چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

روشنک محمدی: چند روزی بود مردم مدام به شعبه ما می‌آمدند و به یک شماره حساب مبالغ مشخصی پول واریز می‌کردند. برای همین به 110 زنگ زدم و موضوع را برایشان توضیح دادم‌.

مدتی گذشت و خیلی‌ها به ... این شماره حساب پول واریز کردند اما پلیس این شماره و صاحب آن را زیر‌نظر گرفته بود. چند روزی بعد مرد جوانی برای برداشت پول از این حساب به بانک مراجعه کرده که در همین هنگام توسط پلیس دستگیر شد.

پلیس گیلان هنگام  دستگیری، از این شخص 33 میلیون ریال وجه نقد، یک جلد دفترچه پس‌انداز سپرده کوتاه‌مدت، ملی کارت، سپهر کارت، یک جلد شناسنامه و چندین برگ فیش‌های برداشت کشف کرد.

ابراهیم خیلی ترسیده بود. فکرش را هم نمی کرد لو برود،  او اعتراف کرد که به پیشنهاد دوستش حسابی را در بانک باز کرده و هر‌چند وقت یک بار برای برداشت از این شماره حساب به بانک مراجعه، مبلغی را خودش بر می‌داشته و بقیه را به دوستش تحویل می‌داده است.

«من روحم از آگهی در روزنامه خبر نداشت. احسان این کار را بدون اطلاع من انجام داده است. من فقط حساب را باز کردم و پول‌ها را برداشت می‌کردم.»و جالب آنکه به ادعای این متهم او هیچگاه از دوستانش نپرسیده که این پول‌ها از کجا به حساب او واریز شده.

پلیس آگاهی استان گیلان از شهروندان و هموطنان خواست به وعده و وعید‌های اشخاص برای دریافت وام اعتماد نکرده و فقط به بانک‌ها و موسسات رسمی برای اخذ وام مراجعه کنند.

وعده دریافت وام و کلاهبرداری میلیونی

عنایت هم از روش ابراهیم و احسان برای کلاهبرداری استفاده می‌کرد. اما طمع او بسیار بیشتر از کلاهبردارهای قبلی بود و برای به دام انداختن افراد بیشتر علاوه بر تبلیغات گسترده مبالغ هنگفتی را نیز از شهروندان گیلانی گرفته بود.

سرهنگ کریمی رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان این مطلب افزود: متهم اصلی پرونده به‌نام «ع.ن» با افتتاح حسابی در بانک و با تبلیغات فراوان و عنوان اینکه قصد پرداخت وام به افراد مختلف را دارد موفق به فریب تعدادی از شهروندان شد. متقاضیان که از هویت واقعی کلاهبردار اطلاعی نداشتند با پرداخت مبالغ زیادی در انتظار دریافت وام مانده اما با شرکت تخلیه شده و فرار کلاهبردار مواجه شدند.

جواد یکی از درخواست کنندگان وام در این‌باره گفت: قرار بود یک هفته بعد از واریز پول با من تماس بگیرد و مبلغ درخواستی من را وام بدهد. اما یک‌ماه گذشت و خبری از او نشد. من هم با عده‌ای دیگر که همه به این روش به حساب او پول واریز کرده بودیم پیش پلیس رفته و شکایت کردیم.با تحقیقات پلیس معلوم شد که عنایت در چند شهر دیگر نیز قصد کلاهبرداری به این روش را داشته که در این‌‌کار ناکام می‌ماند.

کریمی افزود: متهم هنگامی‌که برای برداشت پولهای واریزی به بانک مراجعه کرده بود به دام کارآگاهان افتاد و با توجه به شواهد و مدارک مستند، در بازجوییها به جرم خود اعتراف کرد و با صدور قرار روانه زندان شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه تصور دریافت سریع وام، باعث مراجعه شهروندان به افرادی می‌شود که از قانونی بودن فعالیت آنان هیچ اطلاعی ندارند، ضمن تاکید بر لزوم نظارت بیشتر مسئولان ذی‌ربط به فعالیت شرکتهای تجاری و خدماتی، از شهروندان خواست برای همکاری با اینگونه افراد هشیارانه‌‌تر اقدام کنند.

سوء‌استفاده از احساسات مذهبی مردم

در خبرها آمد که زن بیسوادی که به بهانه اعزام افراد به سفرهای زیارتی و گرفتن وام از یک صندوق قرض‌الحسنه برای آنها، اقدام به کلاهبرداری میلیونی از 500 زن در استان گیلان کرده بود، دستگیر شد.

فاطمه گفت: قصد سفر به عتبات عالیات را داشتم و با زنی به‌نام کبری آشنا شدم که می‌گفت می‌تواند در طول مدت 2 یا 3 ماه مقدمات سفرم را فراهم کند ضمن اینکه مدت‌هاست افراد بسیاری را برای سفر به عتبات عالیات اعزام می‌کند و هیچ مشکلی هم برایم پیش نخواهد آمد.

او ادامه داد: پس از شنیدن حرف‌های آن زن به وی اعتماد پیدا کرده و مبلغی پول، مدارک شناسایی و گذرنامه‌ام را در اختیارش گذاشتم. چند مرتبه او را در منزلش ملاقات کردم و از منشی وی یک برگه بابت رسید مدارک و پولی که پرداخت کرده بودم، تحویل گرفتم.مریم نیز گفت: کبری قول داده بود در مقابل دریافت 200 هزار تومان، وام چند میلیونی را که از یک صندوق قرض‌الحسنه می‌خواستم برایم جور کند.

 تحقیقات پلیسی برای دستگیری متهم فراری ادامه داشت تا این که زنان دیگری هم به مرکز پلیس مراجعه و شکایت‌های مشابهی را ارائه کردند.با افزایش شکایت‌ها و جستجوهای پلیس گیلان بالاخره کبری دستگیر شد.

او گفت: پول لازم داشتم. تصمیم گرفتم از زن‌ها بدزدم. برای این‌کار هم به مهمانی‌های زنانه می‌رفتم و افرادی را که قصد سفر به عتبات عالیات یا قصد دریافت وام از صندوق قرض‌الحسنه را داشتند، شناسایی و بعد از جلب اعتماد آنها چنین وانمود می‌کردم که قادرم به‌راحتی مقدمات سفرهای زیارتی آنها و همچنین شرایط دریافت وام‌های میلیونی را برایشان فراهم کنم.

هراز گاهی این خانم‌های مشتاق را به منزلم دعوت می‌کردم و مبلغ 150 تا 300 هزار تومان به‌همراه مدارک آنها را دریافت می‌کردم، با استخدام یک منشی زن در منزلم مالباختگان بیشتر به من اعتماد می‌کردند و من هم بی‌آنکه کاری برای آنها انجام دهم، با وعده‌های دروغین آنها را فریب می‌دادم.به‌دنبال اظهارات زن کلاهبردار، منشی وی نیز دستگیر و به همکاری با وی اعتراف کرد.

به گفته مقامات قضایی استان گیلان این زن که حتی سواد خواندن و نوشتن را هم ندارد توانسته از 500 زن، مبلغ 150 میلیون تومان کلاهبرداری کند.

فریب افراد شیاد را نخورید

قاضی جاویدنیا با هشدار به خانواده‌ها و به‌ویژه زنان از آنها خواست اگر قصد دریافت وام یا سفر به عتبات عالیات را دارند، حتما به مراکز معتبر مراجعه کنند و پول و مدارک هویتی خود را در اختیار افرادی‌که شناختی درخصوص آنها ندارند، قرار ندهند. افرادی‌‌که در دام این زن کلاهبردار گرفتار شده‌اند، می‌توانند به دادسرای رشت واقع در میدان نیروی دریایی، خیابان پاسداران مراجعه کنند.

همشهری استانها

کد خبر 88196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز