معاون شهردار تهران گفت: سال گذشته با همراهی شهرداران مناطق، ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمان صادر شده است. با احتساب هزینه‌های ساخت امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت مسکن وارد تهران می‌شود و بازار آرامش پیدا خواهد کرد.

حمید رضا صارمی

همشهری آنلاین - محمد سرابی: مدیران شهرداری تهران در مراسم افتتاح مجموعه رواق اراضی عباس‌آباد بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری و تلاش مجدانه شهرداری تهران برای جذب سرمایه‌گذاران تاکید کردند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این مراسم اظهار کرد: شهر تهران شهر ظرفیت‌ها است. اعتقاد تیم مدیریت فعلی شهرداری تهران و شخص آقای زاکانی این است که تهران را متحول می‌کنیم و این در سایه همکاری بخش خصوصی ممکن است.

لطف‌الله فروزنده با اشاره به این‌که در ارتباط با توسعه گردشگری و زنجیره صنایع دستی برای تهران مطالعات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: در این حوزه نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. در سال ۱۴۰۱ هنگامی که از مردم نظرخواهی در مورد پروژه‌های شهری انجام گرفت، ۴۰۰ هزار نفر مشارکت کردند اما امسال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این طرح مشارکت داشتند و پروژه‌های محلی را پیشنهاد دادند لذا اعتبار این طرح از ۳ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. پروژه‌های مختلفی در این راستا وجود داشت و این پروژه‌ها از پیچ و خم‌هایی که در آنها گیر کرده بودند، رها شدند. پروژه‌هایی مانند بام لند و هزار و یک شهر که مشکلاتشان حل و فصل شد.

او تاکید کرد: این موضوع در سایه نگاه شهردار تهران به بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهر تهران و استفاده از توان بخش خصوصی بود که محقق شد. بی‌تردید اگر امنیت لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. امسال نیز رهبر معظم انقلاب سال را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند که باید این موضوع در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه گردشگری به تهران ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای قرار دارد مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت‌های شهر تهران در حوزه گردشگری بسیار فراوان است اما درصد بسیار کمی بهره گرفته شده است. ما ظرفیت‌های تهران را شناسایی کردیم که در همایشی در اردیبهشت‌ماه این ظرفیت‌ها معرفی خواهد شد.

فروزنده با اشاره به اینکه افتتاح رواق در چهارچوب مراسم امید و افتخار انجام می‌گیرد، ادامه داد: شنبه‌های امید و افتخار پیگیری شد تا امروز که به صد و پانزدهمین روز آن رسیدیم در این روزها پروژه‌های مختلفی اجرا شد و در سال جاری نیز پروژه‌های بزرگتری شامل برقی سازی حمل و نقل عمومی یعنی برقی‌سازی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها را در دستورکار داریم. جریان برگزاری پویش‌های امید و افتخار توسعه متروی تهران، افزایش واگن‌ها و بحث ساخت مسکن نیز در دستورکار قرار دارد. بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰ مصوب شده بود ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که تا شهریورماه این سال تنها ۱۲ هزار میلیارد از آن محقق شده بود اما در سال گذشته این بودجه به ۷۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که علاوه بر تحقق این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز متمم بودجه بود.

سخنران دیگر این مراسم معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بود که با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: راهی به جز سرمایه‌گذاری برای آبادانی وجود ندارد. دولت نیز یک هدایتگر است و اگر جایی ورود کرده به این دلیل بوده که سرمایه‌گذار وجود نداشته است. اگر دولت فرصت شغلی ایجاد کند باید هر سال بودجه‌ای برای حفظ آن در نظر بگیرد اما بخش خصوصی این مسائل را ندارد.

حمیدرضا صارمی افزود: توسعه شهرهای ما را باید سرمایه‌گذار انجام دهد در حالی که مقررات و ضوابط ما برای سرمایه گذاری سخت‌گیرانه است. امسال ۳۰۰ هزار میلیون تومان وارد بخش مسکن می‌شود و هر وقت که ساخت و ساز افزایش پیدا کند تنش در بازار طلا و دلار کم می‌شود.

صارمی ادامه داد: سال گذشته با همراهی شهرداران مناطق، ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمان صادر شده است. با احتساب هزینه‌های ساخت امسال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه ساخت مسکن وارد تهران می‌شود و بازار آرامش پیدا خواهد کرد. در مطالعاتی که در ۳۰ سال گذشته داشته‌ایم؛ هرسالی که در کشور ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده تنش‌های مالی کاهش پیدا کرده‌اند.

او افزود: با این رویداد چیزی حدود هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود. راه نجات اقتصاد کشور این است که در همین مباحث سرمایه‌گذاری کنیم.

صارمی ارزش ریالی ساخت مجموعه رواق را ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مساحت کلی مجموعه رواق ۱۲ هزار متر مربع است که با سرمایه‌گذاری ساخته شده است. حدود هزار و ۸۷ مترمربع سرانه‌ خدمات فرهنگی و ۳ هزار و ۶۸۷ متر سرانه‌ فروشگاهی و بازارچه است.

معاون شهردار تهران افزود: در کشور اتفاقی رخ داده که حاشیه وارد متن شده است. توسعه کشور را باید سرمایه‌گذار انجام دهد. سرمایه‌گذار هم به دنبال جای امن است. متاسفانه مقررات و ضوابط در خصوص سرمایه‌گذاری سخت‌گیرانه است و باید برای آن تدبیر کنیم.

صارمی در ادامه خاطرنشان کرد: کشور آنقدر ظرفیت دارد که اگر بستر آن را فراهم کنیم، نجات پیدا خواهد کرد. در سال گذشته سهمی که سازمان نوسازی شهر تهران در مشارکت داشت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. امسال اگر بخواهیم حرکتی کنیم باید به سراغ لشکر انبوه‌سازان خرد برویم.

معاون شهردار تهران گفت: می‌توان کشور و اقتصاد آن را پویا کرد و منابع مالی را به گونه‌ای تنظیم کرد که تاکیدات مقام معظم رهبری عملیاتی شود. اگر درست برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم موفق شویم؛ یکی از الگوهای موفق همین پروژه است.

معماری ایرانی - اسلامی

بازار رواق با شیب ملایمی به سمت شمال پیش می‌رود و از میدان‌گاه‌های کوچک و بزرگ که با آبنما تزیین شده است می‌گذرد. معماری کوچه‌مانند این بازار در تابستان سایه‌هایی می‌سازد که پناهگاهی از تابش خورشید است. در بخش مرکزی رواق هم چادر بزرگ و سفیدی برپاشده است که بخش اصلی آن را می‌پوشاند.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز در این مراسم اظهار کرد: در اراضی عباس آباد مناطق بی‌دفاع شهری درایم که ابتدا همکاران ما از آن بازدید می‌کنند و بعد در شورای معاونان و بعد در هیات مدیره بررسی می‌شود. محدوده رواق نیز به نام بازار گل سابق شناخته می‌شد از همین نقاط بود و ما توانستیم با یک برنامه مدون و طراحی شده مجموعه جدید را احداث و به بهره‌برداری برسانیم.

سید محمدحسین حجازی گفت: در همین ارتباط طرحی آماده و در هیئت مدیره عباس‌آباد مطرح و در نهایت توانستیم مصوبه آن را اخذ کنیم و در ادامه مزایده‌ای برای اجرای این طرح انجام گرفت و مجموعه‌هایی بر اساس فراخوانی که صورت گرفته بود در این مزایده شرکت کردند و پس از مذاکرات در نهایت به یک طرح واحد دست پیدا کردیم. خوشبختانه در حین بازدیدهایی که در فرآیند احداث این مجتمع انجام گرفت با همکاری پیمانکار مربوطه تغییراتی در طرح انجام شد و توانستیم مجموعه‌های سینمایی، فرهنگی و هنری را در قالب این طرح جانمایی کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برای اجرای طرح اشاره شده مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی و معماری نیز اخذ شد و امروز خوشحالیم که مجتمع تجاری و فرهنگی رواق به بهره‌برداری می‌رسد. در این زمینه باید از همه مجموعه شهرداری مخصوصا شهرداران مناطق ۳ و ۶ تشکر کنم.

در بخش دیگری از این مراسم شاهرخ کشاورز نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه در ایران باتاکید بر نتایج همکاری شهرداری و بخش خصوصی گفت: در یک دهه گذشته افزایش سرانه مراکز خرید در کشور ارتباط مستقیمی با حمایت از تولید ملی داشته است و در کنار مراکز خرید که برای عرضه این تولیدات ساخته شدند پردیس‌های سینمایی و کاربری‌های دیگری هم شکل گرفتند که مجموعه آن‌ها امروز در نقاط مختلف تهران تبدیل به آدرس و نشانی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: درهای رواق در اراضی عباس آباد باز می شود | جزئیات مجتمع تجاری و فرهنگی در نگین سبز تهران

شناسایی و معرفی ۳۰۰ طرح شهری به سرمایه‌گذاران

معاون اقتصاد شهری شهرداری تهران در حاشیه آیین افتتاح مجتمع تجاری- فرهنگی رواق در جمع خبرنگاران گفت: ساخت و سازهایی که در پارک‌های اطراف شهر انجام می‌شود در زمین‌هایی که دارای درخت باشند نیست بلکه از زمین‌ها خالی موجود در پارک‌ها استفاده خواهد شد.

لطف‌الله فروزنده با تشریح زمینه‌های سرمایه‌گذاری اظهار کرد: طرح‌های جدیدی شناسایی شده است که در حدود ۳۰۰ طرح است به سرمایه‌گذاران معرفی خواهد شد تا زمینه لازم برای اجرای پروژه‌های جدید در تهران فراهم شود که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساخت ۵ هتل بزرگ در بوستان‌های جنگلی شهر تهران اشاره کرد. از گذشته بخش خصوصی با شهرداری تهران همکاری داشته و پروژه‌هایی با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شده؛ لذا شهرداری تهران تلاش کرده در این زمینه گره‌گشا باشد و امور را تسهیل کند. در همین راستا ۵۰ طرح که در بخش خصوصی دچار مشکلاتی بوده، مشکلاتشان حل و فصل شده و در حال حاضر فعال شده‌اند.

او افزود: این ۵۰ طرح به صورت کامل متوقف شده بود و از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، مشکلات آنها حل و فصل شده، طرح‌هایی که در مجموع حدود ۲۰۰ همت اعتبار به خود اختصاص می‌دادند که در حال حاضر فعال شده است. همچنین به زودی طرح‌های جدیدی شناسایی شده است که در حدود ۳۰۰ طرح است به سرمایه‌گذاران معرفی خواهد شد تا زمینه لازم برای اجرای پروژه‌های جدید در تهران فراهم شود که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساخت ۵ هتل بزرگ در بوستان‌های جنگلی شهر تهران اشاره کرد.

او در پاسخ به سوالی درخصوص تأمین اعتبار لازم برای خرید اتوبوس‌های برقی نیز گفت: با بانک مرکزی برای پرداخت مبلغ پیش پرداخت به طرف چینی و واردات اتوبوس‌ها تعامل کرده‌ایم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص اظهارنظر ریاست شورای اسلامی شهر تهران درباره ایجاد مشکل در ورود واگن‌های مترو و درخواست از وزارت کشور برای رفع این ایراد گفت: بحث طرح اولیه از سوی طرف چینی مورد تایید قرار گرفت که پس از آن باید توسط وزارت کشور نیز مورد تایید قرار بگیرد که با تعامل و گفت‌وگو با وزارت کشور مقرر شد بررسی این موضوع به خود شرکت مترو با هدف تسریع امور واگذار شود.

کد خبر 842481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha