یکصد و پانزدهمین رویداد امید و افتخار در سال۱۴۰۳ کلید خورد؛ رویدادی که از آن یا خبرهای افتتاح پروژه‌هایی از جنس عمرانی، ترافیکی، فرهنگی و... مخابره می‌شود یا کلنگ‌زنی یک طرح. امروز (شنبه ۱۸فروردین) فاز اول پروژه مجتمع تجاری و فرهنگی رواق بهره برداری می شود.

مجتمع فرهنگی رواق

همشهری- زینب زینال زاده: گردشگری امروز به یک صنعت تبدیل شده است و اکثر کشورها از طریق این صنعت موفق به کسب درآمدهای پایدار شده‌اند. ترکیه از جمله کشوری است که در این حوزه بسیار موفق بوده و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این کشور سفر می‌کنند. تهران به‌عنوان پایتخت، دارای آثار باستانی و تاریخی بسیار ارزشمندی است که می‌توان از این ظرفیت برای جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری استفاده کرد، اما بنا بر دلایلی هنوز این شهر به مقصد گردشگران تبدیل نشده است. مدیریت شهری در این دوره تلاش می‌کند با فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون تجهیز اماکن تاریخی به ابزار هوشمند (کیوآرکد) و... بیش از گذشته میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد که به‌دلیل داشتن فضای سبز مناسب از آن با عنوان نگین سبز پایتخت یاد می‌شود، دارای ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری است و شهرداری تهران هم سعی می‌کند با توسعه و تکمیل زنجیره گردشگری در این منطقه زمینه خدمت‌رسانی مطلوب به گردشگران را فراهم کند.

اشتغال‌زایی برای ۱۵۰۰نفر

حدود ۱۳۰۰مترمربع از کل فضای مجتمع فرهنگی و تجاری رواق (۱۲هزار مترمربع) به سرانه خدمات گردشگری اختصاص دارد که با توجه به ضرورت حفظ طرح جامع عباس‌آباد، الباقی به فضای باز و مسقف غیرسازه‌ای اختصاص یافته است. تاکنون ۷۰درصد از پروژه گردشگری، فرهنگی و تجاری رواق به سرانجام رسیده است و افتتاح فاز نخست این پروژه موجب اشتغال‌زایی ۴۰۰نفر به‌طور مستقیم و هزار و ۱۰۰نفر به‌طور غیرمستقیم شده است.

اجرای پروژه با مشارکت بخش خصوصی

فاز نخست پروژه مجتمع تجاری و فرهنگی رواق دارای ۶۷ باب واحد تجاری است که در فضایی به مساحت ۱۲هزار مترمربع احداث شده‌اند. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌ای بالغ بر ۳۵۰میلیارد تومان، طی مدت ۲۴‌ماه اجرایی شده است. در گذشته این فضا رها و به نقطه بی‌دفاع شهری تبدیل شده بود که مدیریت شهری با برنامه‌ریزی و طراحی درست و البته در راستای ایجاد حیات اجتماعی، تکمیل و توسعه زنجیره خدمات گردشگری آن را به مجتمع تجاری و فرهنگی رواق تبدیل کرده است.

افزایش سرانه‌های فرهنگی

در پروژه تجاری و فرهنگی رواق، ۱۰۸۷مترمربع سرانه فرهنگی پیش‌بینی شده که کاربری‌های آن شامل عرضه محصولات صنایع‌دستی، کتاب، سالن ورزشی، سالن نمایش و حوزه کودک خواهد بود. همچنین ۳۶۸۷مترمربع از این فضا به سرانه فروشگاهی و بازارچه‌ای اختصاص داده شده که با توجه به کاربری‌های تجاری، روی عرضه محصولات داخلی در فضایی متناسب با معماری ایرانی تعبیه شده است.

گردشگری در نگین سبز پایتخت

مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در قلب پایتخت قرار گرفته است. جای‌جای این مجموعه دارای جاذبه‌هایی است که آن را به قطب گردشگری تهران تبدیل کرده و روزانه هزاران نفر از بخش‌های مختلف این مجموعه استفاده می‌کنند. مرور اهم نقاط گردشگری این مجموعه قطعا سبب آشنایی بیشتر گردشگران و دوستداران طبیعت با آن خواهد شد.

  • پل طبیعت

این پل با شکل عجیب و پیچیده‌اش توجه همه را به خود جلب می‌کند. سازه بزرگ فولادی پل در فاصله ۲‌پارک بزرگ تهران (طالقانی و آب‌وآتش) آنقدر جذاب است که هر روز هزاران نفر برای تماشا یا عبور از آن به منطقه عباس‌آباد تهران می‌آیند. نورپردازی خلاقانه پل، شب‌ها جلوه زیبایی خلق و چشم رهگذران را خیره می‌کند. نکته قابل تامل این است که در پل طبیعت مسیر ویلچر پیش‌بینی شده است و ازاین‌رو معلولان برای تردد روی آن دغدغه‌ای ندارند.

  • بوستان نوروز

این بوستان که ۱۰ هکتار مساحت دارد و در جنوب‌غرب اراضی عباس‌آباد واقع شده است، بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد محسوب می‌شود. در تمام سال سفره نوروز به همان سبک و سیاق سفره‌های مادربزرگ‌ها در این بوستان پهن است و در ماه رمضان هم با افطاری ساده از روزه‌داران پذیرایی می‌شود.

  • پل ابریشم

معماری متفاوت و زیبای پل‌های اراضی عباس‌آباد به شکلی است که از هیچ‌کدام نمی‌توان دل کند. پل ابریشم هم از این امر مستثنی نیست و هرروز تعداد زیادی برای رسیدن به گنبد مینا و بوستان نوروز از روی آن عبور می‌کنند. ظاهر جذاب پل و گنبد مینا که در محل خروج پل ساخته شده است، همه را به سمت خود می‌کشد. این سازه زیبا، بوستان آب‌وآتش را به بوستان نوروز متصل می‌کند.

  • میدان مشاهیر

بین بزرگراه‌های همت و حکیم دروازه‌ای از جنس زمان ساخته شده است که با ورود به آن شهروندان می‌توانند به تاریخ ایران سفر کنند. پشت این دروازه اسطوره‌هایی از آب‌وخاک این سرزمین بزرگ ناگهان در برابر چشم شما سر از خاک برمی‌دارند. پادشاهان علم، ادب و فرهنگ به همراه پهلوانان تنومند در نگاه بینندگان زنده به نظر می‌رسند؛ درحالی‌که هرکدام از آنان در گذرگاه‌های تاریخی این کشور خفته‌اند.

  • برج‌های آتش

چهار برج فولادی که ابتدای پارک آب‌وآتش قرار گرفته‌اند، هر شب با غروب آفتاب، زیبایی پارک را دوچندان می‌کنند؛ چراکه هرچندوقت یک‌بار شعله‌های حجیم آتش از آنها زبانه می‌کشند و چشم‌ها را خیره می‌کنند. تلفیق شعله‌های آتش در آسمان با فواره‌های آبی که از زمین فوران می‌کنند، فرصتی را ایجاد می‌کند تا مردم به تماشای لذتبخش آب و آتش بنشینند.

  • بوستان بنادر

در میان هیاهوی تهران، بوستان بنادر بهترین گزینه برای سفر به سواحل جنوب کشور است. شاید فانوس دریایی این پارک نخستین نشانه مختص بوستان بنادر باشد؛ اما با دیدن ساختمان بزرگ سازمان بنادر و کشتیرانی و مجموعه فودکورت جزیره که دقیقا مانند کشتی‌های بادبانی و چوبی قدیمی طراحی شده است، بیشتر در حال‌وهوای سواحل دریا قرار می‌گیرید.

  • گنبد مینا

بزرگی و زیبایی آسمان به‌خودی‌خود همه را جذب می‌کند. خاطرات کودکی خیلی از ما در تابستان‌ها با آسمان پرستاره گره خورده است؛ ولی آسمان پر از دود و نور تهران دیگر به هیچ‌کس اجازه تماشای عمیق آسمان با ستاره‌های بی‌شمار را نمی‌دهد. در این میان گنبد مینا می‌تواند این خاطرات را با کیفیت بالا یادآوری کند. در این گنبد می‌توانید به تماشای آسمان پرستاره و زیبا بنشینید.

  • دریاچه هنر

این دریاچه هشتمین دریاچه مصنوعی تهران است که در دل اراضی عباس‌آباد قرار گرفته است. ۲۵هزار مترمربع مساحت ۲ دریاچه شمالی و جنوبی است که از این میزان ۱۷هزار مترمربع وسعت دریاچه جنوبی و ۸هزار مترمربع مساحت دریاچه شمالی است. درمجموع ۴۰هزار مترمکعب حجم آب این دریاچه است.

  • باغ هنر

یکی از باغ‌های باغستان شمالی اراضی عباس‌آباد، باغ هنر است. این باغ با مساحت ۳. ۲هکتار با هدف خلق فضایی برای ارائه هنرهایی چون موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات و برقراری رابطه نزدیک میان هنرمند و مخاطب، و نیز ارتقای درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی، با تمرکز بر کوشک مرکزی طراحی شده است.

درهای رواق در اراضی عباس آباد باز می شود | جزئیات مجتمع تجاری و فرهنگی در نگین سبز تهران

کد خبر 842375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha