چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

روشنک محمدی: جهان امروز جهان علم و فن‌آوری است و بی‌شک پیشرفت را نمی‌توان از آن جدا کرد. این در حالی است که همگام با پیشرفت‌های علمی به خصوص در زمینه رایانه و اینترنت عده‌ای برخلاف خدمتگزاران بشریت که به فکر استفاده‌های مثبت از فن‌آوری‌ها هستند به فکر سوءاستفاده‌اند.

 سرقت و کپی‌برداری از برنامه‌ها و وارد شدن به حریم خصوصی اشخاص، سرقت از آثار و تحقیقات افراد از طریق وارد شدن، به کامپیوتر‌های شخصی، جرائم مرتبط با تکنولوژی اطلاعاتی، ارتباطاتی، کامپیوتری، ماهواره‌ای و شبکه‌های بین‌المللی جاسوسی کامپیوتری، سرقت آثار ادبی و سو‌ءاستفاده غیر قانونی از سیستم‌های کامپیوتری مجموعه جرایم رایانه‌ای را تشکیل می‌دهند.

به دست آوردن اطلاعات فراوان در مدت زمان بسیار کم، در دسترس بودن، گروهی بودن، غفلت کردن و لو دادن مدارک از سوی کارشناسان عمده‌ترین دلایل بروز جرایم رایانه‌ای است.

طبقه‌بندی مجرمان جرایم رایانه‌ای

مجرمان جرایم رایانه‌ای نیز به کودکان و بزرگسالان بین رده‌های سنی 6 تا 18 سال، هکر‌های سازمان‌یافته، هکر‌های پیشرفته که به کراکر معروفند، و مستخدمان ناراضی تقسیم می‌شوند که هر گروه از اقدام خود اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

جعل اسناد و مدارک

پلیس سلماس، احمد و شاهین را به جرم جعل اسناد و مدارک هویتی دستگیر کرد. هر دو 19 ساله و بسیار آشنا به کامپیوتر هستند. شاهین گفت: چند وقت پیش تصمیم گرفتیم سر کار بریم، اهل درس نبودیم و جز کارگری کار دیگری برای ما دو نفر پیدا نشد، کارگری هم سخت است و هم پول کمی دارد، برای همین تصمیم گرفتیم بیشتر و راحت‌تر پول دربیاوریم.

احمد ادامه داد: یک روز پدر یکی از دوست‌های شاهین شناسنامه‌اش را گم کرد و برای یک کار اداری به شناسنامه احتیاج داشت، ما کارش را راه انداختیم و مبلغی را از او انعام گرفتیم، از همان روز به این فکر افتادیم که از این راه پول در بیاوریم.این 2 جوان به‌زودی قادر شدند هر مدرکی را جعل کنند. شناسنامه، گواهینامه و مدارک تحصیلی و... ولی در آخر به دام ماموران نیروی انتظامی افتادند.

آگهی‌های تجاری

یکی دیگر از بزه‌هایی که از طریق رایانه ممکن شده و به سختی قابل پیگیری است، آگهی‌های تجاری از سوی شرکت‌های مجهول‌الهویه است.قالبا در این آگهی‌ها انواع فعالیت‌هایی که ناقض حقوق کاربران اینترنتی هستند، به‌عنوان مفاد آموزشی توسط یک موسسه مجهول آموزش داده می‌شود. ازجمله آموزش‌های آنها کنترل کامل بر کامپیوتر افراد در چت روم، کنترل بر کامپیوتر دیگران هنگام اتصال، یافتن رمز عبور، ورود با اسامی مختلف در یاهو و نفوذ به یاهومیل اشاره کرد.

کاربران اینترنت معمولا  این گونه فعالیت‌ها را خرابکاری اینترنتی توسط نفوذگران شبکه‌ای می‌نامند.گفتنی است طبق مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای، این قبیل استفاده‌ها از اینترنت، ناقض حقوق کاربران است و غیرقانونی محسوب می‌شود.میثم به همین جرم دستگیر شده بود، جوانی که بعد از دستگیری انگیزه‌اش را از هک کردن ایمیل‌های کاربران یاهو، دسترسی به اطلاعات شخصی آنها و به قول خودش فضولی عنوان کرد.

البته شاید اوایل تنها هدف او سرک کشیدن در احوال شخصی آدمها بود اما وقتی فهمید که می‌تواند در برخی موارد با داشتن یک سری اطلاعات از صاحبان آنها اخاذی کند دیگر برای تفریح این کار را انجام نمی‌داد. خوب پول درمی‌آورد از فروش آبروی مردم به خودشان! فقط خدا می‌داند که اگر مونا از او شکایت نکرده بود چند نفر دیگر به دام او می‌افتادند و مجبور بودند برای حفظ اسرارشان به این مرد اخاذ، باج بدهند؟

ترویج بلوتوث غیر اخلاقی

چندی پیش اطلاعاتی در اختیار پلیس آذربایجان غربی قرار گرفت که حاکی از پخش شدن بلوتوثی حاوی تصاویر لواط بود. به‌علت حساسیت موضوع و جریحه‌دار کردن اذهان عمومی این موضوع مورد پیگیری پلیس قرار گرفت.ماموران نیروی انتظامی آذربایجان غربی با به دست آوردن کلیپ مورد نظر با هماهنگی مقام قضایی، فرد مفعول در فیلم به نام «حجت» 17 ساله را که در مغازه برادرش مشغول به کار بود دستگیر کردند.

نامبرده پس از بازجویی اعتراف کرد که شخص فاعل در فیلم به نام «سالار» بوده و فرد دیگری به نام «مهدی» نیز با استفاده از این فیلم و تهدید به پخش آن اقدام به این عمل می‌کرده است.با تلاش پلیس در رابطه با این پرونده 5 نفر دستگیر و تحویل مراجع ذیصلاح قضایی شدند.

سرهنگ «شهنام رضایی» جانشین فرماندهی انتظامی سلماس بلوتوث تلفن‌های همراه را یکی از عوامل جدید ترویج بی‌بندوباری میان جوانان و نوجوانان دانست.

وی در خصوص استفاده از ماهواره و امکان بروز هر اتفاق مشابهی هشدار داد و گفت: امروز نفوذ امواج ماهواره به بطن خانواده بنیان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی را متزلزل کرده و باعث ترویج فرهنگ بی‌بندوباری و بی‌تفاوتی نسبت به آینده فرزندان شده است.

مقابله با تخلفات رایانه‌ای

حجت‌الاسلام سعید سالاریان مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: حمایت از صنف ناشران الکترونیک، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه مقابله با تخلفات رایانه‌ای است.سالاریان ادامه داد: صنف ناشران الکترونیک در صورت برخورداری از حمایت کافی می‌تواند از طریق اعضایش بهترین و آسانترین راه را برای مقابله با تخلفات رایانه‌ای تدبیر کند. زیرا یک صنف قدرتمند همان گونه که امکانات در اختیار اعضایش قرار می‌دهد و از آنها پشتیبانی مادی و معنوی به عمل می‌آورد، در پیشگیری از تخلفات نیز قوی عمل می‌کند.

وی این شیوه را مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر از برخوردهای انتظامی و قضایی دانست به ویژه اگر آیین نامه قانون حق مولف ابلاغ و اجرا شود.آگهی‌هایی که مجرمان رایانه ای منتشر می‌کنند، علاوه بر تهدید موقعیت ناشران داخلی اطلاعات الکترونیک، زمینه را برای تکثیر سایتهای ضداخلاقی شبکه جهانی اینترنت نیز فراهم می‌آورند.

همشهری استانها

کد خبر 84562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز