همشهری‌آنلاین: کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و همتای روس وی دیمیتری مدودف هشت توافقنامه امضا کردند

که یکی از آنها تفاهم نامه‌ای در چارچوب تلاش برای امضای توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس جمهور آمریکا پیش از این ابراز اطمینان کرده بود مذاکرات امروزش (دوشنبه 15 تیر) با مدودف ممکن است به پیشرفت غیرعادی با روسیه در خصوص مجموعه‌ای از مسائل منجر شود.

دو طرف همچنین به توافقی دست یافتند که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد از حریم هوایی روسیه برای انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات به افغانستان استفاده کند.

روسیه و آمریکا فعالیت‌های نظامی مشترک خود را آغاز می‌کنند

همچنین کاخ سفید اعلام کرد آمریکا و روسیه در مورد از سرگیری فعالیت‌های نظامی مشترک با یکدیگر به توافق رسیدند.

کاخ سفید در بیانیه خود گفت دریادار مایکل مولن و ژنرال نیکلای ماکاروف فرماندهان ستاد مشترک ارتشهای آمریکا و روسیه در حاشیه دیدار روسای جمهور دو کشور در مسکو قراردادی امضاء کردند که براساس آن، فعالیت‌های نظامی مشترک میان دو کشور که از اوت 2008 و به دلیل درگیری‌های نظامی میان روسیه و گرجستان به حال تعلیق درآمده بود، از سر گرفته می‌شوند. [تشدید تنش میان روسیه و گرجستان]

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، ارتش آمریکا تابستان گذشته تمرین‌های نظامی مشترک خود را با روسیه به دلیل درگیری‌های روسیه با گرجستان لغو کرد. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود هر گامی که در مسیر فعالیت‌های نظامی میان دو کشور برداشته می‌شود باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اوباما خواستار احترام به تمامیت ارضی گرجستان شد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست برای تمامیت ارضی گرجستان احترام قائل باشد.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک با دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه گفت به حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان باید احترام گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، درگیری‌های نظامی اوت 2008 میان روسیه و گرجستان، روابط مسکو و واشنگتن را به پائین‌تر حد خود رساند. روسیه در همان بحبوحه، استقلال مناطق جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت. [روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت]

اوباما از نتایج گفتگوهایش با مدودف ابراز خرسندی کرد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از نتایج گفتگوهایش با دمیتری مدودف همتای روس خود ابراز خرسندی کرد و گفت هر دو در مورد بهبود روابط میان دو کشور متعهد شده‌اند.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک با مدودف گفت من و مدودف به توافق رسیدیم که روابط میان روسیه و آمریکا از برخی جهات از مسیر اصلی خود منحرف شده است و ما تصمیم گرفتیم این روابط را بهبود ببخشیم.

اوباما افزود امروز، پس از شش ماه همکاری‌های تنگاتنگ، به آنچه در مورد روابط خود انتظار داشتیم رسیده‌ایم.

مذاکرات با مدودف می‌تواند به پیشرفت غیرعادی با روسیه منجر شود

رئیس جمهور آمریکا ابراز اطمینان کرد مذاکرات‌ وی با دیمیتری مدودف همتای روسی‌اش، می‌تواند به پیشرفت غیرعادی با روسیه در مجموعه‌ای از مسائل منجر شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مسئول امریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت قرار است اوباما و مدودف چارچوبی را برای توافق در خصوص کاهش تسلیحات اعلام کنند. [اوباما و مدودف قرارداد کنترل تسلیحاتی امضاء کردند]

این مسئول خاطرنشان کرد دو طرف درباره متن این توافقنامه به توافق رسیده‌اند. همچنین قرار است مدودف و اوباما در خصوص سپر موشکی آمریکا که قرار است در شرق اروپا احداث شود و برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند.

می‌خواهیم روابطی شایسته با آمریکا داشته باشیم

خبرگزاری فرانسه در خبری از مسکو اعلام کرد دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه گفت امیدوار است کشورش روابطی شایسته قرن بیست و یکم با آمریکا داشته باشد.

مدودف در کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت ما باید به سطحی از همکاری‌های شایسته با آمریکا برسیم و مذاکرات ما با آمریکایی‌ها، یکی از نخستین گام‌های مثبت در فرآیند تقویت همکاری‌هایی که به نفع هر دو کشور باشد به شمار می‌رود؛ اگر ما در این فرآیند پیروز شویم، همه دنیا پیروز می‌شوند.

مدودف: درباره موضوعات مختلف دوجانبه با اوباما گفتگوهای طولانی انجام دادیم

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که درباره موضوعات مختلف دوجانبه گفتگوهای طولانی انجام داده اند.

دیمیتری مدودف افزود: ما در نخستین روز از مذاکرات حول محورهای مختلفی که در دستور کار ما قرار داشت بحث و گفتگو کردیم. رئیس جمهور روسیه از مذاکرات بسیار شفاف سودبخش و صمیمانه میان خود و همتای امریکایی اش خبرداد.

مدودف افزود: ما در زمینه ادامه مذاکرات دو جانبه به توافق رسیدیم و ادامه گفتگوها برای تحکیم روابط دو جانبه و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به برخی اختلافات روسیه و امریکا از تمایل دوطرف برای گفتگو‌ها بر سر این مسائل خبرداد و ابراز امیدواری کرد مذاکرات دوجانبه برای هر دو طرف نتایج سودمندی همراه داشته باشد.

مدودف تاکید کرد: درک خوبی از نقش و مسیر هر یک از دو کشور، میان مسکو و واشنگتن وجود دارد درعین حالی که ما مسئولیت و نقش خود را در اوضاع کنونی جهان بخوبی تشخیص می‌دهیم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به گسترش جهانی‌سازی، مذاکرات روسیه و آمریکا را درباره اقتصاد تعیین کننده خواند و در ادامه از وجود منافع بسیار زیاد جهانی اقتصادی میان امریکا و روسیه خبرداد.

وی گفت: با این وجود همکاریهای دوجانبه میان مسکو و واشنگتن به حسن نیت، احترام دوجانبه و درک منصفانه از موقعیتهای یکدیگر است. رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هرچند موارد مورد اختلاف دو طرف در مذاکرات طولانی برطرف نشد ولی ما توافق کردیم تا روابط دو جانبه را بیش از پیش تحکیم بخشیم.

مدودف افزود: ما درخصوص مناقشات خاورمیانه و مسائل دیگر و در‌باره برگزاری نشست احتمالی خاورمیانه به میزبانی مسکو مذاکره کردیم. وی با بسیار مهم توصیف کردن موضوع افغانستان از مذاکره با همتای امریکایی‌اش در این خصوص خبرداد و گفت که ما تاکید کردیم موفقیت در این کشور مشروط به همکاری مشترک میان مسکو و واشنگتن است.

مدودف به توافقات جدید بدست آمده با طرف امریکایی در خصوص مساله بسیار مهم یعنی سلاحهای راهبردی اشاره و تاکید کرد این توافقات اساس امنیت دو جانبه را در بر می‌گیرند.

رئیس جمهور روسیه افزود: مذاکرات هیاتهای امریکایی و روسی در این زمینه‌ها بسیار سودمند و نتیجه بخش بود. مدودف از توافق بدست آمده بر سر کلاهکهای هسته‌ای دو طرف نیز خبرداد و گفت: ما درخصوص داشتن پانصد تا هزار و صد موشکهای راهبردی و هزار و پانصد تا هزار و شصت، و هفتاد و پنج کلاهک هسته‌ای به توافق رسیدیم.

رئیس جمهور روسیه ابرازامیدواری کرد دو طرف بتوانند به توافق نهایی در این زمینه دست یابند. وی گفت ما درخصوص همکاریهای هسته‌ای نیز مذاکره کردیم. مدودف از امضای توافقنامه‌ای با همتای امریکایی‌اش درباره انتقال تجهیزات نظامی به افغانستان خبرداد و گفت: ما بر سر تاسیس کمیسیون ریاست جمهوری برای هماهنگی همکاریها و روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف، تصمیم‌گیری کردیم و اسناد به توافق رسیده بزودی منتشر و در دسترس رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور روسیه ابرازامیدواری کرد سطح همکاری دو جانبه میان روسیه و امریکا به حدی برسد که به ثبات صلح و امنیت جهانی بیانجامد.

کد خبر 84975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز