌بندی از پیشینه تاریخی، آمارهای رسمی مالی از جمله سود و زیان و ارزش سهام و تراکنش‌های مالی برای تعیین رتبه‌بندی استفاده می‌کنند.

معمولاً موسسات مالی رتبه‌بندی‌های خود برای کشورها، موسسات و شرکت‌ها و صنایع مختلف را منتشر می‌کنند. اهمیت این رتبه‌بندی‌ها برای سرمایه‌گذاران با توجه به تخصص و اعتبار موسسات رتبه‌بندی مشخص می‌شود.

هر موسسه‌ای برای رتبه‌بندی از واحد‌های خاصی استفاده می‌کند. برای مثال در بعضی رتبه‌بندی‌ها، AAA بالاترین و D پایین‌ترین رتبه اعتباری را دارد.

رتبه‌ اعتباری چیست؟

"رتبه سرمایه گذاری" در رتبه‌بندی‌های اعتباری به موسسات و دولت‌هایی داده می‌شود که دارای اعتبارات با ارزش و با کیفیت هستند. از طرف دیگر دولت‌ها و موسساتی "رتبه غیرسرمایه‌گذاری" را دریافت می‌کنند که توانایی پرداخت دیون را دارند ولی برای این کار با مشکلات و فشارهای مالی روبرو هستند.

رتبه‌بندی‌های اعتباری می‌تواند به موسسات و دولت‌ها کمک کند تا برای مثال بدانند چه زمانی برای افزایش نقدیگی در بازار سرمایه مناسب و چه زمانی برای دریافت وام از بانک یا قرض کردن پول از طریق صدور اوراق قرضه بهتر است.

Credit Rating*

Standard and Poor's, Understandingrating.com

کد خبر 142459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز