همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی گفت که در جریان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری 20 نفر کشته و 1032 نفر بازداشت شدند

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم که در حاشیه نشست روسای پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی سخن می‌گفت، با اشاره به این که قتل "ندا آقاسلطان" یک سناریوی از پیش تعیین شده بود، گفت: "آرش حجازی" یکی از شاهدان این ماجرا که در این پرونده‌ نقش داشته است و اقدام به سم پاشی علیه نظام کرده، فراری است و وزارت اطلاعات در پی دستگیری این فرد است.

سردار اسماعیل احمدی مقدم اشاره به اغتشاشات و اقدامات غیرقانونی انجام شده طی دو هفته گذشته، گفت: مهم‌ترین مساله این است که فاصله شعار تا عمل چقدر است، چرا که همه کاندیداها شعار قانون‌گرایی دادند، اما در عمل دیدیم که نه تنها قانون را رعایت نکردند، بلکه به قانون اساسی هم بی‌توجهی کردند.

وی با اشاره به این که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری جامعه را به نافرمانی مدنی دعوت کردند، افزود: این افراد حتی راهکار هم ارائه نکردند و گفتند بر اساس شعور خود اقدام به اقدامات غیر قانونی کنند.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه دعوت مردم به نافرمانی و رفتارهای غیرقانونی نتایج بسیار ناگواری دارد، افزود: متاسفانه طی دو هفته گذشته سرقت در تهران دو برابر شد و کلانتری‌ها نیز قادر به ارائه خدمات به مردم نبودند و باید گفت که دود بی‌قانونی و بی‌نظمی به چشم کل جامعه رفت.

وی با اشاره به این که ناجا بزرگ‌ترین شاکی وقایع دو هفته است، گفت: متاسفانه ماموران نیروی انتظامی از هر دو طرف درگیری سنگ می‌خوردند، به شکلی که بیش از 500 تن از ماموران ناجا در اغتشاشات دو هفته گذشته مجروح و بستری شدند، این در حالیست که ماموران ناجا بسیار خویشتنداری کرده و تلاش کردند با کمترین درگیری، موضوع را فیصله دهند.

وی تصریح کرد: افرادی که پلیس را در مقابل این اجتماعات غیرقانونی قرار دادند، ناجا از آن‌ها بسیار گله‌مند است و این افراد خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند.

سردار احمدی مقدم ادامه داد: چرا باید شرایطی باشد که مجبور شویم واحد ضداغتشاش به خیابان‌ها بیایند.

فرمانده ناجا گفت: این افراد همچنین در بیانیه‌ها و اعلامیه‌های خود، ماموران ما را هم به نافرمانی دعوت کردند و رفتار اوپوزیسیونی با شعار قانون‌گرایی دادند.

وی گفت: وقتی قرار است یک اجتماع غیرقانونی پراکنده شود، تفکیک برای ماموران ناجا امکان‌پذیر نیست.

فرمانده ناجا با اشاره به این که نیروی انتظامی از 15 روز قبل از انتخابات پیش‌بینی احتمال وقوع این مسایل را می‌کرد و اشراف کامل اطلاعاتی و عملیاتی داشت گفت: خوشبختانه با کمترین خسارت از آنچه که تلاش می‌شد به صورت یک براندازی نرم خصوصا با اتاق عملیات رسانه‌های خارجی در کشور ما ایجاد شود، ناکام ماند.

وی افزود: نیروی انتظامی در اغتشاشات اخیر یک‌هزار و 32 نفر را در تهران بازداشت کرد که اکثر آن‌ها آزاد شده‌اند و افراد دیگری هم که در بازداشت به سر می‌برند در صورتی که جرایم خفیف‌تری داشته باشند، به زودی آزاد شده و متهمان اصلی این اغتشاشات به دادسرا ارجاع می‌شوند.

فرمانده ناجا تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر 20 تن کشته شدند که ماموران ناجا در بین کشته‌شدگان نبودند.

وی درباره اعدام «عبدالحمید ریگی» گفت: فردی که اخیرا در سیستان و بلوچستان اعدام شده، تنها تشابه اسمی با برادر «عبدالمالک ریگی» داشته، اما برادر وی نبوده است.

فرمانده ناجا درباره تصادفات رانندگی در کشور نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد در دو ماه اول امسال تعداد کشته‌های تصادفات در کشور 13 درصد کاهش داشته است، از سوی دیگر در سه ماهه نخست سال جاری نیز تصادفات حدود 25 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که رفتارهای قانونی رانندگی باید در کشور نهادینه شود، گفت: آموزش در این خصوص از کودکی باید آغاز شود و فضای جاری کشور به سمت قانون‌گرایی برود.

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به افزایش کنترل الکترونیکی در کشور، گفت: هم اکنون محور تهران ـ مشهد به کنترل مکانیزه مجهز شده و تا پایان سال نیز یکی دیگر از محورهای کشور به کنترل الکترونیکی مجهز می‌شود که بدین ترتیب رویارویی مستقیم ماموران پلیس با رانندگان کاهش می‌یابد.

فرمانده ناجا درباره قانونی بودن کمین پلیس در جاده‌ها، گفت: توصیه ناجا به ماموران پلیس این بوده که تا حد امکان، حضور پلیس آشکار باشد، تا تخلفی صورت نگیرد، ولی کمین غیرقانونی نیست.

وی با اشاره به بکارگیری دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌های کشور، گفت: باید تلاش کنیم، جاده‌های اصلی تحت پوشش کنترل هوشمند قرار گیرند

کد خبر 84660

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز