همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه اعلام کرد اعمال هر گونه تحریمی علیه ایران که نتیجه‌ی نگرانی غرب درباره‌ برنامه‌ هسته‌‌ای تهران باشد تنها به تنش‌ها دامن خواهد زد

 به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف ـ رئیس جمهور روسیه روز شنبه 13 تیر پیش از نشست سران کشورهای عضو گروه هشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی رای‌نیوز ایتالیا گفت که مسکو از سیاست واشنگتن که پس از چندین دهه شک و ظن در صدد آشتی با ایران برآمده است استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدودف گفت: اگر درست فهمیده باشم آمریکا مایل است روابطی مستقیم‌تر و بازتر با تهران داشته باشد. ما از این گزینه حمایت می‌کنیم. اعمال تحریم‌های بیشتر نتایج معکوس خواهد داشت.

سرگئی لاوروف ـ وزیر امور خارجه روسیه ـ در ماه ژوئن گفت که با به روی کار آمدن باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شانس یک توافق سیاسی درباره‌ی توانایی‌های هسته‌یی ایران افزایش یافته است.

مسکو همواره تاکید داشته است که ایران قصد ساخت بمب‌هسته‌یی را ندارد، گرچه دولت‌های غربی دراین زمینه شک و تردید دارند.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مساله‌ی هسته‌یی ایران و کره شمالی دو موضوع کاملا متفاوت بوده و برنامه‌ی هسته‌یی پیونگ‌یانگ نگران کننده‌تر از برنامه‌ی هسته‌یی تهران است.

مدودوف گفت: من معتقدم وضعیت ایران و کره‌ی شمالی با یکدیگر فرق دارد. ما با دقت مشغول نظارت بر برنامه‌های هسته‌یی این دو کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه روسیه آماده است به آمریکا در برقراری روابط نزدیک‌تر و صادقانه‌تر با ایران کمک کند گفت که تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورتی که اکنون مطرح شود تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر خواهد شد.

مدودف گفت که نسبت به وضعیت کره‌ی شمالی نگران‌تر است، زیرا ایران با جامعه‌ی بین‌المللی گفت‌وگو می‌کند، اما کره شمالی عملا هرگونه ارتباطی را قطع کرده است.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به مذاکرات شش‌جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌یی پیونگ‌یانگ گفت که گروه شش جانبه‌ (متشکل از آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی) که در این مذاکرات بین‌المللی شرکت داشتند در حال حاضر فعال نیستند.

مذاکرات شش‌جانبه برای اولین‌بار در ماه اوت سال 2003 در پکن برگزار شد و در سال‌های بعد پیشرفت ملموسی را به‌دنبال داشت که شامل انهدام برج خنک‌کننده‌ی یکی از مجموعه‌های هسته‌یی یونگ‌بیون در ماه ژوئن سال 2008 است. اما این مذاکرات از ماه دسامبر سال 2008 به خاطر اختلاف‌ نظرات شدید بین آمریکا و کره‌ی شمالی درباره‌ی پاره‌ای از مسائل از جمله راستی‌آزمایی اظهارنامه‌ی هسته‌یی پیونگ‌یانگ درباره‌ی تاسیسات هسته‌یی‌اش به بن‌بست رسیده است.

اخیرا مساله‌ی تشکیل مذاکرات پنج‌جانبه بدون حضور کره‌ی شمالی در بین مقامات کشورهای دخیل در مذاکرات شش‌جانبه مطرح شده است، به طوری که تارو آسو ـ نخست‌وزیر ژاپن ـ اخیرا اعلام کرد که پنج کشور دیگر دخیل در مذاکرات شش‌جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی باید انجام مذاکرات بدون حضور این کشور را با هدف ایجاد پیشرفت در این مذاکرات در نظر بگیرند. 

کد خبر 84907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز